هریت بیچر استو نویسنده ادبیات پایداری سیاه پوستان

هریت بیچر استو نویسنده ادبیات پایداری سیاه‌پوستان

به گزارش گلونی در تاریخ به موارد زیادی برمی‌خوریم که کتاب‌های ادبی چون رمان‌ها و مجموعه اشعار توانسته‌اند تغییری عظیم در وضع سیاسی و اجتماعی یک جامعه به وجود آورند.

کتاب کلبه عمو تام از هریت بیچر استو نیز از این قاعده مستثنی نیست.

هریت الیزابت بیچر استو رمان‌نویس پر آوازه سده نوزدهم میلادی است که در ۱۴ ژوئن ۱۸۱۱ در ایالت کنتاکی آمریکا به دنیا آمد.

او نویسنده تاثیرگذاری است که توانست در ادبیات مقاومت به خصوص ادبیات مقاومت سیاه‌پوستان سرآمد شود.

او که ظلم وارد شده بر سیاه‌پوستان را از نزدیک می‌دید و لمس می‌کرد خیلی زود به جرگه هواداران لغو برده‌داری پیوست و به هر طریقی سعی داشت تا به بردگان کمک‌رسانی کند.

زمانی که در سال ۱۸۵۰ قانون فرار بردگان به تصویب رسید که به موجب آن هر کسی که به سیاهان پناه داده یا آنان را فراری بدهد مجازات خواهد شد، بیچر استو از پای ننشست و نامه‌ای به هفته‌نامه ضد برده‌داری نوشت و ضمن اعتراض به این قانون گفت: «امیدوارم که هر زنی که می‌تواند بنویسد، سکوت نکند.»

او این را خطاب به بانوان آمریکایی گفت و خود نیز سکوت نکرد و از ژوئن سال ۱۸۵۱ شروع به چاپ یک سری داستان دنباله‌دار در نشریات کرد که به مدت یک سال طول کشید.

این داستان‌ها به مرور به هم پیوسته و رمان مشهور کلبه عمو تام را تشکیل دادند. رمانی که بعضی آن را جرقه جنگ بین شمال و جنوب و در نهایت الغای قانون برده‌داری می‌دانند.

حتی آبراهام لینکلن رئیس جمهور وقت آمریکا در دیداری به بیچر استو گفت: «پس تو همان زن کوچکی هستی که با کتابش جنگ بزرگ (جنگ داخلی آمریکا) به راه انداخت.»

کلبه عمو تام رئالی اجتماعی در مخالفت با برده‌داری است که در ۱۸۵۲ به شکل رمان درآمد و منتشر شد و به قول تولستوی؛ این رمان یکی از بزرگترین فرآورده‌های ذهن بشر است.

هریت بیچر استو در ۱ ژوئیه سال ۱۸۹۶ در حالی بر اثر آلزایمر درگذشت که خاطره‌ای پرمعنا و عمیق از خود در حافظه جهان باقی گذاشته بود.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 231573 ساعت خبر : 3:07 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=231573
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات