رئیسعلی دلواری و ایستادگی در برابر انگلیسی ها

رئیسعلی دلواری و ایستادگی در برابر انگلیسی ها

به گزارش گلونی احتمالا همه ما جز خوبی از مردمان جنوب نشنیده‎‌ایم. انسان‎‌هایی صبور و به غایت مهربان که در طول تاریخ بارها پابه‎‌پای دیگر اقوام داخل مرزهای ایران برای آزادی‎‌‎‌، سربلندی و حفظ خاک کشورمان کوشیده‎‌اند و نام و یادشان در اذهان و دل‎‌های تمام مردم ایران ثبت شده است.

رئیسعلی دلواری یکی از همین مردمان جنوب کشور بود که با روحیه مشروطه‎‌خواه و آزادی طلب خود در بحبوحه جنگ جهانی اول در مقابل انگلیسی‎‌ها ایستادگی کرد.

همان‎‌طور که از نامش پیداست او از اهالی دلوار در تنگستان است و تنگستان در بخش جنوبی بوشهر در کرانه خلیج فارس قرار دارد. او که فرزند کدخدای دلوار بود، در جوانی و با آغاز مشروطه به جرگه مشروطه خواهان دشتستان ‎‌(منطقه شمالی‎‌تر تنگستان) و تنگستان پیوست.

او قیام تنگستان را رقم زد و خواهان رهایی بوشهر از ظلم محمدعلی شاه قاجار و کوتاه کردن دست قوای بیگانه از جمله انگلیس‎‌ها بود.

چراکه در آن دوره نفوذ انگلستان در جنوب کشور به اوج رسیده بود و روزگار را بر مردمی که آزادی سرزمینشان را می‌خواستند، تیره کرده بود. این قیام ۷ سال به طول انجامید و رئیسعلی دلواری توانست ۹ ماه بوشهر را تحت سلطه نگه دارد.

 با شروع جنگ‌جهانی در ۱۹۱۴ میلادی با وجود اینکه ایران بی‎‌طرفی خود را در عرصه جهانی ابراز کرده بود، روس‎‌ها از شمال و انگلیس‎‌ها از جنوب روانه ایران شدند و کشتی‎‌های انگلیسی در خلیج فارس لنگر انداختند و بوشهر را تصرف کردند.

به دنبال تصرف بوشهر نیروهای انگلیسی به قصد دلوار حرکت کردند تا شاید این بار بتوانند آن را تحت سلطه درآورند. در این هنگام رئیسعلی دلواری همراه با سایر تنگستانی‎‌ها در مقابل قوای بیگانه قرار گرفتند و نیروی ۵ هزار نفری انگلیس را شکست دادند.

دلاوری تنگستانی‎‌ها مردم مناطق دیگر را نیز برانگیخت و چون انگلیس توان مقاومت در برابر مردم ایران را از دست داد، تصمیم گرفت از هند و عراق امروزی نیرو وارد خلیج فارس کند. در پی این اقدامات انگلستان دلوار را بمباران کرد.

مقاومت‎‌های رئیسعلی در مقابل بریتانیا تا سال ۱۹۲۴ ادامه داشت و در نهایت بر اثر خیانت غلامحسین تنگکی به قتل رسید در حالی که خانه‎‌اش کوه بود و آخرین لحظات زندگانی‎‌اش در ایستادگی در مقابل دشمنانی گذشت که قصد داشتند این کوه را از او بگیرند.

با رئیسعلی دلواری بیشتر آشنا شوید

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 237113 ساعت خبر : 1:28 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=237113
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات