بخشنامه مالیات اینفلوئنسرها و چند پرسش

واکنش ها درباره ابلاغ بخشنامه مالیات اینفلوئنسرها متفاوت است

بخشنامه مالیات اینفلوئنسرها ایرادات اساسی دارد.

به گزارش گلونی امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی آئین‌نامه اجرایی اخذ مالیات از اینفلوئنسرهای دارای بیش از ۵۰۰ هزار فالوور را ابلاغ کرد.

بر اساس بند ذ تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، درآمد کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار فالوور از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد است.

سازمان امور مالیاتی در اجرای بند (ذ) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، مقرر می‌دارد: «درآمدهای کاربران دارای بیش از پانصد هزار دنبال‌کننده رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود.

سازمان امور مالیاتی مکلف است، ظرف دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این بند، دستورالعمل اجرائی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه‌ای رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات را تهیه کند و به تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی برساند.

بخشنامه مالیات اینفلوئنسرها

سازمان امور مالیاتی مکلف است، فهرست مؤدیان مالیاتی و خوداظهاری ارائه شده توسط آنها را تهیه کند و در تارنمای (سایت) سازمان، در منظر عموم قرار دهد».

دستورالعمل اجرایی بند مذکور به شماره ۶۳۵۳۸ مورخ ۲۶/۴/۱۴۰۰ به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی رسیده است.

ابلاغ این مصوبه واکنش‌های متفاوت و نقدهای بسیاری را در پی داشت و کارشناسان اقتصادی این مسیر گرفتن مالیات‌ را دارای ضعف‌های متعددی می‌دانند.

انتقادات کارشناسان بیشتر معطوف به ابهامات این مصوبه است.

معتقدند شروط تعریف شده نمی‌توانند مبنای مناسبی برای محاسبه صحیح درآمد افراد باشند.

درآمد یا تعداد فالوور!

درحقیقت مالیات به جای میزان درآمد اینفلوئنسرها بر تعداد فالوور آن‌ها اعمال می‌شود.

در حالی که ممکن است درآمد یک صفحه با فالوور زیر ۵۰۰ هزار نفر به مراتب بیشتر از صفحات با مخاطب بالاتر باشد.

یکی دیگر از ایرادات وارده به این مصوبه این بود که فعالیت شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده مثل تلگرام نیز شامل مقررات مالیاتی جدید می‌شوند.

ضمن آنکه برخی معتقدند وقتی پلت‌فرم‌های فعالیت اینفلوئنسرها متعلق به کشور نیست، که دولت بخواهد از درآمدزایی در بستر آن‌ها، مالیات بگیرد.

اینفلوئنسرها معتقدند چطور دولت بدون ارائه تسهیلات در راستای بهبود شرایط کاری، و در حالی‌که مدام این شبکه‌ها را تهدید به فیلتر می‌کند و کیفیت و قیمت اینترنت روز به روز با سطح رضایت کاربران فاصله می‌گیرد، باز هم انتظار پرداخت مالیات از آن‌ها دارد.

نحوه شناسایی میزان درآمد هر اینفلوئنسر در صفحه شبکه‌های اجتماعی‌اش در این مصوبه مشخص نیست.

اما آمارها حاکی از آن است که تنها در اینستاگرام، درآمد حاصل از تبلیغ و اطلاع‌رسانی توسط اینفلوئنسرهای اینستاگرامی در سال، مبلغی حدود هزار میلیارد تومان است.

به عبارت بهتر مجموع درآمد ۶۰۰ اینفلوئنسر برتر اینستاگرام فارسی در یک‌سال چیزی در حدود درآمدی است که سازمان صداو‌سیما از تبلیغات به ‌دست می‌آورد.

با وجود گردش مالی بسیار بالا در این فضا اخذ مالیات تصمیم معقولی است، مشروط بر آنکه فارغ از آنکه چه کسی در کجا و چگونه درآمد کسب می‌کند، مالیات بر درآمد افراد وضع شود.

اما مکانیزم در نظر گرفته شده برای پرداخت این مالیات‌ها که به شکل خوداظهاری است رسما شوخی به نظر می‌رسد.

آنچه مسلم است این مصوبه با خلاهای منطقی بسیاری روبه‌رو است و به این شکل نمی‌تواند به شکل کارآمد، منصفانه و صحیح، درآمد اینفلوئنسرها را محاسبه و بر این اساس از تک‌تک آن‌ها مالیات بگیرد.

مالیات‌ستانی از اینفلوئنسرها وقتی ساز و کار درستی خواهد یافت که تمام افراد، با شاخصی درست، مشمول پرداخت مالیات شوند.

پایان پیام

کد خبر : 241068 ساعت خبر : 5:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=241068
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات