هیئت حل اختلاف برای شکایت از خودروسازان و واردکنندگان خودرو

دبیر انجمن صنفی شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو از تشکیل “هیات حل اختلاف” برای رسیدگی به شکایت مصرف‌کنندگان از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، عباسعلی غیاثی اظهار کرد: براساس تبصره یک ماده ۶۳ اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، هیات حل اختلاف برای رسیدگی به شکایات و موارد نارضایتی مشتریان از خدمات عرضه‌کنندگان خودرو در کشور تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه این هیات به پرونده‌های ارجاعی از سوی واحد رسیدگی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیدگی می‌کند، خاطرنشان کرد: کارشناس رسمی دادگستری در رشته مرتبط، کارشناس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی و نماینده عرضه‌کننده خودرو، اعضای سه نفره این هیات هستند و ریاست آن نیز با کارشناس رسمی دادگستری است.

دبیر انجمن صنفی شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو ادامه داد: این انجمن نیز به عنوان دبیر هیات حل اختلاف تعیین شده و براساس شیوه‌نامه ابلاغ شده از سوی اداره کل حقوقی وزارت صنعت، معدن و تجارت، هماهنگی‌های لازم را برای تشکیل جلسات و امور اداری و قانونی این هیات انجام می‌دهد.

وی افزود: در این زمینه پرونده مشتریان ناراضی از طریق اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت به هیات حل احتلاف ارسال می‌شود و این هیات موظف است ظرف ۲۰ روز از زمان دریافت و ثبت شکایت، به موضوع رسیدگی و کتبا اعلام رای کند که در این زمینه نیز ملاک رای، نظر اکثریت اعضای هیات است.

غیاثی با بیان اینکه اگر طرفین اختلاف به رای صادره هیات اعتراضی نداشته باشند، رای صادره ظرف مدت ۱۰ روز اجرایی می‌شود، تصریح کرد: اما در صورت اعتراض هر یک از طرفین به رای صادره، آنها ۲۰ روز فرصت دارند تا ضمن اعتراض به رای موضوع را در دادگاه صالحه پیگیری کنند و دادگاه نیز باید موضوع را خارج از نوبت و حداکثر ظرف دو ماه رسیدگی و صدور رای کند. این رای قطعی بوده و از طریق واحد اجرای احکام شعبه صادرکننده رای، اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی است. البته برای جلوگیری از تضییع حقوق مصرف‌کنندگان و با تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ تصمیم گرفته شد تا زمان تصویب اصلاحیه، جلسات هیات حل اختلاف مطابق با متن پیش‌نویس این قانون تشکیل و به پرونده‌های مربوطه رسیدگی کند.

دبیر انجمن صنفی شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو خاطرنشان کرد: مشتریان و مصرف‌کنندگان خودروهای داخلی و خارجی می‌توانند موارد شکایت و نارضایتی خود از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو را به واحد رسیدگی به شکایات وزارت صنعت یا سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانی ارائه کنند. پرونده این شکایات از طریق وزارت صنعت به هیات‌های حل اختلاف ارجاع شده و ظرف ۲۰ روز رسیدگی و صدور رای خواهد شد.

پایان پیام

کد خبر : 2422 ساعت خبر : 8:31 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2422
اشتراک در نظرات
اطلاع از
2 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

سلام چرا قراره قيمت خودرو هر ۳ ماه با توجه به تورم بازبيني شود ؟ پس تكليف ما كه يكسال قراره پولمون بابت پيش خريد بمونه چي مي شه؟مگه پول ما شامل تورم نمي شه ؟ از سال ۹۸ پولمون خوابيده تا آخر ۹۹ كه ماشين بگيريم.لااقل اين طرح را براي ثبت نامي هاي جديد بكار ببريد كه تكليفشان را بدانند كه اكر خواستند ثبت نام كنند.

در تاریخ ٢۴ اردیبهشت از نگین خوردو ، داستر خریدم، موعد تحویل ٢٧ خردادماه بود، بعد از کلی دوندگی و ثبت شکایت در اداره صنعت و معدن شمیرانات، در تاریخ ١٢ مرداد یه داستر بدون پلاک و هیچگونه مدرکی به من داده شده.
یعنی ۴٧ روز تاخیر تا اینجای کار.
امروز که ٢۵ مرداده هنوز هیچ خبری از شماره گذاری نیست.
یعنی ۶٠ روز تاخیر تا امروز.
الان هم میگن راهنمایی رانندگی مشکل داره و نمیتونه خودروی شما رو پلاک کنه. ما همه کارامون اماده است .