تجمع اعتراضی زنان مزارشریف برای مطالبه حقوقشان در جامعه

زنان افغانستان حقوق خود را از حکومت طالبان مطالبه می کنند

تجمع اعتراضی زنان مزارشریف این‌بار برای مطالبه حقوق‌شان در جامعه

به گزارش گلونی تجمع اعتراضی تازه‌ای از بانوان افغانستانی در مزارشریف برگزار شد.

شماری از بانوان اهل مزارشریف در این راهپیمایی، با شعار «حکومت همه‌شمول بدون حضور زنان معنی ندارد»، خواستار حفظ حقوق‌شان در حکومت آینده شدند.

پیشتر شماری از بانوان در این شهر با شعارهای «مرگ بر آمریکا و غلامان آن»، خواهان احیای حکومت طالبان در افغانستان شده بودند.

زنان پرچمدار اعتراض علیه طالبان
زنان پرچمدار اعتراض علیه طالبان

طالبان در همین یکی دو هفته قدرت گرفتن و آغاز حکومت در افغانستان کار را به جایی رساند که رویکرد تجمع‌های اعتراضی مردم و به ویژه بانوان در این کشور ۱۸۰ درجه تغییر کرد.

تظاهرات زنان معترض به محدویت‌های اعمال شده توسط طالبان، در حالی به شهر مزارشریف رسید که پیشتر برخی زنان در شهر هرات و کابل تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند.

اینبار در مزارشریف شماری از زنان در خیابان‌های مرکزی شهر راهپیمایی کردند و شعارهای آزادی‌خواهانه سر دادند.

آن‌ها شعار می‌دادند  «جامعه تک جنسیتی، بوی تعفن دارد»؛ «تحصیل، کار، آزادی؛ پیش به سوی آبادی»؛ «کابینۀ قهرمان با حضور زنان».

این زنان علیه محدودیت‌های طالبان برای زنان افغان اعتراض کردند و خواهان حق تحصیل، کار و آزادی شدند.

تجمع اعتراضی زنان مزارشریف

تجمع اعتراضی زنان مزارشریف
راهپیمایی زنان مزارشریف

دغدغه این زنان توجه به احقاق حقوق زنان، وضعیت برابر با مردان در جامعه، تحصیل، کار و آزادی و مشارکت دادن زنان در دولت آینده این کشور شدند.

برای این بانوان حفظ دستاوردهای ۲۰ سال گذشته زنان افغان، اهمیت ویژه‌ای دارد.

آن‌ها می‌خواهند مقام‌های طالبان این موضوع را که آن‌ها دیگر به شرایط سخت زنان در حکومت قبلی طالبان تن نخواهند داد، بپذیرند.

در طول سه هفته گذشته، مقام‌های طالبان محدودیت‌های شدیدی علیه زنان اعمال کرده‌اند و بسیاری از زنان کارمند دولت هنوز به محل کار خود بازنگشته‌ یا اجازه حضور در ادارات را نیافته‌اند.

باید منتظر ماند و دید مقام‌های طالبان که سابقه سنگسار یا شلاق زدن زنان را در کارنامه خود دارند، تا چه میزان به وعده‌های خود درباره احقاق حقوق زنان عمل می‌کنند و اینبار برای برخورد با نیمی از جامعه چه تدارک دیده‌اند.

پایان پیام

کد خبر : 244002 ساعت خبر : 1:15 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=244002
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات