شرکت فایزر: واکسن فایزر ایمن و موثر برای کودکان ۵ تا ۱۱ سال

واکسن فایزر ایمن و موثر برای کودکان ۵ تا ۱۱ سال

به گزارش گلونی به نقل از رویترز فایزر روز دوشنبه (۲۹ شهریور) اعلام کرد واکسن های کووید۱۹ این شرکت داروسازی پاسخ ایمنی بالایی در کودکان ۵ تا ۱۱ ساله ایجاد کرده است.

این کمپانی همچنین اعلام کرده است که قصد دارد تا برای گفتن تایید نهایی از تنظیم‌کننده‌های قوانین دارویی (FDA در امریکا و EMA در اروپا) اقدام کند تا در سریع‌ترین حالت ممکن این گروه سنی نیز واکسینه شوند.

فایزر می‌گوید پاسخ ایمنی ایجاد شده توسط دو دز واکسن در گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال در فاز دوم و سوم مطالعات بالینی همانند آنچه در مطالعات بالینی گروه سنی ۱۶ تا ۲۵ سال مشاهده شده بود، است.

همچنین این واکسن در این گروه سنی مانند گروه‌های سنی بالاتر ایمن است.

آلبرت بورلا، مدیر اجرایی فایزر می‌گوید از ماه جولای موارد ابتلا به کووید۱۹ در کودکان در آمریکا ۲۴۰٪ افزایش داشته است و این یعنی واکسیناسیون اهمیت بالایی دارد.

در حال حاضر FDA استفاده از واکسن فایزر برای سنین ۱۲ سال به بالا را مورد تایید قرار داده است و ماه گذشته استفاده از این واکسن برای سنین ۱۶ سال به بالا تایید نهایی و کامل این نهاد را دریافت کرد.

مسئولین حوزه سلامت امریکا معتقدند تا سه هفته بعد از ثبت درخواست تایید واکسن برای گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال تصمیم نهایی FDA اعلام خواهد شد‌.

در حال حاضر با وجود بازگشایی مدارس در این کشور تایید سریع تر این واکسن برای کودکان می‌تواند از بروز افزایش احتمالی موارد ابتلا در پاییز جلوگیری کند.

در مطالعات بالینی کودکان ۵ تا ۱۱ سال دو دز ۱۰ میکروگرمی واکسن (یک سوم دزی که به افراد بالای ۱۲ سال تزریق می‌شود) دریافت کرده‌اند.

همچنین این شرکت اعلام کرده است که نتایج ایمنی و اثربخشی این واکسن در گروه‌های سنی ۲ تا ۵ سال و ۶ ماه تا ۲ سال تا پایان سال میلادی اعلام خواهد شد.

برخلاف کارآزمایی های بالینی واکسن در بزرگسالان که کارایی واکسن را با مقایسه تعداد افرادی که بعد از تزریق واکسن به کووید۱۹ مبتلا می‌شدند با گروه دارونما محاسبه می‌کرد در این کارآزمایی که ۲۲۶۸ شرکت کننده ۵ تا ۱۱ ساله داشته است میزان آنتی بادی‌های خنثی کننده تولید شده توسط واکسن در بدن این کودکان با بزرگسالانی که سابقا در کارآزمایی‌ها شرکت کرده‌اند مقایسه شده است.

یکی از سخنگوهای فایزر گفته است از آنجایی که تعداد کودکانی که در این کارآزمایی به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند کم است بنابراین در حال حاضر نمی‌توان درصدی برای کارایی واکسن اعلام کرد.

کارایی واکسن فایزر در بزرگسالان ۹۵ درصد بوده است اما میزان ایمنی بعد از چند ماه کاهش پیدا می‌کند و حالا قرار است در این هفته دز سوم جهت یادآوری برای افراد با ریسک بالا و سالمندان تزریق شود.

دیگر واکسن‌هایی که در آمریکا تزریق می‌شوند یعنی واکسن های جانسون و جانسون و مدرنا هنوز موفق به اخذ تایید FDA نشده‌اند.

هر دو واکسن فایزر و مدرنا باعث ایجاد عارضه بسیار نادر التهاب قلبی خصوصا در مردان جوان شده‌اند اما فایزر اعلام کرده است که هیچ موردی از التهاب قلبی در شرکت کننده‌های کارآزمایی بالینی مشاهده نکرده است.

واکسیناسیون ۶ تا ۱۷ ساله ها با سینوفارم؛ چرا نباید نگران باشیم

پایان پیام

ترجمه و تنظیم: مریم قره‌گزلو

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 246080 ساعت خبر : 10:37 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=246080
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات