زندگینامه محمدرضا شجریان خسروی آواز ایران

زندگینامه محمدرضا شجریان خسروی آواز ایران

به گزارش گلونی محمدرضا شجریان متولد ۱ مهر ۱۳۱۹،  موسیقی‌دان و خواننده موسیقی سنتی ایرانی بود.

شجریان در میان دوستداران خود با عنوان استاد آواز ایران و خسرو آواز ایران شناخته می‌شود.

در سال ۱۳۳۱ برای نخستین بار صدای محمدرضا شجریان از رادیو خراسان پخش می‌شود. سال ۱۳۳۲ محمدرضا شجریان عنوان شاگرد ممتاز را در بین دانش آموزان مشهدی از آن خود می‌کند و سپس در دبیرستان شاهرضا تحصیلات خود را پی می‌گیرد.

محمدرضا شجریان در سال ۱۳۳۶ به دانشسرای مقدماتی در مشهد می‌رود و از همین سال است که برای نخستین بار با یک معلم موسیقی به نام جوان ‌آشنا می‌شود.

پی گیری جدی کار آواز سبب می‌شود تا در سال ۱۳۳۸ محمدرضا شجریان به اجرای آوازهایی بدون ساز و نیز قرائت قرآن برای رادیو خراسان بپردازد.

یک سال بعد شجریان دیپلم دانشسرای عالی را می‌گیرد و به استخدام آموزش و پرورش در می‌آید و همزمان به تدریس در دبستان خواجه نظام‌الملک بخش رادکان می‌پردازد و نیز با سنتور آشنا می‌شود.

زندگینامه محمدرضا شجریان

صبح امروز ۱۷ مهر ۱۴۰۰، همزمان با اولین سالروز درگذشت استاد محمدرضا شجریان، همایون شجریان در آرامگاه ایشان حضور یافت و در کنار مردم آوازی در مخالف سه‌گاه به یاد ایشان اجرا کرد.

همچنین افسانه و رایان دیگر فرزندان استاد شجریان و علیرضا شجریان برادر استاد شجریان نیز به همراه همایون شجریان در محل آرامگاه حضور داشتند.

نماشای گلونی را دنبال کنید

محمدرضا شجریان پس از چند سال تدریس و مدیری دبستان‌های مشهد آذر ماه ۱۳۴۶ به تهران منتقل می‌شود و از همان بدو ورود با استاد احمد عبادی نوازنده و نواساز نامی سه تار آشنا می‌شود و همزمان به همکاری با رادیو ایران می‌پردازد و در کنار آن به کلاس درس آواز استاد اسماعیل مهرتاش و انجمن خوشنویسان نزد استاد بوذری می‌رود.

آشنایی با رضا ورزنده استاد سنتور در تابستان همین سال بود. اجرا و ضبط نخستین برنامه در رادیو ایران که با عنوان برگ سبز شماره ۲۱۶ در شب جمعه ۱۵ اذر ماه پخش شد از دیگر فعالیت‌های شجریان در این سال بود.

محمدرضا شجریان در سال ۱۳۴۹ همکاری خود با برنامه‌های تلویزیون ملی ایران را آغاز می‌کند و همزمان به دریافت عنوان خوشنویس ممتاز نایل شد.

وی علاوه بر اشعار کلاسیک شاعرانی چون حافظ، سعدی، مولانا، عطار، باباطاهر و خیام در برخی کنسرت‌ها و کارهای خود از شعر نو و اشعار شاعرانی چون فریدون مشیری، نیما یوشیج، سهراب سپهری، محمدرضا شفیعی کدکنی، مهدی اخوان ثالث و هوشنگ ابتهاج استفاده کرده‌ است.

او در قرائت قرآن نیز فعالیت داشت و دعای ربنا، نامدارترین تلاوت قرآنی او بود.

محمدرضا شجریان در سال ۱۳۵۶ در مسابقه تلاوت قرآن کشوری، رتبه نخست را به دست آورد.روزنامه کانادایی گلوب اند میل، شجریان را افسانه موسیقی شرق معرفی کرد.

محمدرضا شجریان در سال ۱۳۸۷ یک گروه موسیقی بنیان‌گذاری کرد و آن را به افتخار جلیل شهناز نوازنده نامی تار گروه شهناز نامید.

محمدرضا شجریان مبدع چند ساز جدید در موسیقی ایرانی بود. برخی این سازها عبارتند از: صراحی، شهرآشوب، ساغر، کرشمه، سبو و… .

جوایز کسب شده توسط محمدرضا شجریان عبارتند از: جایزه ویژه خداوندگار موسیقی بنیاد آقاخان، نشان عالی هنر برای صلح جشواره بین‌المللی هنر برای صلح، نشان شوالیه ملی لیاقت دولت فرانسه، جایزه بیتا،جایزه پیکاسو سازمان یونسکو، نشان موتسارت سازمان یونسکو، نامزد دو جایزه گرمی برای آلبوم‌های فریاد و بی تو به‌سر نمی‌شود.

از جمله شاگردان معروف استاد شجربان می‌توان به حسام الدین سراج، شهرام ناظری، همایون فرزند ایشان، ایرج بسطامی، حمیدرضا نوربخش، معصومه مهرعلی، سینا سرلک اشاره کرد.

در نهایت استاد محمدرضا شجریان در ۱۷ مهر ۱۳۹۹ بدرود حیات گفتند و پیکر این استاد ارجمند در توس آرام گرفت.

با استاد شجریان و آثار او آشنا شوید

پایان پیام

نویسنده: فاطمه نصیری راد

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 248680 ساعت خبر : 1:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=248680
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات