جمعیت قم منفی می‌شود

جمعیت قم منفی می‌شود

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: تغییر اقلیم در تمام کره‌ی زمین در حال رخ دادن است امّا اطلاعاتی که ما داریم و تحلیل‌هایی که انجام داده‌ایم نشان می‌دهد که متاسفانه استان قم شرایط بحرانی‌تری نسبت به کشور و جهان دارد و میکرواقلیم قم تغییرات شدیدتری را پذیرفته است.

سید احمد شفیعی در گفت‌وگو با پایگاه خبری گلونی، با بیان این‌که پدیده تغییر اقلیم یک پدیده‌ی پیچیده و دارای دلایل مختلف است، افزود: گراف‌های هواشناسی در خصوص استان قم نشان می‌دهد که در ۳۰ سال اخیر میانگین دمای استان حدود ۲ درجه افزایش پیدا کرده است که این عدد نسبت به ۰٫۵ درجه‌ی جهانی و ۱٫۶ درجه‌ی کشوری، مقدار بالاتری است.

وی ادامه داد: همچنین در ۳۰ سال اخیر تعداد روزهای گرم بالای ۴۴ درجه، ۳ برابر شده و توزیع بارش از حدود ۲۵ درصد در پاییز، ۵۰ درصد در زمستان و ۲۵ درصد در بهار به صورت ۳۳ درصد در هر یک از این سه فصل، درآمده است و همه‌ی این‌ها به این معنی است تغییر اقلیم رخ داده است.

شفیعی در مورد علت‌ها و ریشه‌های زیست‌محیطی پدیده تغییر اقلیم در استان قم تصریح کرد: به عنوان مثال میانگین سرانه تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان بین ۴ تا ۵ تن به ازای هر نفر است که این میزان برای ایران حدود ۷ تن می‌باشد؛ امّا این سرانه برای استان قم حدود ۸٫۸ تن به ازای هر نفر است که مطمئنا این میزان گاز گلخانه‌ای بر دمای شهری تاثیر خواهد گذاشت.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم در ادامه سخنانش به بحث ریزگردها در استان قم اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل زیست‌محیطی تغییر اقلیم، ریزگردها هستند که بر دما، بازتابش خورشیدی و میزان بارش تاثیر می‌گذارند و نهایتا موجب خشکسالی می‌شوند و خشکسالی نیز مجددا عامل تشکیل ریزگردهاست و در حقیقت یک دور معکوس به وجود می‌آید.

سید احمد شفیعی بیان داشت: چشمه‌های ریزگردی که در دهه‌های اخیر در استان قم به وجود آمده است، در سال‌های اخیر به شدت رشد پیدا کرده و وقتی که یک اکوسیستم بیابانی به چشمه‌ی القای ریزگرد تبدیل می‌شود به این معناست که اکوسیستم به صورت کامل از بین رفته است.

وی افزود: طبق آماری که منابع طبیعی به ما داده است، متاسفانه در استان قم ۴۰ هزار هکتار چشمه‌ی فعال ریزگرد داریم که این میزان می‌تواند افزایش پیدا کند و در پلّه اول، ده درصد از مساحت استان قم را اشغال کند.

شفیعی در رابطه با بحران منابع آبی در استان قم بیان داشت: استان قم در انتهای حوزه‌ی آبخیز قرار دارد و متاسفانه منابع آب در استان‌های بالادست به شدت مدیریت شده‌اند و در ۳۰ سال اخیر حقابه زیست‌محیطی، کشاورزی، منابع طبیعی و تالاب‌های ما نادیده گرفته شده است و به لحاظ بحث‌های مدیریتی و سیاست‌گذاری‌های کلّی، بحران‌های عمیقی در این حوزه به وجود آمده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم خاطر نشان کرد: یکی از ریشه‌های تغییر اقلیم نیز وابسته به منابع آبی است و اگر بحث آب در استان قم مدیریت نشود، ریشه‌های بحران می‌تواند بسیار عمیق‌تر شود و حتی ممکن است در آینده به جمعیت منفی در شهر قم برسیم.

پایان پیام

گفت‌وگو: سیدعماد موسوی

کد خبر : 25595 ساعت خبر : 1:31 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25595
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات