لغو امتیازنامه دارسی و سوزاندن قرارداد در آتش بخاری

لغو امتیازنامه دارسی و سوزاندن قرارداد در آتش بخاری

به گزارش گلونی قرارداد دارسی در سال ۱۹۰۱ میلادی در زمان مظفرالدین شاه به ویلیام دارسی تعلق گرفت.

در این میان ویلیام ناکس دارسی، تاجر انگلیسی، زمانی که متوجه شد ممکن است در ایران به نفت دست یابد، گروهی از کارشناسان خود که شامل چند تن از مهندسین زمین‌شناس بودند، روانه‌ ایران نمود و آن‌ها با تحقیق و تفحص، این موضوع را تأیید کردند.

در نتیجه دارسی برای دستیابی به امتیاز نفت جنوب ایران مشغول رایزنی با دولت‌مردان قاجار شده و با رایزنی و پرداخت رشوه به امین‌السلطان و دیگر درباریان موفق شد تا امتیاز مورد نظر را که به امتیاز دارسی معروف گردید در ۲۸ ماه مه ۱۹۰۱ به امضای مظفرالدین شاه قاجار برساند.

شرکت نفت دارسی، پس از هفت سال، سرانجام در ۲۶ مه ۱۹۰۸ میلادی در منطقه مسجدسلیمان به نفت رسید.

امتیاز دارسی در ۱۸ بند تنظیم شد و بر اساس آن مقرر گردید صاحب‌امتیاز، حق اکتشاف، استخراج، حمل‌ونقل و فروش نفت و گاز طبیعی، موم طبیعی و قیر را در سراسر ایران به‌ استثنای پنج استان شمالی آذربایجان، مازندران، استرآباد، گیلان و خراسان به مدت ۶۰ سال در اختیار بگیرد.

صاحب‌امتیاز از پرداخت هرگونه مالیات و عوارض گمرکی معاف بود و در ازای بهره‌برداری از موارد مذکور در امتیازنامه، موظف شد مبلغ ۲۰ هزار لیره به‌ صورت نقد و ۲۰ هزار لیره به‌صورت سهام به‌ اضافه ۱۶ درصد سود خالص تمامی شرکت‌هایی که به‌ موجب امتیاز تأسیس می‌شد را به دولت ایران پرداخت کند.

لغو امتیازنامه دارسی

در سال‌های پس از جنگ جهانی اول، به‌واسطه افزایش نفت در عرصه‌های مختلف جهان صنعتی، نیاز روزافزونی برای خرید آن پدید آمد و شرکت نفت ایران و انگلیس، هر سال تولید خود را افزایش داد.

به‌ واسطه حوادث سیاسی پس از کودتای ۱۲۹۹ شمسی در ایران و قدرت گرفتن رضاخان در کشور، به‌ تدریج قدرت دولت مرکزی در کشور تقویت شد و با از میان رفتن قدرت قوانین بختیاری و شیخ خزعل، شرکت نفت ایران و انگلیس روابط بیشتری را با دولت مرکزی در تهران برقرار کرد.

دولت ایران درخواست ۲۵ درصد سهام و حق انتخاب دو مدیر در هیات‌مدیره شرکت را ارائه داد.

ایران خواهان تضمین حداقلی از درآمدهای نفتی بود، به‌ طوری‌ که درآمدهایش مانند گذشته نوسان زیادی نداشته باشد.

ایران همچنین درخواست مشخص شدن وضعیت مالیاتی شرکت را نیز داشت.

بی‌توجهی به درخواست‌های ایران باعث شد تا روز شنبه ۵ آذرسال ۱۳۱۱ مطابق با ۲۶ نوامبر ۱۹۳۲ پس از به نتیجه نرسیدن مذاکرات ایران با طرف مقابل، رضاشاه در جلسه روز بعد هیأت دولت، پرونده نفت را در آتش بخاری انداخت و گفت وزیران از جلسه خارج نشوند تا لایحه‌ای مربوط به لغو امتیاز نفت تهیه شود.

در این زمان به دستور دولت وقت جشن‌هایی نیز درباره لغو قرارداد در ایران برپا شد و روزنامه‌ها درباره خیانت‌هایی که قاجارها با انعقاد قرارداد به ایران کرده بودند، نوشتند.

۶ آذر و سوزاندن قرارداد دارسی توسط رضا شاه

پایان پیام

نویسنده: فاطمه نصیری راد

خرید عسل از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 255976 ساعت خبر : 12:39 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=255976
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات