ابر بحران آب در کشور مصداق شکست بازار و دولت است

ابر بحران آب در کشور مصداق شکست بازار و دولت است

به گزارش گلونی علی مروی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در برنامه اقتصاد ایران گفت:

متاسفانه ابر بحران آب در کشور ما مصداقی از شکست بازار و دولت است. مشکلی که در منابع آبی کشور داریم دامن‌گیر همه مناطق کشور خواهد شد.

به عنوان مثال در صورت برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی و منابع آبی کشور و حتی خشکی دریاچه ارومیه همه مردم و کشاورزان متضرر می‌شوند.

دولت باید شکست بازار را حل کند اما دولت‌های ما نه تنها این مشکل را حل نکردند بلکه خود نیز به آن دامن زدند و با قیمت‌گذاری اشتباه منابع انرژی معضل چاه‌های غیر مجاز را تشدید کردند.

در حالی که اگر ما واقعا به دنبال حل مساله چالش آب در کشور هستیم باید قیمت‌گذاری آب و انرژی را اصلاح کنیم.

در ایران اقتصادی انرژی پیچیده‌ای حاکم است. صنایع بزرگی که در سالیان اخیر از محل رانت و انرژی ارزان درآمدهای چند صد هزار میلیاردی کسب کرده‌اند آرام نمی‌نشینند و قاچاقچیان سیستمی که در بخش سوخت و انرژی فعالیت می‌کنند یقینا مانع این اصلاحات خواهند شد.

پول‌هایی که برای تامین مالی انتخابات هزینه شده است از محل انرژی ارزان حاصل شده که باید در این بخش فعال شود.

ابر بحران آب در کشور

برنامه کامل این گفتگو را که اقتصاد آنلاین برگزار کرده است از طریق ویدیوی زیر ببینید:

نماشای گلونی را دنبال کنید

اقتصاد سیاسی حل مساله آب به اقتصاد سیاسی تصمیم‌گیری در دولت و مجلس گره می‌خورد که همواره غلبه منافع محلی را بر تصمیمات مجلس شورای اسلامی شاهدیم.

در سالیان گذشته هم این مساله خود را در سایر تصمیمات نشان داده است که صنایع آن بر در مناطق خشک و مرکزی کشور احداث شده است.

چون نمایندگان می‌خواستند امتیاز تاسیس این صنایع را برای حوزه‌های انتخابی خود بگیرند، همچنین امسال در وضعیت کم‌آبی کشور وزارت نیرو قول فروش آبی بسیار بیشتر از میزان آب موجود را داده است.

از سوی دیگر دولت وقت در بهار و تابستان امسال سدها را در خوزستان باز کرد چون منافع کوتاه مدتش در این مسئله بود تا بتواند ناآرامی‌های این بخش از کشور را مدیریت کند که یقیناً منجر به کسری انرژی به ویژه برق در زمستان امسال خواهد شد.

متاسفانه دولت‌های همیشه منافع زودگذر را به اصلاحات بلندمدت و میان‌مدت ترجیح می‌دهند در حالی که این امر در گذر زمان منابع محدود کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

در وضعیت بازتخصیص منابع آبی مبتنی بر بازتخصیص بهینه حتما بازندگانی خواهد داشت همچنین برخی فعالیت‌های کشاورزی در حالت بهینه حتما تعطیل خواهند شد و صنایعی که میزان آب بری بالایی دارند رو به افول خواهند رفت مگر اینکه ارزش افزوده بالایی برای خود ایجاد کنند که بتوانند جریمه ناشی از مصرف آب را بپردازند. زیرا بار مالی بسیاری برای آنها به همراه خواهد داشت.

بر همین اساس باید برای این تعارضات چاره‌اندیشی کرد و اقتصادی سیاسی پیچیده‌ای به وجود می‌آورد زیرا گسل‌های قومی و محلی به شدت قابلیت فعال شدن دارند و در صورتی که دولت برنامه‌ریزی مناسب و منسجمی‌ برای حل این بحران نداشته باشد باید منتظر جنگ‌های قومی و بین استانی باشیم که به شدت برای کشور خطرناک است.

دولت باید متوجه محدودیت منابع آب و انرژی باشند و باید این موضوع را صادقانه با مردم مطرح کنیم تا بتوانیم این ابر بحران را حل کنیم.

قسمت‌های دیگر را از این لینک مشاهده کنید

پایان پیام

گزارشگر: مهرو ماهر

خرید عسل از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 256888 ساعت خبر : 12:37 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=256888
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات