نئوپان مهمتر است یا جنگل هیرکانی؟

نئوپان مهمتر است یا جنگل هیرکانی؟

به گزارش گلونی چندی پیش که نمایندگان سه استان شمالی با سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جلسه‌ای داشتند، موضوع درختان شکسته و افتاده را مهمترین موضوع درخواستی خود دانستند و از او خواستند که فکری به حال خوراک کارخانه‌های شمال کند.

آنها معتقد بودند که طرح تنفس جنگل و توقف بهره‌‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال عامل بروز مشکل برای کارخانه‌های نئوپان و چوب شمال است و باید درختان شکسته و افتاده در جنگل جمع‌آوری شوند تا نیاز کارخانه‌ها برآورده شده و بیکاری از شمال رخت بربندد.

اما کارشناسان بر این باورند که هرگونه اصلاح در قانون تنفس به مفهوم ایجاد معبر برای ورود به جنگل و بهره‌برداری مجدد است.

رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه علوم و تحقیقات در این زمینه معتقد است، مهم است بدانیم که این اطلاعات از طریق چه کانال‌هایی به این نمایندگان داده شده، زیرا اکثر قریب به اتفاق کارشناسان به دلایل علمی به برداشت درختان شکسته و افتاده اعتراض دارند.

نئوپان مهم تر است یا جنگل هیرکانی؟

زمانی که در سال ۹۲ مصوبه هیات وزیران به عنوان بهره‌برداری بهینه از جنگل‌ها به تصویب رسید، کارشناسان با بند شش که مربوط به برداشت از درختان شکسته و افتاده بود مخالفت کردند و این اعتراض نشان می‌داد که به دلایل معتدد مصوبه فوق از لحاظ علمی و کارشناسی مورد قبول جامعه علمی نیست.

به گفته دکتر هادی کیادلیری؛ به لحاظ علمی ثابت شده که درختان شکسته افتاده یا در حال پوسیدن نه فقط باعث بیماری در جنگل‌ها نیستند بلکه ضامن سلامتی اکوسیستم هستند چرا که زیستگاه و پناهگاه انواع حیوانات و حشرات مفید و انواع کنترل کننده‌های بیولوژیک و بیماری محسوب می‌شوند و حذف اینها موجب بروز آفات و بیماری‌ها می‌شود.

رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه علوم و تحقیقات؛ دومین استدلال مبنی بر آتش‌سوزی در جنگل‌ها را هم رد کرده و به گلونی می‌گوید: «این هم استدلال درستی است، زیرا ما در بسیاری از جنگل‌های شمال بخشی از مناطق را حفظ می‌کنیم اما بهره‌برداری نمی‌کنیم و به عنوان پارسل شاهد یا قطعات شاهد می‌شناسیم.

این قطعات شاهد برای قیاس با مناطقی که بهره‌برداری می‌کنیم، حفظ می‌شوند تا متوجه تفاوت مناطق دستکاری شده و مناطق دستکاری نشده شویم.»

او می‌گوید: «اگر قرار بود درختان شکسته افتاده باعث آتش‌سوزی شوند باید تمام پارسل‌ها و قطعات شاهد که بهره‌برداری نشده‌اند دچار آتش‌سوزی می‌شدند. همچنین وقتی از درختی بهره‌برداری می‌شود، تنه خارج و سرشاخه می‌ماند که بسیار سریع‌تر آتش می‌گیرد، پس در نتیجه این نظریه و استدلال جایگاه علمی ندارد.»

بهانه‌های ورود به جنگل

بنابر تحقیقات و مستندات تعداد این درختان کم است، به دلیل اینکه تمام درختان قطور قطع و از جنگل خارج می‌شدند و عملا اجازه قطور شدن و پوسیده شدن به درختان وجود نداشت.

کیادلیری، به مجموع عواملی اشاره می‌کند که بهانه‌ای برای ورود دوباره به جنگل‌ها می‌داند: «اول اینکه تعداد این درختان بسیار بسیار کم است و رقم بسیار ناچیزی در تولید خواهند داشت.

ضمن اینکه این درختان از نظر کیفی به دلیل پوسیدگی کیفیت پایینی دارند و نکته دیگر پراکندگی این درختان است که نشان‌دهنده به صرفه نبودن برداشت این درختان است.

دلایل بی‌شمار دیگری که در اینجا وجود دارد نشان‌دهنده این است که این برداشت یا این ایده صرفا به دنبال این است که برای وارد شدن به جنگل‌ها معبری را باز کنیم تا بتوانیم چوب تولید کنیم؛ بنابراین شاهد غارت جنگل به وسیله منفعت‌طلبی‌ها خواهیم بود.»

رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه علوم و تحقیقات؛ با بیان اینکه نمایندگان محترم فرمودند که با «اصل تنفس» موافق هستند، می‌گوید: «اگر با اصل تنفس موافق هستید، مواردی است که بیان کردم؛ یعنی نگاه باید نگاه اکولوژیکی و اکوسیستمی به جنگل‌ها باشد نه نگاه اقتصادی.»

نئوپان مهم تر است یا جنگل هیرکانی؟

او ادامه می‌دهد: «نمی‌شود که هم همراه و همسو با کارخانه‌دار و بهره‌بردار یا پیمانکار بود و از یک طرف با فعالان محیط زیست همراهی کرد.

باید بپذیریم که شرایط جنگل‌های شمال بحرانی است و باید از هرگونه دخالت و دستبرد بپرهیزیم به ویژه زمانی که هیچ اطلاعات وآگاهی و آماری نداریم.»

موضوع دیگری که این فعال زیست محیطی به آن اشاره می‌کند؛ مطالبات دیگر نمایندگان از رئیس جمهور بود. کیادلیری می‌گوید: «۳۲ نماینده مجلس به جای مجوز گرفتن برای قطع درختان، به موضوعات مهمتری مثل زباله‌سوزی برای زباله‌های پراکنده جنگل‌های شمال و اختصاص کم بودجه یا عدم اختصاص بودجه برای طرح تنفس اشاره می‌کردند.

کاش از وضعیت نامناسب حقوقی و معیشتی جنگل‌بانان و قرق‌بانان و عدم استخدامی جدید از کارشناسان و متخصصان جنگل و مرتع در حیطه جنگلداری می‌پرسیدند.

عاملی که باعث شده دانشکده‌های منابع طبیعی و محیط زیستی به تعطیلی کشیده شوند و در آینده به لحاظ نیروی انسانی دچار مشکل شویم.»

رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه علوم و تحقیقات در ادامه می‌گوید: «چه بهتر بود که نمایندگان مجلس در خصوص غارت جنگل‌های شمال صحبت می‌کردند و اینکه چرا در این خصوص جدی‌تر برخورد نمی‌شود.

نئوپان یا جنگل؟

چرا برای تجاوز در عرصه‌های مرتعی و جنگلی فکری نمی‌شود، یا در مورد قوانینی که در حال وضع شدن در مجلس است که بیشتر دست متجاوزین را باز می‌گذارد یا بعضی از این قوانین بیشتر تشویق کننده برای زمین‌خواری هستند صحبت می‌شد؛ یا در مورد مرگ دسته جمعی درختان به دلیل طغیان آفات و بیماری در سطوح وسیع اتفاق افتاده و هیچ بودجه‌ای برای مبارزه با این موارد نداریم.»

رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه علوم و تحقیقات در پایان می‌گوید: «متاسفم از اینکه نمایندگان شمال کشور به این مساله پرداخته‌اند چرا که شمال کشور جز طبیعت جنگل و دریا هیچ چیز دیگری ندارد که پاسخگوی این باشد که در آینده بتوان توسعه پایدار را بر آن بنا کرد و نباید این پتانسیل‌ها را از دست بدهیم.

ضمن اینکه ما سالانه چهارده میلیون متر مکعب چوب در کشور نیاز داریم، با این درختان شکسته افتاده چه میزان چوب تامین خواهد شد؟ رقم بسیار ناچیزی خواهد بود.»

به اعتقاد کیادلیری این مسائل صرفا نشان‌دهنده این است که چندین نفر از این قضیه سود و منفعت می‌برند و منفعت ملی اصلا لحاظ نخواهد شد.

اخبار آتش سوزی های زاگرس از این لینک بخوانید

پایان پیام

گزارشگر: نیلوفر منصوری

خرید عروسک از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 257750 ساعت خبر : 5:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=257750
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات