عطر داغ؛ روایت شبی دور از خانه

عطر داغ؛ روایت شبی دور از خانه

توجه کنید که احتمال لو رفتن داستان وجود دارد

به گزارش گلونی عدم‌ نزدیکی و امنیت در رابطه بین والدین با فرزندان، سبب بروز عمده مشکلاتی است که گریبان‌گیر خانواده و در بُعد وسیع‌تر، جامعه و کشور می‌شود. اگر فرزندی با والدین خود احساس راحتی نکند، از همان ابتدا تا بزرگسالی دچار نوعی خودسانسوری می‌شود که در هر جنبه از زندگی درصدد انکار و پنهان‌کاری حقایق از اطرافیان (پدر و مادر) خویش است. عطر داغ این موضوع را به تصویر می‌کشد.

تاکنون در سینمای ایران آثار زیادی با مضامین فاصله نسل‌های جوان با نسل‌های قبل، تأثیر تربیت نادرست بر شکل‌گیری آینده جوانان و … تولید و پخش شده است که از میان آنان می‌توان به فیلم دختر، زیرسقف دودی و… اشاره کرد.

از این جهت این موضوع، مضمونی جدید در آثار سینمایی محسوب نمی‌شود اما آنچه تمایزآفرین است، نوع نگاه و پرداخت به همین موضوعات تکراری است که به شدت نیز جامعه کنونی به آن مبتلا است.

عطر داغ فیلمی سینمایی به کارگردانی علی ابراهیمی و نویسندگی علی حمیدنژاد و علی شورورزی، با تهیه‌کنندگی امیر شهاب رضویان محصول سال ۱۳۹۷ است.

عطر داغ داستان شبی از زندگی دختر جوانی است که شب را بیرون از خانه می‌ماند و همین کار او را وارد بحران قصه می‌کند.

عطر داغ

عطر داغ درصدد نمایش یک شب دختری است که به‌ خاطر ترس از پدر، مجبور به تجربه تنهایی و ناامنی در مکانی غیر از خانه می‌شود. تا اینجا فیلم، با مضمون جذاب و مهیج‌اش بیننده را برای دیدن عاقبت این خانه‌گریزی ترغیب و مشتاق نگه می‌دارد اما آنچه در ادامه داستان رقم می‌خورد، به شدت با ریتم تند و تیز این موضوع اثر مغایر است.

مریم به خانه دوست خواهر خود می‌رود اما آنجا نیز چون امنیت ندارد دوست خواهرش او را به مخروبه تهِ باغ منتقل می‌کند و همان جاست که بحران ثانویه داستان یعنی مواجه مریم با نگهبان قاتل (قاتل فرضی)، به قصه تزریق می‌شود. از اینجا به بعد بیننده منتظر اتفاقات ناگوار و پیچیده برای شخصیت اول است اما هرچه قصه پیش می‌رود، با وجود تعلیقات زیاد، داستان کشش و جذابیت خود را از دست می‌دهد تا جایی که در پایان فیلم، دیگر تصور ابتدایی از آن در ذهن جایی ندارد.

در واقع بحران دوم فیلم عطر داغ که همان فوت پدر نگهبان و خاک کردن او در باغچه خانه است، با شخصیت‌پردازی و گریم احمد (نگهبان) در تناقض است. هرچند مشخص است که با این نوع گریم، فیلم درصدد گیج‌کردن مخاطب و بردن اذهان به سمت شخصیتی همچون قنبر در فیلم خوابگاه دختران است.

با وجود اینکه در اواخر فیلم این حدس و گمان با نشان دادن واقعیت زندگی و شخصیت احمد (ساده و مثبت)، نفی می‌شود اما، این گِرِه و بحران برای این فیلم سطحی و ناکارآمد به نظر می‌رسد.

از جمله موارد دیگری که به ضعف کار دامن زده، نامشخص بودن علل ترس دختران از پدر خود و همچنین علت بیوه شدن ملیحه (خواهر مریم) است که گرچه تلویحی به آن اشاراتی می‌شود اما، پرداختن کامل و درست به آن سبب تکمیل رابطه علی و معلولی اتفاقات داستان خواهد بود.

عطر داغ از نظر فنی و حضور بازیگران چهره نیز همچون مهرداد صدیقیان، شهرام حقیقت‌دوست و بهاره کیان‌افشار فیلمی همه‌چیز تمام است که متاسفانه کیفیت پایین فیلمنامه، رده اثر را از عالی به متوسط تقلیل داده است.

این فیلم را می‌توانید از فیلیمو یا نماوا تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده:  هانیه شریعتی

خرید عسل از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 257953 ساعت خبر : 10:06 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=257953
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات