هفت استراتژی برای کاهش مصرف آفت کش ها

هفت استراتژی برای کاهش مصرف آفت کش ها

به گزارش گلونی به نقل از casaqa آفت‌کش‌ها نقش حساسی در سیستم‌های غذایی ایفا می‌کنند.

آنها به منظور حفاظت از محصولات استفاده می‌شوند، اما می‌توانند اثرات منفی بر محیط زیست و سلامت انسان داشته باشند.

در حالی که استفاده جهانی از آفت‌کش‌ها به ۳.۵ میلیارد کیلوگرم مواد فعال در سال افزایش یافته است، بخش قابل توجهی از مواد شیمیایی مورد استفاده در کشورهای صنعتی و در حال توسعه، بیش از حد غیر اقتصادی یا غیر ضروری هستند.

امروزه در میان طیف وسیعی از ذینفعان اتفاق نظر وجود دارد که استفاده از آفت‌کش‌ها باید به تدریج تا سطحی، که به طور مؤثر برای اطمینان از تولید محصول مورد نیاز است، کاهش یابد و خطرات استفاده از آفت‌کش‌ها باید تا حد امکان کم شود.

کاهش مصرف آفت کش ها

اگر به سلامتی خودتان اهمیت می‌دهید که حتما می‌دهید این نامه را امضا کنید.

در اینجا ۷ استراتژی موجود برای کاهش مصرف آفت کش ها ذکر شده است.

۱. برزشناسی

برزشناسی به مجموعه علوم و فناوری برای استفاده از گیاهان به منظور ایجاد غذا و سوخت گفته می‌شود.

برزشناسی شامل کار در زمینه‌های ژنتیک گیاهی، فیزیولوژی گیاهی، هواشناسی و علم خاک است. برزشناس‌ها امروزه بیشتر در زمینه تولید غذای سالم، مدیریت اثرات زیست‌محیطی زراعت و تولید انرژی از گیاهان می‌پردازند.

اقدامات برزشناسی مناسب برای دستیابی به محصولات سالم و جلوگیری از تجمع آفات، بیماری‌ها و فشار علف‌های هرز ضروری است.

اقدامات زیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است:

-تغذیه مناسب گیاه و مدیریت حاصلخیزی خاک

-تناوب زراعی

-مدیریت مناسب آبیاری

-زمان‌بندی مناسب کاشت یا بذرافشانی و عملیات‌های بین کاشت تا برداشت شامل هرس و… به منظور کاهش آفت

-خاک‌ورزی (شخم زدن) کم‌عمق و به موقع که جمعیت علف‌های هرز را کاهش می‌دهد و در عین حال تامین مواد مغذی را برای محصول بهبود می‌بخشد.

-کشاورزی دقیق مانند سمپاشی نقاط حساس و از بین بردن علف‌های هرز با آشکارسازهای نوری

-کشت مخلوط (کاشت همزمان دو محصول)، در صورت امکان، و استفاده از مخلوط‌های مختلف، گسترش آفات و بیماری‌ها را محدود می‌کند و برای دشمنان طبیعی آفات غذا و سرپناه فراهم می‌کند.

 ۲. محصولات مقاوم

محصولات زراعی و گونه‌های گیاهی از نظر حساسیت به آفات و بیماری‌ها و توانایی آنها در رقابت با علف‌های هرز متفاوت است.

بنابراین استفاده از محصولات مناسب، شرایط محلی و انتخاب گونه‌های محصول مناسب، برای یک سیستم مدیریت پیشگیرانه آفات ضروری است.

استفاده از واریته‌های مقاوم همراه با تناوب استفاده از محصولات غیر حساس می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای تجمع آفات را در مزرعه محدود کند.

۳. کنترل زیستی و آفت کش‌های طبیعی

کنترل زیستی از عوامل بیماری‌زا (باکتری‌ها، قارچ‌ها، ویروس‌ها)، شکارچیان حشرات یا پارازیتوئیدها، فرومون‌ها و تله‌های حشرات برای پایین نگه داشتن جمعیت آفات استفاده می‌کند.

ریشه‌کنی کامل یک آفت، که بر اثر استفاده از آفت‌کش‌های مصنوعی ناشی می‌شود، عرضه غذایی دشمنان طبیعی آفت را کاهش می‌دهد و یک عنصر کلیدی در انعطاف‌پذیری سیستم را تضعیف می‌کند.

بنابراین، هدف مدیریت جمعیت حشرات آفت باید تا جایی باشد که شکار طبیعی به طور متعادل عمل کند و تلفات محصول به علت وجود آفات، در حداقل قابل قبول نگه داشته شود.

۴. مدیریت یکپارچه آفات (IPM)

مدیریت یکپارچه آفات (IPM) یک رویکرد اکوسیستمی است که به دنبال ریشه‌کنی آفات نیست، بلکه به دنبال مدیریت آنهاست.

این بر اساس این ایده است که اولین و اساسی‌ترین خط دفاعی در برابر آفات و بیماری‌ها در کشاورزی یک اکوسیستم کشاورزی سالم است که در آن فرآیندهای بیولوژیکی که زیربنای تولید هستند محافظت، تشویق و تقویت می‌شوند.

رویکرد نزدیک به این اصول، پروتکل GlobalG.A.P است. حتی اگر به طور کامل بر پیشگیری از آفات متمرکز نباشد.

اکثر خرده‌فروشان در بازارهای امروزی به استانداردهای خاصی نیاز دارند که کشاورزی ایمن و پایدار را برای نشان دادن ایمنی و پایداری مواد غذایی در مزرعه تضمین می‌کند.

در یک IPM واقعی، تمرکز قوی بر پیشگیری از آفات با اعمال شیوه‌های زراعی خوب و استفاده از گونه‌های مقاوم، شناسایی و نظارت آفات و کنترل بیولوژیکی آفات است.

البته در این روش به محض رسیدن به آستانه اقتصادی-نقطه‌ای که هزینه استفاده از آفت‌کش‌ها نتیجه می‌دهد (هزینه زیان مورد انتظار در برداشت از هزینه درمان، یعنی استفاده از سموم بیشتر است) – کنترل آفات شیمیایی سودآور می‌شود.

آخرین مرحله شامل یادگیری و تطبیق با IPM برای فصل زراعی بعدی است.

 ۵. آگرواکولوژی

آگرواکولوژی رشته‌ای است که سیستم‌های کشاورزی را از منظر اکولوژیکی و اجتماعی-اقتصادی تعریف، طبقه‌بندی و مطالعه می‌کند و مفاهیم و اصول اکولوژیکی را برای طراحی و مدیریت اکوسیستم‌های کشاورزی پایدار به کار می‌گیرد.

این یک روش یکپارچه از کشاورزی است که بر کار با و درک تعاملات بین گیاهان، حیوانات، انسان و محیط زیست متمرکز است.

در آگرواکولوژی مبارزه با آفات به دنبال تقویت تعاملات آفات و دشمنان طبیعی با هدف حفظ تعادل طبیعی در اکوسیستم است.

در حالی که هیچ توافقی در مورد اینکه چه تکنیک‌ها و نهاده‌هایی با اگرواکولوژی سازگار هستند وجود ندارد، وجه مشترک استفاده از فرآیندهای اکولوژیکی مبتنی بر تنوع زیستی برای بهینه‌سازی سیستم‌های تولید کشاورزی است.

۶. کشاورزی ارگانیک

کشاورزی ارگانیک یک سیستم تولیدی است که سلامت خاک، اکوسیستم و مردم را حفظ می‌کند.

به جای استفاده از نهاده‌های با اثرات نامطلوب، بر فرآیندهای اکولوژیکی، تنوع زیستی و چرخه‌های سازگار با شرایط محلی متکی است.

استانداردهای ارگانیک به شدت هر گونه استفاده از آفت‌کش‌های مصنوعی را ممنوع می‌کند.

حفاظت از محصولات زراعی در کشاورزی ارگانیک مبتنی بر شیوه‌های زراعی خوب مانند تناوب زراعی و کشت مخلوط، استفاده از کودهای حیوانی ارگانیک، استفاده از محصولات و مقاوم و کنترل زیستی برای جلوگیری از آن آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز است که خسارت قابل توجهی ایجاد می‌کند.

کشاورزی ارگانیک از تکنیک‌های مشابه مدیریت تلفیقی آفات و آگرواکولوژی استفاده می‌کند، با این تفاوت که در این روش مواد شیمیایی مصنوعی را نمی‌توان به عنوان آخرین راه حل مورد استفاده قرار داد.

در عوض، اگر روش‌های پیشگیرانه کافی نباشد، کشاورزان ارگانیک می‌توانند از مواد طبیعی خاصی که توسط استانداردهای ارگانیک مجاز است برای کنترل آفات و بیماری‌ها استفاده کنند.

با این حال، برخی از آنها عوارض جانبی ناخواسته‌ای نیز روی ارگانیسم‌های غیر هدف دارند. به ویژه استفاده از مس برای کنترل بیماری‌های قارچی به دلیل تجمع آن در خاک مشکل‌ساز است.

۷. استفاده از سموم کم خطرتر

سیستم‌های مختلفی برای طبقه‌بندی آفت‌کش‌ها بر اساس سمیت آنها برای انسان و محیط زیست وجود دارد. بنابراین حذف تدریجی استفاده از آفت‌کش‌های بسیار خطرناک و جایگزینی آنها با آفت‌کش‌های کم‌خطر واضح‌ترین راه برای کاهش اثرات جانبی منفی آفت‌کش‌هاست.

 این رویکرد باید با استفاده ایمن از آفت‌کش‌ها ترکیب شود تا تأثیر آنها بر مردم و محیط زیست به حداقل برسد. استفاده از وسایل حفاظتی و رعایت زمان انتظار قبل از برداشت از مهمترین اقدامات در این زمینه است.

با این حال، در بسیاری از کشورها کمبود اطلاعات، در دسترس نبودن تجهیزات حفاظتی و غیر عملی بودن آن در آب و هوای گرم و مرطوب، نرخ پذیرش پایین را در پی دارد.

پایان پیام

ترجمه و تنظیم: مریم قره‌گزلو

پایان پیام

خرید عروسک از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 259087 ساعت خبر : 11:31 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=259087
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات