درخواست هزاران نفر برای جلوگیری از مرگ تالاب انزلی

درخواست هزاران نفر برای جلوگیری از مرگ تالاب انزلی

گروهی از اهالی بندر انزلی با راه‌اندازی کارزاری از خواستار جلوگیری از مرگ تالاب بین‌المللی انزلی شدند.

به گزارش گلونی در متن این کارزار که بیش از ۵ هزار نفر آن را امضا کرده‌اند خطاب به رئیس دولت و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست نوشته شده است:

«متأسفانه بخش بزرگی از تالاب انزلی خشک شده است. مجموعه‌ای از دلایل در وضعیت بد تالاب انزلی دخیل است. حقابه تالاب داده نمی‌شود، بارگذاری‌های زیادی در بالادست صورت گرفته و کمیت و کیفیت آب ورودی به تالاب انزلی به‌ شدت کاهش پیدا کرده است.

موتورپمپ‌های زیادی درون تالاب و در رودخانه‌های منتهی به تالاب از جمله امامزاده ابراهیم، زیربازار و… وجود دارد تا آب را برای شالیزارها، کشاورزی و… منتقل کند. عملاً ورودی آب به شدت کم شده است. آب فاضلاب بندرانزلی نیز بدون هیچ‌گونه تصفیه‌ای وارد تالاب می‌شود. همه این موارد دست‌ به‌ دست هم داده است تا شاهد نابودی تالاب انزلی باشیم.

بندرها برای اینکه کشتی‌ها بتوانند به اسکله نزدیک شوند، موج‌شکن‌هایی را ایجاد می‌کنند که تنش‌های آبی را کم کند. این موج‌شکن‌ها سبب می‌شود میزان رسوب‌گذاری در محوطه تالاب انزلی افزایش پیدا کند و آرام‌آرام عمق تالاب کم شده و تالاب خشک شود.

متأسفانه در طول دهه‌های گذشته به‌دلیل تجمع آلاینده‌ها و فاضلاب‌ها کیفیت مطلوب و ارزش زیستی این تالاب به‌مرور کاهش پیدا کرده و هم‌زمان کاهش تراز سطح آب متأثر از کاهش سطح تراز آب دریای خزر و در کنار هم وضعیت نگران‌کننده‌ای به‌وجود آورده است.

از مقامات محترم تقاضا می‌شود تالاب بین‌المللی انزلی را دریابند که نفس‌های آخرش را می‌کشد. لطفاً قبل از اینکه فاجعه‌ای جبران‌ناپذیری رخ دهد، اقدامات لازم را جهت احیای این تالاب انجام دهید.»

این کارزار تا تاریخ دوم اسفند در این آدرس اینترنتی در حال جمع‌آوری امضاست.

پایان پیام

خرید برنج ایرانی از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 259175 ساعت خبر : 7:51 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=259175
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات