۵ کتاب طنزی که علاوه بر خنده، شما را به فکر فرو می‌برد

۵ کتاب طنزی که علاوه بر خنده، شما را به فکر فرو می‌برد

ادبیات طنز در طول تاریخ اهمیت زیادی داشته است. بسیاری از نویسندگان بزرگ تاریخ از این سبک برای آگاهی بخشی به جامعه یا اعتراض به شرایط اجتماعی و سیاسی استفاده کرده‌اند. نقد و بررسی بسیاری از این آثار نشان می‌دهد در پس نوشته‌های خنده‌دار کتاب‌های طنز نکاتی وجود دارد که شاید گفتنش به زبان معمولی چندان اثرگذار نباشد.

بسیاری از این داستان‌های طنزآمیز مفاهیم بسیار عمیقی دارند که می‌توانند انسان‌ها را کمی تکان دهند و به خودشان بیاورند. این سبک نوشتاری در تمام دنیا طرفداران زیادی داشته است که باعث خلق آثار ماندگاری در دنیای ادبیات شده است. در ادامه درباره‌ی ۵ کتاب طنز قابل‌توجه صحبت می‌کنیم که بسیار تأثیرگذارند و انسان را به فکر وا‌می‌دارند.

۵ کتاب طنزی که علاوه بر خنده، شما را به فکر فرو می‌برد

آبنبات هل دار اثر مهرداد صدقی

کتاب آبنبات هل دار یک کتاب بامزه است که نویسنده در آن از خاصیت نوستالژی استفاده کرده تا به خواننده‌اش تلنگر بزند. این داستان از زبان محسن، پسرکی بجنوردی در سال‌های جنگ روایت می‌شود که همراه خانواده و مادربزرگش در این شهر زندگی می‌کنند.

برادر بزرگ او به جبهه رفته و علی‌رغم اینکه شهر او مستقیماً درگیر جنگ نیست اما جنگ اثراتش را در زندگی آن‌ها گذاشته است. مهرداد صدقی با بیان اتفاقات از زبان پسرکی که هر شب تصمیم می‌گیرد فردا بچه‌ی بهتری باشد اما همچنان شیطنت‌ها و بازیگوشی‌هایش اتفاقات خنده‌داری را رقم می‌زند توانسته است حال و هوایی خوش به آن روزگار بدهد و لبخند را روی لب خواننده بنشاند. اگر شما هم علاقه‌مندید چند دقیقه‌ای را در حال و هوای آن روزها بگذرانید برای دانلود pdf کتاب آبنبات هل دار این قسمت را دنبال کنید.

آبنبات دارچینی

آبنبات دارچینی آخرین جلد از سه‌گانه مهرداد صدقی، یعنی آبنبات هل دار، آب نبات پسته‌ای و آبنبات دارچینی است. قسمت سوم کتاب به سال‌های ابتدایی دهه هفتاد و در حقیقت روزگار جوانی محسن، پسر بروجردی که در کتاب‌های قبلی کودک بود می‌پردازد و در میان داستان‌های خنده‌داری که برای پسر قصه می‌افتد از اوضاع سیاسی و اجتماعی و شرایط جامعه‌ی ایرانی در آن سال‌ها حرف می‌زند. این کتاب را هم مانند جلدهای قبلی انتشارات سوره مهر منتشر کرده است.

دایی جان ناپلئون اثر ایرج پزشکزاد

یکی از آثار طنز ارزشمند فارسی دایی جان ناپلئون است. این داستان جذاب به زبان‌های مختلفی مانند انگلیسی، روسی و فرانسه ترجمه شده است و در دنیا هم طرفداران خودش را دارد. این کتاب را پزشکزاد در دوران خدمتش در وزارت امور خارجه در لس‌آنجلس نوشت و در سال ۱۳۴۹ به شکل پاورقی در مجله فردوسی منتشر شد.

دو سال بعد کتاب دایی جان ناپلئون چاپ شد و سروصدای زیادی به پا کرد. این داستان پر از شخصیت‌های جالبی است که بسیاری از آن‌ها از دوستان و اطرافیان پزشکزاد الهام گرفته‌شده‌اند و بسیاری از افراد هم معتقدند شخصیت اول داستان یعنی سعید، خود پزشکزاد است. دایی جان ناپلئون نماد تمام افرادی است که با جمله‌ی کار انگلیسی‌هاست شناخته می‌شوند.

افرادی که با ساده‌اندیشی تمام به دنبال پیدا کردن یک مقصر خارجی برای تمام مسائل هستند و حتی ذره‌ای زحمت به خودشان نمی‌دهند که نگاهی به خودشان و اطرافشان بیندازند. این کتاب لحظات خنده‌داری را برای مخاطب رقم می‌زند و درعین‌حال او را مجبور می‌کند هرچه بیشتر فکر کند و بفهمد در دور و برش چه می‌گذرد.

شخصیت‌های داستان هرکدام بازتاب بخشی از جامعه ایران هستند و تصویری را شکل داده‌اند که شاید باید به آن بیشتر توجه کرد. از روی این داستان جالب سریالی به همین نام در سال ۵۵ ساخته شد که در میان اقشار مختلف جامعه ایران طرفداران زیادی داشت.

موش و گربه اثر عبید زاکانی

 ادبیات طنز در ایران ریشه‌های دیرینه دارد. مشهورترین اثر طنز ایرانی منظومه موش و گربه است. عبید زاکانی، سراینده‌ی این اثر شاعر قرن هشتم هجری قمری است و بیشتر از هر چیزی به خاطر لطیفه‌هایش شناخته‌شده است. او لقب پدر طنز فارسی را هم یدک می‌کشد.

موش و گربه داستان نبرد میان موش‌ها و گربه‌هاست که زاکانی در دل آن بسیاری از ارزش‌های کاذب جوامع را نقد کرده و سعی کرده است جامعه را به سمت هوشمندی و استفاده‌ی بیشتر از عقل دعوت کند. او خرافه‌پرستی و کوته‌بینی را نقد کرده است و تأکید می‌کند مخاطب حرف‌هایش کسانی هستند که از عقلشان استفاده‌ی درستی می‌کنند.

این منظومه‌ی انتقادی از رفتارهایی مانند دورویی و چاپلوسی انتقاد می‌کند و از گرگ‌های در پوست میشی که براثر ساده‌اندیشی گله می‌توانند آن را بدرند حرف می‌زند. او فسادی را که آن روز در جامعه‌اش می‌دید در قالب این داستان که کودکانه به نظر می‌رسد آورده است و به نویسندگان بعد از خودش راهی را نشان داده است که به خلق آثار انتقادی بسیار زیادی منجر شده است. آن‌ها که بخواهند حرف عبید را بفهمند در همین منظومه خواهند فهمید و آن‌ها که نخواهند در ساده‌لوحی خودشان باقی خواهند ماند.

دری وری اثر ابراهیم رها

ابراهیم رها همان علی میرمیرانی نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون است. او با این نام شروع به نوشتن طنز برای روزنامه‌ها کرد و ابراهیم رها به شهرت زیادی پیدا کرد. در ادامه میرمیرانی از همین نام برای نوشتن داستان‌های طنزش استفاده کرده است که یکی از مشهورترین‌هایش «دری وری» است.

این کتاب را نشر چشمه منتشر کرده است. دری وری داستان خانواده‌ی معیری است که پدربزرگ بسیار پیری دارند که عاشق دکتر مصدق و پیاده‌روی است. این کتاب پر از شخصیت‌های جالب و بامزه از نسل‌های مختلف است و سعی می‌کند تعاملات آن‌ها با یکدیگر را به زبانی طنز بیان کند.

نگاه ابراهیم رها در این داستان کاملاً رئالیستیک است و شاید همین طنز ماجرا را بیشتر کرده است. این داستان می‌تواند چیزهای زیادی را درباره‌ی خودمان به ما بگوید. او در ادامه‌ی این داستان «پرت و پلا» را نوشته است که ادامه‌ی ماجراهای خانواده‌ی معیری است و همچنان با تیکه‌های بامزه و روایت‌های خنده‌دار روزمره‌اش مشغول تلنگر زدن به افراد جامعه است.

آگهی در گلونی

کد خبر : 259857 ساعت خبر : 8:55 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=259857
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات