هفدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی ایران برگزار شد

جشن هفدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی ایران شب گذشته (۱۰ مهر ماه) با حضور پرشور و کم‌نظیر اهالی موسیقی در تالار وحدت با تجلیل از پیشکسوتان موسیقی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، جشن هفدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی ایران شب گذشته (۱۰ مهر ماه) با حضور پرشور و کم نظیر اهالی موسیقی با تجلیل از پیشکسوتان موسیقی و معرفی برگزیدگان دوسالانه‌های آلبوم و کتاب بر‌تر در تالار وحدت برگزار شد.

جشن هفدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی شب گذشته با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و سپس سرود جمهوری اسلامی ایران با اجرای زنده گروه کر خانه هنرمندان به رهبری محمود میرزایی اجرا شد. در ادامه قطعه «چراغ خانه» با موسیقی محمد سریر اجرا شد سپس محمد سریر روی صحنه حاضر شد و در سخنان کوتاهی گفت: من بسیار خوشحالم که چنین ارکستری در خانه هنرمندان ایران تشکیل شده و ما می‌توانیم در خدمت شما عزیزان باشیم. ما باید طی سال‌های آینده در عرصه موسیقی دنبال هنرمندان جوانی باشیم که از استعدادهای نابی برخوردارند، بنابراین لازم است ما هم به سهم خودمان از هنرمندان جوان حمایت بیشتری کنیم. دوست دارم در اینجا از محمدرضا شجریان یاد کنم که همواره طی سال‌های اخیر در کارهای خیرخواهانه تلاش‌های بسیار چشمگیری انجام داده است. جای او واقعاً در اینجا خالی است و من امیدوارم بار دیگر شاهد حضور دوباره ایشان روی صحنه باشیم. این قطعه را به این استاد بی‌بدیل موسیقی تقدیم می‌کنم.

در ادامه دو قطعه «شیرین و فرهاد» و «ایران، ایران» به آهنگسازی و رهبری محمد سریر و با صدای محمود میرزایی به اجرا درآمد. سپس کلیپی با عنوان «خانه موسیقی در دو سالی که گذشت» پخش شد که در آن به فعالیت‌های سال‌های اخیر خانه موسقی اشاره شده بود.

سپس حمیدرضا نوربخش، دبیر جشن روی صحنه حاضر شد و در ابتدای سخنانش ضمن خیر مقدم به حضار از کمبود و کاستی‌ها از جمله نبود فضای کافی برای پذیرایی از همه علاقه‌مندان به حضور در جشن پوزش خواست. نوربخش با اشاره به برگزاری انتخابات خانه موسیقی گفت: انتخابات هیات مدیره کانون‌های خانه موسیقی با نظم و ترتیب کامل برگزار شد و همه کانون‌های ده گانه این مجموعه صنفی منتخبان خود را شناختند. همانطور که می‌دانید تمامی موارد مربوط به این انتخابات هم تحت نظارت خاصی برگزار شد که شائبه‌ای بوجود نیاید که خوشبختانه هم این چنین بحث‌هایی مطرح نشد. به هر حال با توجه به این انتخابات، فصل جدیدی از فعالیت‌های خانه موسیقی با منتخبان تازه نفس این مجموعه آغاز شده و من امیدوارم بتوانیم با این فضای جدید بر چالش‌های فائق بیاییم.

پس از این سخنان، گروه سازینه به سرپرستی پیمان بزرگ نیا روی صحنه آمد و قطعاتی از موسیقی نواحی مختلف ایران از جمله بختیاری، مازندران، کردستان، گیلان، ترکمن، آذربایجان، بویر احمد و جنوب کشور توسط هنرمندان این خطه‌ها اجرا شد که مورد توجه حضار قرار گرفت.

در ادامه نوبت به تجلیل از چهره‌های موسیقی نواحی رسید. در این بخش فرزاد طالبی (رئیس دفتر موسیقی)، تقی ضرابی (عضوی هیئت مدیره خانه موسیقی) و دکتر محمدسریر (رئیس شورای عالی خانه هنرمندان) روی صحنه حاضر شدند و لوح تقدیر و تندیس خانه موسیقی به دو پیشکسوت موسیقی نواحی حسین طیبی (مازندران)، عثمان کیمنه‌ای معروف به هورامی (کردستان) اهدا شد. همچنین در بخش استعدادهای جوان موسیقی نواحی از احسان عبدی‌پور (لرستان) و علی اسدی (مسجد سلیمان) تقدیر بعمل آمد.

سپس همچون سال‌های گذشته نوبت به اجرای موسیقی توسط استعداد‌های جوان رسید. در این بخش علی قنبری (نوازنده تار) از شهر تبریز و مبینا یوسفی (نوازنده گیتار) از شهر گرگان، بطور جداگانه قطعاتی را برای حضار اجرا کردند.

بخش اول تقدیر و تجلیل از پیشکسوتان عرصه موسیقی با حضور سیدمحمد میرزمانی (رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی)، هنگانه اخوان (عضو هیئت مدیره خانه موسیقی)، داود گنجه‌ای (قائم مقام خانه موسیقی) و داریوش پیرنیاکان (رئیس کانون نوازندگان سنتی) انجام شد. در این بخش از سوسن بخشایش (صدابردار پیشکسوت موسیقی)، فرمان مرادی (سازنده پیشکسوت ساز)، میلاد کیایی (آهنگساز، نوازنده و مدرس پیشکسوت سنتور) و سید عباس سجادی (شاعر و پژوهشگر حوزه موسیقی) با اهدای لوح تقدیر و تندیس تجلیل شد.

معرفی برگزیدگان دوسالانه آلبوم بر‌تر موسیقی

در ادامه با پخش کلیپ دوسالانه آلبوم بر‌تر موسیقی (ازشهریور ۱۳۹۲ تا تیر۱۳۹۴) – که قرار بود در جشن سال گذشته که به دلیل فاجعه منا لغو شد معرفی شود- فریدون شهبازیان، هوشنگ کامکارو میلاد کیایی (از اعضای هیئت داوران) روی صحنه حاضر شدند و جوایز برگزیدگان به آن‌ها اهدا شد.

هیئت داوران از مجموع ۷۳ اثر ارسال شده به دبیرخانه جشن در مرحله نخست ۱۰ آلبوم را برگزیدند و در مرحله پایانی با انتخاب دو آلبوم به عنوان آلبوم‌های برگزیده به کار خود پایان داند.

از میان آثار منتخب دو اثر «از روزگار رنگ آمیز» و «هیچ مگو» به دلیل تفاوت‌های هارمونیک و ارکستراسیون در آهنگسازی مورد نظر هیئت داوران قرار گرفته و بادقت و وسواس فراوان به عنوان بهترین آلبوم موسیقی ملی ایران انتخاب گردیدند. همچنین آقایان وحید تاج و مجتبی عسگری از میان خوانندگان موسیقی ملی ایران در آلبوم‌های مختلف بر‌تر بودند.

در ادامه وحید تاج (خواننده آلبوم از روزگار رنگ آمیز)، کوروش دانایی (یکی از آهنگسازان آلبوم ازروزگار رنگ آمیز)، مجتبی عسگری (خواننده آلبوم هیچ مگو) و احسان ذبیحی فر (آهنگساز آلبوم هیچ مگو) لوح تقدیر و تندیس خانه موسیقی را دریافت کردند.

اعضای هیئت داروان در این بخش فریدون شهبازیان، هوشنگ کامکار، عباس خوشدل و میلاد کیایی بودند.

در ادامه گروه موسیقی سنتی به خوانندگی مجتبی عسگری، محمدرضا ابراهیمی (عود)، احسان ذبیحی فر (کمانچه، و سینا خشکبیجاری (تنبک) به اجرای برنامه پرداختند.

در بخش دوم تقدیر و تجلیل از چهره‌های پیشکسوت موسیقی علی مرادخانی (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، شهرام ناظری (خواننده پیشکوست موسیقی ایران) و حمیدرضا نوربخش (دبیر جشن خانه موسیقی) روی صحنه حاضر شدند و سپس از لوریس چکناوریان (آهنگساز و رهبر ارکس‌تر)، آذین موحد (نوازنده فلوت و استاد دانشگاه) و سیاوش ظهیرالدینی (نوازنده ویولن) با اهدا لوح تقدیر و تندیس خانه موسیقی تجلیل شد.

معرفی برگزیدگان دوسالانه کتاب بر‌تر موسیقی

در ادامه مسعود شعاری، بهداد بابایی (از اعضای هیئت مدیره خانه موسیقی) و آروین صداقت کیش (از اعضای هیئت داوران دوسالانه کتاب بر‌تر) روی صحنه حاضر شدند و برگزیدگان بخش‌های مختلف کتاب بر‌تر معرفی شد.

هیئت داوران چهارمین دوره کتاب بر‌تر موسیقی جشن خانه موسیقی در تابستان ۱۳۹۵ از مجموع ۳۴۷ اثر ارسال شده به دبیرخانه تعداد ۱۵۳ اثر در حوزه پژوهش و ۱۵۳ اثر در حوزه آموزش و ۴۱ اثر در حوزه ترجمه مورد بررسی دادند و در مجموع ۸۷ عنوان کتاب به مرحله دوم راه یافت.

بخش پژوهش:

در مرحله دوم از ۴۳ عنوان در بخش پژوهش ۸ عنوان مورد بررسی نهایی قرار گرفت که نتایج به شرح ذیل است:

۱-دو کتاب جشن موسیقی در فرهنگ‌های شهری ایران (ساسان فاطمی) (نشرماهور) و پنجره‌ای با شیشه‌های کوچک رنگی (سینا صدقی) – (نشر ماهور) به طور مشترک.

۲- تا بردمیدن گل‌ها (محمدرضا فیاض) – (نشر سوره مهر)

۳- باد خزان درباره غلامحسین درویش (فرهود صفرزاده) – (نشر فنجان) پ

در این بخش (پژوهش) ۵ عنوان شایسته تقدیر و دریافت لوح تقدیر شناخته شدند.

*۱۰ قطعه آنالیز (تجزیه و تحلیل قطعاتی از آهنگسازان ملی ایران) (نشر هم آواز) – حمید مرادیان

*موسم گل (محمدرضا درویشی) – حمید مرادیان

*عجملر- آرش محافظ – (نشر ماهور)

*بنیاد ترانه – علی کمارجی – (نشر نیماژ)

*ارمغان طرب- محسن محمدی – (نشر ماهور)

بخش ترجمه:

با توجه به معیارهای داوری خانه موسیقی و خانه کتاب در بخش ترجمه شامل: میزان تأثیر در رفع نیاز مخاطب – تازگی و بداعت موضوع – جایگاه علمی اثر – ارتقاء سطح فرهنگ ملی و اسلامی – انطباق متن اصلی – استفاده از معادل‌های مناسب – رعایت یکدستی در کاربرد اصطلاحات – تناسب نشر ترجمه با سبک مولف و موضوع کتاب – نوآوری در واژه گزینی معادل‌ها – شیوایی و رسایی ترجمه – برگردان از زبان اصلی – برگردان از آخرین ویراست – نشانه گذاری و رعایت یکدستی در رسم الخط – رعایت قواعد دستوری و نگارشی – تنظیم پانوشت‌ها و یکدستی ارجاع و استناد- فهرست‌های مورد نیاز و واژه نامه – صفحه آرایی – طراحی جلد – نوع حروف – قطع و نوع کاغذ – چاپ و صحافی در ‌‌نهایت با بررسی دقیق ۴۱ عنوان در بخش ترجمه نتایج زیر گرفته شد:

منتخبین به ترتیب آراء

۱- پدیدار‌شناسی موسیقی- (مترجم حسین یاسینی) – (نشر ماهور)

۲- جوامع علم موسیقی- (مترجم سید عبداله انوار (نشر خنیاگر)

۳- مبانی آهنگسازی – مترجم مسعود ابراهیمی- (نشر هم آواز)

 بخش آموزش

در حوزه آموزش ۱۵۳ اثر که به مرحله دوم راه یافته است مورد بررسی مجدد قرار گرفت و هیچ کدام از عناوین حائز شرایط لازم برای انتخاب بهترین اثر سال نشدند. ولی هیئت داوران موارد زیر را اعلام نمودند:

سه کتاب ذیل به دلیل استفاده در حوزه آموزش مورد تقدیر قرار گرفتند.

*کتاب ضرب آوا (حمید قنبری)

*ضربی‌های حبیب سماعی براساس اجرای مجید کیانی – (آوانگاری شهاب منا)

*ضربی‌های علی اکبر شهنازی – (نت نگاری حسین مهرانی)

دو اثر دیگر ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی به روایت مهدی صلحی (منتظم الحکما) نغمه نگاری مهدیقلی هدایت (مخبر السلطنه) با مقدمه داریوش صفوت و ردیف آقا حسینقلی تحریر فرهاد ارژنگی یادی از نویسندگانی که اکنون در بین ما نیستند بشود.

همچنین هیئت داوران این دوره تصمیم گرفت از سه اثر استاد مصطفی کمال پورتراب (نگاهی نو به تئوری موسیقی ایران کلنل علینقی وزیری، شرح و تفسیر و ویرایش مصطفی کمال پورتراب – قواعد علمی هارمونی به عنوان مترجم – شیوه اجرای تقسیمات ناهمگون زمانی دست راست و چپ در ساز پیانو) که در بازه مقرر این دوره کتاب سال خانه موسیقی منتشر شده‌اند و همچنین به دلیل اینکه سه دوره قبل داور مسابقه کتاب بر‌تر موسیقی جشن خانه موسیقی بوده‌اند، یاد شود.

اعضای هیئت داوران چهارمین دوسالانه کتاب بر‌تر جشن خانه موسیقی حمید رضا اردلان، هومان اسعدی و آروین صداقت کیش بودند.

پس از این بخش ارکس‌تر بادی «کارا» به رهبری بردیا کیارس به روی صحنه آمد و برای اولین بار برای مخاطبان در جشن هفدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی ایران به اجرای برنامه پرداخت.

پایان پیام

کد خبر : 26184 ساعت خبر : 12:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=26184
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات