کاشت اکالیپتوس در میانکاله از سوی سرمایه گذاران پتروشیمی

کاشت اکالیپتوس در میانکاله از سوی سرمایه گذاران پتروشیمی

به گزارش گلونی طی روزهای گذشته با توجه به فشارهای رسانه‌ای و کارهای حقوقی انجام شده، سرمایه گذار دست به اقدامی عجیب زده و دستور داده تا در مرتع بسیار ارزشمند حسین آباد ۴۰۰۰۰ اصله نهال غیر بومی‌ اکالیپتوس و سپیدار کاشته شود.

هنوز علت این اقدامات پرشتاب مشخص نیست. چرا که کاشت گونه‌های غیربومی، خود برخلاف ضوابط محیط زیستی است و انتظار می‌رود ارگان دولتی واگذار کننده مرتع اقدامی جدی را انجام دهد.

کاشت اکالیپتوس در میانکاله

این در حالی است که طبق اطلاعات خبرنگاران‌جوان، اکالیپتوس درختی از خانواده اکالیپتیان از استرالیاست به صورت جنگل‌های انبوه در این کشور دیده می‌شود، چوب درخت اکالیپتوس بسیار سخت و مقاوم است.

هنگامی‌که یک درخت اکالیپتوس در زمین کاشته می‌شود پس از مدت کوتاهی ریشه‌های آن به سرعت رشد می‌کند و به دلیل اینکه به آب کمی نیاز دارد برای تامین آب، ریشه‌هایشان به سمت آب‌های زیر زمینی و لوله‌های فاضلاب رشد می‌کنند.

ورود ریشه درخت اکالیپتوس به فاضلاب‌های شهری سبب می‌شود تا مجرا فاضلاب‌ها را بسته و فاضلاب از کف خانه‌ها بالا می‌زند، علاوه بر این رشد بیش از حد ریشه درخت اکالیپتوس می‌توانند سبب تخریب آسفالت سطح زمین نیز شود، گودالی به عمق سه تا چهار متر حفر می‌کنند و تازه ماجرا شروع می‌شود.

شهرنشینان برای حل این معضل راهکارهای کوتاه مدت همچون تعویض لوله‌های فاضلاب را انتخاب می‌کنند. دریغ از آنکه این داستان دوباره تکرار می‌شود و ظرف کمتر از یکسال مجدد این ریشه‌ها سر و کله‌شان در فاضلاب‌ها پیدا می‌شود.

حال کاشت این گونه گیاه غیر بومی در مرتع با ارزشی چون حسین آباد میانکاله، می‌تواند آسیب‌های جدی و خطرات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

درخواست توقف احداث پتروشیمی در تالاب میانکاله

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 265485 ساعت خبر : 7:05 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=265485
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات