سرشماری ۱۷ آشیانه لک لک در شوشتر

سرشماری ۱۷ آشیانه لک لک در شوشتر

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شوشتر گفت: «۱۷ آشیانه لک لک در شوشتر با اجرای طرح پایش سرشماری شده است».

به گزارش گلونی به نقل از ایرنا، روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، مهدی زمانپور افزود: «در برنامه پایش امسال ۱۷ آشیانه لک لک سفید در حوزه استحفاظی شهرستان شوشتر شناسایی شده که شهر عرب حسن با دارا بودن هفت آشیانه بیشترین تعداد آشیانه را به خود اختصاص داده است».

وی اضافه کرد: «علاوه بر شهر عرب حسن، روستاهای زهوآباد، لنگر، زبیدی، شیلی بزرگ، حسام آباد، بنه ملکی، دیلم جدید، سید عنایت و شعیب نبی از دیگر روستاهای دارای آشیانه لک لک در شهرستان شوشتر هستند».

زمانپور با اشاره به اهمیت سرشماری و حفاظت از آشیانه‌های لک لک سفید به عنوان یک گونه حمایت شده و جوجه‌آور کمیاب در کشور، گفت: «لک لک سفید یا «حاجی لک لک» از گونه‌های مهاجر زمستان‌گذران خوزستان و در زمره بزرگترین پرندگان کنارآبزی است که رنگ‌آمیزی پرو بال آن به گونه‌ای است که از سایر پرندگان سفید، متمایز می‌شود و نر و ماده هم‌شکل و به رنگ‌های سیاه و سفید دیده می‌شوند».

به گفته وی، با توجه به شرایط مطلوب زیستگاهی از جمله وجود میکروتالاب‌ها و رودخانه‌های کارون و دز در حوزه این شهرستان جمعیتی از این گونه با ساخت آشیانه و جوجه‌آوری در دل روستاها و نزدیک به جوامع محلی به دلیل انسان‌گرا بودن، تبدیل به گونه‌های مقیم این مناطق شده‌اند.

بر اساس این گزارش، در روزهای اخیر نیز یک دکل مخابراتی در شهر عرب حسن که در ملک خصوصی قرار داشت و با رای داستانی حکم به جابجایی آن صادر شده بود با همکاری شرکت مخابرات و مالک زمین، به خاطر وجود آشیانه لک لک‌ها در محل خود ابقا شد.

باغ قدیمی لک لک‌ها در روستای بن جعفر شهرستان دزفول نیز یکی از زیستگاه‌ها و محل‌های لانه‌گذاری و جوجه‌آوری لک لک به شمار می‌آید که از حدود نیم قرن پیش زیستگاه این لک لک‌ها بوده است.

شهرستان‌های شوشتر و دزفول در شمال خوزستان قرار دارند.

لک لک سفید مهاجر تابستان گذران نواحی غربی کشور

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 270495 ساعت خبر : 10:15 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=270495
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات