هیچ بزرگ بحران در ایران

هیچ بزرگ، بحران در ایران

به گزارش گلونی چرا شهرهای ما، یا بسیاری از شهرهای ما نمی‌‌توانند در مقابل حوادث مقاومت کنند؟ چرا تا باران می‌گیرد شهرها قفل می‌شوند؟ چرا ترافیک تهران این طوری است؟ چرا جاده شازند درست نمی‌شود؟ چرا چالوس و هراز دائما ریزش دارند؟

برخی دوستان که پست قبلی را با عنوان «از سانفرانسیسکو تا شهرکرد بی‌آب» خواندند، پرسیدند چه باید کرد؟ بالاخره باید راه‌حلی باشد؟

بگذارید مثالی بزنم. از لرستان مثال می‌زنم که در روزهای آغاز سال ۹۸ بخش‌های بسیاری از آن گرفتار سیل و طغیان رودخانه‌ها شد.

همان طور که می‌دانید سیل تقریبا کل استان را شُست و به ۳۵ هزار خانه و چهار هزار مغازه خسارت کلی و جزئی زد. خسارت این سیل بیش از ۸ هزار میلیارد تومان برآورد شد و ۸ روستا را کاملا از بین برد.

هیچ بزرگ، بحران در ایران

حالا سوال اینجاست آیا نمی‌شد جلوی این خسارت هنگفت را گرفت؟ حتما می‌شد. یکی از کارهایی که باید در لرستان پرشیب و پرباران انجام داد آبخیزداری است. همین خرم‌آباد را ببینید.

کوه‌هایی که شهر را در میان گرفته‌اند بسیارند و یکی‌شان «کَمِرَسی» است که این کوه به سمت شهر مثل یک دیوار است و روان‌آب از شیب تند این کوه به سرعت برق به سمت شهر می‌آید.

یک دانشجوی ایلامی در آبان ۱۳۹۷ در یکی از خیابان‌های شهر بر اثر سیلاب همین کوه به رحمت خدا رفت.

لرستان رودخانه «کشکان» را دارد که بسترش در بیشتر مناطق به‌ویژه مناطق نزدیک معمولان و پلدختر، نفوذناپذیر است و در این استان بیش از هر جای دیگر باید آبخیزداری کرد و آبخیزداری البته پول یا همان بودجه می‌خواهد.

از محرومیت لرستان خیلی شنیده‌اید اما شاید این بار جذاب‌تر باشد که بدانید میزان اعتبارات آبخیزداری لرستان از ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۷ چقدر کاهش داشته است. یعنی از ۴ میلیارد و پانصد میلیون تومان در سال ۱۳۸۹ به ۷۰۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است که البته فقط ۳۰۰ میلیون تومانش در سال ۱۳۹۷ تخصیص پیدا کرده است.

این وضعیت لرستان پرشیب کوهستانی است در دهه منتهی به سیل بزرگ سال ۱۳۹۸.

بهتر است بدانید که در شیب بالای ۷ درجه باید آبخیزداری و آبخوان‌داری کرد و ۸۷ درصد مساحت لرستان شیب بالای ۷ درجه دارد و متوسط شیب استان ۱۱ درجه است.

اما با ۳۰۰ میلیون تومان چه می‌توان کرد؟ حالا شما بیا بهترین درس‌خوانده و تحصیل‌کرده را هم بگذار مدیر آبخیزداری، وقتی بودجه ندارد چه کند؟ وقتی سطح آب کشکان با متوسط شیب ۲۶ درجه در شهرستان پلدختر تا سقف خانه‌ها بالا بیاید چه می‌توان کرد؟

هیچ. یک هیچ بزرگ.

پایان پیام

نویسنده: رضا ساکی

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 273081 ساعت خبر : 10:30 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=273081
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات