استانبول چند فرودگاه دارد؟

استانبول چند فرودگاه دارد؟

اطلاع داشتن از اینکه استانبول چند فرودگاه دارد می‌تواند راهنمای گردشگران برای سفر باشد. این شهر دارای دو فرودگاه به نام‌های فرودگاه بین‌المللی آتاتورک و فرودگاه گوکچن است. این فرودگاه‌ها دارای ترافیک هوایی بسیاری هستند چراکه مسافران و گردشگران زیادی مخصوصاً در فصول گردشگری مانند فصل بهار و تابستان به این شهر مسافرت می‌کنند. به دلیل اینکه ازدحام مسافران به این شهر زیاد بود دولت ترکیه اقدام به راه ‌اندازی یک فرودگاه دیگر در شهر استانبول کرد. این فرودگاه تا سال ۲۰۳۰ به بهره ‌برداری خواهد رسید.

آشنایی با فرودگاه‌های استانبول

در حال حاضر در شهر استانبول فقط فرودگاه‌های آتاتورک و گوکچن در حال ارائه خدمات هستند. فرودگاه آتاتورک دارای یک معماری بسیار قدیمی است که یکی از جاذبه‌های گردشگری نیز محسوب می‌شود. پس از فرودگاه آتاتورک دولت استانبول برای سهولت در امر حمل و نقل اقدام به تأسیس فرودگاه صبیحه گوکچن کرد.

فرودگاه بین ‌المللی آتاتورک

این فرودگاه در زمان‌های گذشته به عنوان پر رفت و آمد‌ترین و پر ازدحام‌ترین فرودگاه استانبول شناخته می‌شد. همچنین پیش از ساخت فرودگاه جدید استانبول، به عنوان بزرگترین فرودگاه این شهر در حال فعالیت بود. این فرودگاه اولین فرودگاه کشور ترکیه است که قدمت زیادی دارد. در حقیقت قدمت این فرودگاه به سال ۱۹۱۲ برمی‌گردد.

این فرودگاه در اوایل ساخت، به عنوان یک فرودگاه نظامی و جنگی معرفی شد. سپس در سال ۱۹۴۹ بخشی از این فرودگاه به عنوان فرودگاه مسافربری اقدام به فعالیت کرد. این بخش از فرودگاه در ۲۴ کیلومتری مرکز شهر قرار داشت. در حال حاضر با گذشت بیش از ۵۰ سال فعالیت، همه پرواز‌های آن به فرودگاه جدید منتقل شده است. در حال حاضر تمامی خدمات هواپیمایی باری، تجاری و همچنین تعمیر و نگهداری انواع هواپیما‌ها در این فرودگاه انجام می‌شود.

فرودگاه صبیحا گوکچن

فرودگاه صبیحا گوکچن در بخش آسیایی شهر استانبول قرار گرفته و در واقع موقعیت دقیق این فرودگاه در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی استانبول است. فرودگاه صبیحه گوکچن در سال ۲۰۰۹ تأسیس شد. در آن زمان فقط فرودگاه آتاتورک در این شهر اقدام به خدمت ‌رسانی می‌کرد اما به دلیل این که پاسخگوی حمل و نقل میلیون‌ها مسافر به صورت سالانه نبود این فرودگاه تأسیس شد.

فرودگاه صبیحا در سال ۲۰۱۰ یکی از بهترین فرودگاه‌های جهان از نظر کنگره جهانی خطوط هوایی ارزان قیمت در لندن شد. بسیاری از پرواز‌های خطوط هوایی مانند ترکیش ایرلاین و بورا جت در این فرودگاه انجام می‌شود. در حال حاضر این فرودگاه به عنوان دومین فرودگاه استانبول بوده و امکاناتی نظیر ظرفیت پارک ۴۷۱۸ خودرو و همچنین یک هتل چهار طبقه که ۱۲۸ اتاق دارد را داراست. همچنین امکاناتی نظیر ۱۱۶ باجه پذیرش، دستگاه خودپرداز و اینترنت رایگان از امکانات دیگر این فرودگاه به شمار می‌آیند. همچنین سالن کنفرانس، سالن تشریفات و ۷۲ اتوبوس در حال خدمت ‌رسانی به گردشگران و مسافران در این فرودگاه هستند.

فرودگاه‌ جدید استانبول IST

گردشگران تور استانبول این فرودگاه را به عنوان بزرگ ترین و مجلل ‌ترین فرودگاه استانبول می‌شناسند. در حال حاضر این فرودگاه جزء پرترددترین فرودگاه‌های موجود در شهر استانبول است و نکته جالب توجه این است که همچنان در حال توسعه و گسترش بوده و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ به صورت کامل به بهره برداری برسد.

مساحت کلی فرودگاه جدید استانبول حدود ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع برآورد می‌شود. این فرودگاه از سه باند تشکیل شده و از نظر مساحت با فرودگاه شهر لستر انگلیس برابری می‌کند و ظرفیت جا به جایی حدود ۹۰ میلیون مسافر را دارد. در صورتی که سه باند دیگر این فرودگاه تکمیل شوند و به بهره ‌برداری برسند این ظرفیت به حدود ۲۰۰ میلیون مسافر در سال افزایش خواهد یافت.

طراحی و معماری بی ‌نظیر و جذاب این فرودگاه شما را شگفت ‌زده خواهد کرد. در واقع زمانی که وارد این فرودگاه می‌شوید سازه‌های ساختمانی فنی و برج کنترل کیفیت، قطعا نظر شما را جلب می‌کنند. معماری این فرودگاه برنده جایزه برتر معماری شیکاگو در سال ۲۰۱۵ شد.

خدمات و امکانات بسیار زیادی را می‌توان نام برد که به عنوان مثال فضای ۴۰ هزار متر مربعی پارکینگ و نوار نقاله ۴۰ هزار متری که می ‌تواند ۳۰۰۰۰ چمدان را در هر ساعت جابه جا کند، از جمله آنها هستند. همچنین این فرودگاه از تکنولوژی هوش مصنوعی و امکانات بسیار منحصر به فرد و ویژه‌ای برای معلولین استفاده می‌کند. وجود رستوران‌ها و کافی شاپ‌های بسیار متعدد و گوناگون با کیفیت بالا در ۲۴ ساعت شبانه روز در حال خدمت ‌رسانی هستند. انواع غذا‌های ترکی و خاورمیانه ‌ای در این رستوران‌ها وجود دارند.

استانبول چند فرودگاه دارد؟
استانبول چند فرودگاه دارد؟

کدام فرودگاه در منطقه اروپایی آن قرار دارد؟

فرودگاه IST استانبول در منطقه آرناووت و در قسمت اروپایی شهر استانبول قرار دارد و هدف از احداث آن تبدیل کردن آن به بزرگترین فرودگاه جهان است. این فرودگاه پس از راه ‌اندازی کامل می‌تواند حدود ۲۰۰ میلیون نفر مسافر را جا به جا کند. با توجه به اینکه خطوط هوایی استانبول بسیار شلوغ است، با بهره ‌برداری از این فرودگاه تمامی مشکلات ترافیک هوایی در خطوط استانبول برطرف خواهد شد. فرودگاه‌ بزرگ استانبول در مقایسه با سایر فرودگاه‌های موجود در شهر مساحت بسیار بیشتری دارد. در واقع همین موضوع سبب شده تا در زمان راه‌ اندازی فاز یک این فرودگاه بسیاری از پرواز‌های آن به فرودگاه قدیمی آتاتورک منتقل شود.

استانبول چند فرودگاه دارد؟
استانبول چند فرودگاه دارد؟

کدام فرودگاه در منطقه آسیایی آن قرار دارد؟

فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن پس از فرودگاه آتاتورک بنا شد. فرودگاه گوکچن به منظور تسهیل مشکلات حمل و نقل در شهر استانبول راه ‌اندازی گشت. این فرودگاه در محله پندیک قرار دارد. این محله در بخش آسیایی استانبول واقع شده و این فرودگاه به عنوان یک فرودگاه در منطقه آسیایی معرفی می‌ شود.

کلام پایانی

هر چه تعداد فرودگاه‌ در شهر‌های یک کشور بیشتر باشد زیرساخت‌‌های حمل و نقل هوایی آن کشور محکم تر خواهد بود. بر همین اساس سؤالی مطرح می ‌شود که استانبول چند فرودگاه دارد. ترافیک هوایی کشور ترکیه و همچنین شهر استانبول بسیار زیاد است به همین دلیل علاوه بر فرودگاه قدیمی آتاتورک فرودگاه دیگری را نیز دولت ترکیه راه ‌اندازی کرد که به نام فرودگاه صبیحه گوکچن معرفی شد. همچنین در حال حاضر فرودگاه جدیدی در حال بهره‌ برداری است که بتواند بسیاری از مشکلات حمل و نقل در این شهر را برطرف کند.

آگهی در گلونی

کد خبر : 275226 ساعت خبر : 5:09 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=275226
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات