پروانه سلحشوری: با فراکسیون لرها مخالفم

خانم پروانه سلحشوری نماینده عضو فراکسیون امید مجلس دهم شورای اسلامی از حوزه تهران،شمیرانات، ری و اسلامشهر، در شهر لربختیاری‌نشین مسجدسلیمان متولد شده است و از منظر سیاسی دارای گرایشات اصلاح‌طلبی است. او دکتر جامعه‌شناسی است.

خبرنگار پایگاه خبری گلونی با او درباره تشکیل فراکسیون‌های قومی در مجلس شواری اسلامی گفت‌وگو کرده‌ است.

-دیدگاه‌تان نسبت به تشکیل فراکسیون قومی تُرک‌زبانان چیست؟

قابل قبول نیست که هر قومیتی با هر بهانه‌ایی بخواهد هویت ملی مجلس را از آن خارج کند، مجلس شورای اسلامی محلی است برای نمایش تضارب آرا. همان موقع که فراکسیون تُرک‌زبانان تشکیل شد، نمایندگان بسیاری در مجلس نسبت به آن مخالفت کردند.

-اقوام دیگر یا فراکسیون قومی تشکیل داده‌اند و یا قصد تشکیل آن را دارند، چه نظری نسبت به تشکیل فراکسیون لرزبانان دارید؟

با تشکیل فراکسیون لرها مخالفم، چرا که تنش‌های قومی را در کشور گسترش می‌دهد، اما طرفدار پیگیری بر مبنای توسعه جغرافیایی بدور از قومیت‌گرایی هستم. البته در مجلس شورای اسلامی فراکسیونی به نام زاگرس‌نشینان وجود دارد که حدود ۱۴ استان را در بر می‌گیرد و از اقوام تُرک، کُرد و لر در آن حضور دارند.

-آقای پزشکیان بعنوان هم‌فکر شما در فراکسیون امید و جریان سیاسی اصلاحات، یکی از پیشگامان تشکیل فراکسیون قومیتی ترک‌زبانان بود به طوری که به عنوان رییس این فراکسیون قومی هم انتخاب شد، آیا این موضوع می‌تواند با حضورش در فراکسیون امید هم‌خوانی داشته باشد؟

آقای پزشکیان مختارند که در هر فراکسیونی حضور داشته باشند و باید بدانیم فراکسیون امید و فراکسیون تُرک‌زبانان دو رویکرد مختلف دارند، اولی بر مبنای مسائل و پارامترهای سیاسی و دومی یعنی فراکسیون قومیتی بر مبنای توجه بیشتر به مطالبات قومی بوده است. احتمالا آقای پزشکیان مسئله قومیت برایشان مهم بوده و به همین جهت در فراکسیون تُرک‌زبانان شرکت نمودند.

-در مسئله مطالبات فرهنگی اقوام، فراکسیون های قومی را چگونه می‌بینید؟

فراکسیون‌های قومی در پیگیری مطالبات فرهنگی اقوام می‌توانند موثر باشند،اما مسئله این است که زیان این نوع فراکسیون‌ها به مراتب بسیار بیشتر از فایده آن خواهد بود.

-آیا این فراکسیون‌های قومی می‌توانند به عنوان جریان سومی در مقابل اصلاح‌طلبی و اصولگرایی ایفاگر نقش باشند؟

معتقدم جریانات قومی در حد و اندازه جریانات سیاسی نیستند که بخواهند به عنوان رقیبی برای آنان تبدیل شوند.

-باتوجه به مخالفت شما با فراکسیون‌های قومی، مکانیزم شما برای کاهش تضییع حقوق اقوام چیست؟

مناسب‌ترین مکانیزم برای توجه به مطالبات اقوام را پیگیری از طریق مجامع استانی می‌دانم. در ضمن کسانی که به شکلی افراط‌گرایانه به مباحث قومی علاقه دارند باید بدانند نه تنها باعث پیشرفت قوم خود نخواهند شد بلکه رنگارنگی اقوام ایرانی را دستخوش تغییر خواهند کرد.

پایان پیام

گفت‌گو: ابوالفضل بابادی شوراب

کد خبر : 28181 ساعت خبر : 10:51 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=28181
اشتراک در نظرات
اطلاع از
17 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

تشکیل فراکسیون لر تباران از نان شب هم واجب تر است.وقتی که ما لرها اصیل ترین قوم ایرانی هستیم و ریشه زبانمان به ۱۰۰۰۰ سال پیش برمی گردد،چرا با این وجود این همه اهمال و اجحاف باید در حق مردم لر اعمال شود؟؟؟چرا ترکها و کردها باید فراکسیون داشته باشند اما به لرها که میرسد میشود قومیتی ؟؟؟؟جناب نوبخت باید همانطور که از ایجاد فراکسون برای کردها و بلوچ ها و… سخن گفته،از تشکیل این فراکسیون برای قوم لر هم حمایت نماید.وقتی آب چهار محال و زاینده رود و…را غارت میکنند،زمانی که شاه خوشین لرستانی رو به اسم دیگران میزنند،وقتی نماینده به راحتی لرها را بی شعور و…خطاب میکند،همه اینها دلایل و نشانه هایی از لزوم ایجاد یک فراکسیون و جناحی مستقل برای لرها جهت احقاق حقوق این قوم اصیل را به نمایندگان ما که خود را به خواب زده اند،یاد آوری میکند.به نظر بنده تشکیل این فراکسیون کار بسیار خوب و پسندیده ای هست.هم از جهت کاهش چپاول و دست اندازی ها به منابع مردم لر و زاگرس نشینها و هم از جهت حفظ زبان و فرهنگ اصیل مردمان غیور لر

زنه بووه لور و لرستانات.

دوستان راه به جایی نمی برید آی عزیزانی که مرتب تکرار می کنید فراکسیون قومیتی. گسل قومیتی کار اشتباهی است که در میان لرها جایی ندارد. آی جماعت معدود هر چه قدر هم تبلیغ کنید ،باز هم اکثریت لر با شما همراه نخواهند شد . چرا که خود لرها بهتر می دانند که مشکل لرها و باقی مردم ایران از لبنانیزه کردن حل نمی شود. حالا هی کامنت بگذارید. کم بودنتان مشخص شده است.

دوست عزیز از جانب خودت حرف بزن تو و امثال تو چیزی از تاریخو هویت سرتون نمیشهاتفاقا همه ماها موافق ایجاد فراکسیون لر زبان هستیم.

لرهاتمام منابع نفت و گازشونو ….غارت شده بدون یک ذره توجه باید سریع دست به کار بشن مسءولین و فراکسیون لرها تشکیل بشه
چرا برخی از مجلسیان و دولتیها میگویند لازم نیست فراکسیون لرها تشکیل بشه این چه حرفیه به کسی ربط نداره تشکیل بشه یا نشه به لرها مربوط میشه

متن خود را بنویسید…خود نوبخت گفته از تشکیل فراکسیون کوردها و بلوچها حمایت میکنیم.پس چرا مردمان لر از نمایندهاشون نمیخان فراکسیون تشکیل بدن؟

یا همه یا هیچکس

اصلا شما کی هستید که اظهار نظر می کنید./به جای مردم لر تصمیم نگیرید.مردم وقتی می گویندکه باید فراکسیون لرهم ایجاد شود.باید بگید چشم.

من مردم هستم و بختیاری و زاگرس نشین. از طرف خودتون صحبت کنید نه همه مردم. و مودب باشید. ما لرها ادب داریم. مثل شما بی ادب نیستیم

ایجاد فراکسیون لرها الزامی است.لرها یعنی مطالبه ندارند.


محمد بهرامی یکشنبه , ۳۰ آبان ۱۳۹۵ – ۹:۴۲

پاسخ دادن

ایشان در همان جمله اول، دروغ خود را به سقف تنور چسباند.
«هویت ملی مجلس»!!!؟؟
مجلسی که ما می بینیم فقط هویت فارسی دارد و حافظ و پاسدار منافع قوم فارس است” محمد بهرامی مطمئن هستم لر نیستی. لر نمی گوید قوم فارس . چون بهتر از هر کسی می داند که ما قوم فارس نداریم زبان فارسی داریم که نزدیکترین قوم و خویش لری است. بعد هم شما در خانه با مادر و یا خواهران اینچنین …… صحبت می کنید؟!!

ایشان در همان جمله اول، دروغ خود را به سقف تنور چسباند.
«هویت ملی مجلس»!!!؟؟
مجلسی که ما می بینیم فقط هویت فارسی دارد و حافظ و پاسدار منافع قوم فارس است. رویکرد قومی کنونی مجلس باید به سوی ملی گرایی تغییر یابد. تشکیل فراکسیون های غیر فارسی گام مهمی در این تغییر رویه خواهد بود.

با سلام
بنده متعجب از فرمایشات خانم سلحشوری شدم و ای کاش ایشان در زمان انتخابات صداقت داشتند و از لر بودن و لیست کذاییشان چیزی نمیفرمودند
بنده برای خودم متاسف هستم که به ایشان رای دادم و ما مرتب فراموش میکنیم که کسانی که داعیه دار کار سیاسی هستند و خود را با نام لر معرفی میکنند فقط بدنبال ارادت به جناحهای سیاسی موجود هستند و تمام تلاش خود را برای ابادانی مناطق کویری و غارت ثروت مناطق لر نشین و فقر بیشتر مردم لر میکنند
درود به جناب پزشکیان و نمایندگان ترک تبار و مردم دوست اذربایجانات

اقای بیرانوند عزیز. شما اگه کل مصاحبه رو بخونی متوجه میشی که ایشون با مطالبه کردن نیازهای اقوام بضورت کل مخالف نیستند اما گفتند که مجلس جای همگرایی هست، نه اینکه هر کسی ساز خودش رو بزنه. اینجوری کشی هم اشیب نمیبینه و جریانات به سمت یک قوم خاص سوق داده نمیشه. منم متاسفم برای شما که انقدر تنگ نظر هستید و فقط به خوندن تیتر بسنده کردید.

با سلام و عرض ادب.
چگونه فراکسیون ترکها و کردها در مجلس ایجاد شد و باعث شد زبان این دو قوم در مدارس تدریس بشه ولی فراکسیون لرها اینگونه نیست و زیانش بیشتر است؟؟؟
پس ما مطالبات قومیتی خود را از کجا و چگونه دریافت کنیم؟

سپهر جان هیچ فراکسیون قومیتی در مجلس با تایید هیئت رئیسه تشکیل نشده و نخواهد شد و به امید خدا به زودی بساط همین فراکسیون خود خوانده نیز در مجلس جمع میشه و امیدواریم با عاملان این تفرقه افکنی ها هم برخورد مناسب صورت بگیره.
این رو هم خدمتت عرض کنم که زبان آذری قبل از اینکه حرفی از فراکسیون باشه در دانشگاه تدریس شد و ربطی به این فراکسیون که هنوز رسما هیچ هویتی نداره و انشاالله به زودی هم به کل برچیده میشه نداره.

بابک جان شما هم بنظر نمیرسه لر باشی بهتر نیست با همون هویت اصلی خودت اظهار فضل کنی افندی؟!!

بنده یک لر هزار آتیشه هستم یا همه اقوام یا هیچ کس ما لر ها با بلوچ مازنی ترک کرد گیلیکی عرب فارس و همه اقوام برادروبرابریم همه در جایگاه خود و عدالت حمیده یاسوجی لر تبار