برگزاری جشنواره اربا دوشاب در فومن+فیلم

برگزاری جشنواره اربا دوشاب در فومن+فیلم

هشتمین جشنواره اربا دوشاب یا دوشاب پزی همزمان با میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) در روستای دارباغ فومن برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی دبیر این جشنواره گفت: ۱۷ نفر در این جشنواره یک روزه با برپایی کارگاهی نحوه تهیه دوشاب را به نمایش گذاشتند.

آقای قنبرزاده با بیان اینکه بیش از ۳ هزار نفر از سراسر کشور از این جشنواره دیدن کردند افزود: ۵۰ ورزشکار انواع ورزش‌های بومی – محلی استان شامل چوب پا، لافندبازی، طناب بازی، قیش بازی، ماچه لوس و گیرم گیرم را به نمایش گذاشتند.

وی گفت: همچنین در حاشیه این جشنواره نمایشگاه صنایع دستی استان شامل حصیربافی، گلیم بافی، صنایع چوب، ظروف سفالین، پخت انواع شیرینی‌ها و نان‌های محلی، عروسک بافی، جوراب بافی و لباس‌های محلی گیلان در ۱۵ غرفه به نمایش درآمد.

میوه اربه یا خرمالوی جنگلی در جنگل‌های گیلان و مازندران به صورت خودرو می‌روید، خرمالو که در تهران به فراوانی رشد می‌کند در حقیقت نوع پیوند یافته این درخت است.

میوه درخت «اربه» را در فصل پاییز از درخت می‌چینند بعد از جدا کردن دمبرک میوه‌ها را در ظرفی چوبی به شکل ناو می‌ریزند، ‌ حدود یک متر از کل ناو را با تخته‌ای جدا می‌کنند و سوراخی در آن تعبیه می‌کنند و مقداری کولوش یا ساقه برنج را در جلوی سوراخ قرار می‌دهند که نقش آبکش را داشته باشد، اربه را در قسمت بزرگ‌تر ناو می‌ریزند وآن را با چوبی سرپهن به شکل کوبه له می‌کنند و بعد کمی خاکس‌تر هیزم یا پوست برنج روی آن می‌ریزند و بعد لگد می‌کنند.

لگد زدن به تناوب انجام می‌شود پس از لگد زدن و چنگ زدن ناو را کمی به طرف خالی ظرف بلند می‌کنند تا شیره به دست آمده از آن سوراخ به ظرفی دیگر مثل تشت منتقل شود.

زمانی که شیره‌ها کاملا چکیده شدند آن را در دیگی می‌ریزند و روی اجاق می‌گذارند تا بجوشد و کف سفید روی شیره را دور می‌ریزند و گرما می‌دهند تا آبش بخار شود.

در طب سنتی به بیماران فاویسم و زردی یا یرقان اربه دوشاب می‌خوراندند که خاصیت درمانی داشت.

از آنجا که دوشاب دارای طبع گرم است بیشتر در فصل زمستان مصرف می‌شود.

در زمستان اربه دوشاب را با برف مخلوط می‌کنند و می‌خورند همچنین برنج برشته شده را با دوشاب مخلوط و به عنوان تنقلات استفاده می‌کنند.

پایان پیام

کد خبر : 29223 ساعت خبر : 3:58 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=29223
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات