وداع با عروسک‎گردان عروسک‎های محبوب

دنیا فنی‌زاده هنرمند تئاتر عروسکی و عروسک‌گردان صبح چهارشنبه هشتم دی ماه درگذشت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، دنیا فنی‌زاده که نام او به‌عنوان عروسک گردان «کلاه قرمزی» با نام این عروسک محبوب گره‌ خورده‌است، پس از تحمل یک دوره بیماری دارفانی را وداع گفت.

این هنرمند که در کارنامه‌اش عروسک گردانی آثار مشهور و محبوبی چون «خاله قورباغه»، «شهرموش‌ها»،«گربه آوازه‌خوان» و… دیده می‎شود، فرزند پرویز فنی زاده بازیگر سال‌های دور سینما و تئاتر بود.

فنی‌زاده متولد ۱۳۴۶  از سال‌ها قبل به عنوان عروسک‌گردان فعال به کار بود. دنیا فنی‌زاده از کودکی به خاطر شغل پدر معمولاً در جشنواره‌های مختلف کودک و نوجوانی که  برگزار می‌شد حضور داشت و آثار داخلی و خارجی شرکت‌کننده در این جشنواره‌ها را می‌دید. همین مسئله سبب شد تا از کودکی با تولیدات و نوع آثار عروسکی که برای کودک و نوجوان ساخته می‌شود آشنا شود. پس از آن، کم‌کم که از برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیشتر استفاده کرد، تکرار دیدن این آثار موجب علاقهٔ او به حضور در این رشته شد و در نهایت با انتخاب رشتهٔ عروسک گردانی برای همیشه در دنیای کودکان و نوجوانان باقی ماند. او هدف و دغدغهٔ مهم زندگی‌اش را شاد کردن کودکان و نوجوانان می‌داند.

فنی‌زاده نخستین بار در سال ۱۳۶۴ در برنامهٔ عروسکی تلویزیونی «چتر با آواز باران» عروسک‌گردانی را تجربه کرد. این برنامه برای شبکه اول در قسمت‌های ۲۵ دقیقه‌ای طراحی شده بود که در آن ۲ عروسک  جوجه وجود داشت که فنی‌زاده عروسک‌گردانی وصداپیشگی یکی از آن‌ها را بر عهده داشت. او پس از آن در کاری با نام «زاغچهٔ کنجکاو» به کارگردانی رضا فیاضی حضور داشت. او با حضور در این برنامه‌ها کم‌کم جای خود را به عنوان عروسک گردان تثبیت کرد.

فنی‌زاده کلاه قرمزی را بزرگترین فرزند خود می‌دانست. او که چندی قبل بعد از اعلام عمومی بیماری‌اش مهمان تلفنی برنامه «حالا خورشید» شد،گفته بود: «من اکنون ۱۰ سال است که درگیر این بیماری هستم و حدود ۲ تا ۳ سال است که وضعیتم سخت‌تر شده و دست راستم لمس شده و درگیر شیمی درمانی هستم. سال گذشته هم توانستم با دست چپم عروسک‌گردانی کنم چون تا جایی که بتوانم عروسکم را به کسی نمی دهم.»او در بخش دیگر سخنان خود گفته بود: «کلاه قرمزی پسر بزرگ من است و فرزندان من از او کوچک‌تر هستند. این را هم باید به دوستدارانش بگویم که او حالش بسیار خوب است.»

پایان پیام

کد خبر : 30360 ساعت خبر : 1:54 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=30360
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات