از کیارستمی و کیمیایی تا خانه مجردی مفت‌آبادی‌ها

از کیارستمی و کیمیایی تا خانه مجردی مفت‌آبادی‌ها

هفت فیلم جدید در اکران نوروزی به هنروتجربه می‌آیند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی سه فیلم مستند و چهارفیلم داستانی اکران نوروزی هنروتجربه را تشکیل می‌دهند. مستندهایی درباره عباس کیارستمی، مسعود کیمیایی و معتادین کارتن‌خواب بهبودیافته و چهار فیلم داستانی از عباس امینی، پژمان تیمورتاش، داریوش غذبانی و مهدی خسروی در نوروز به برنامه این گروه اضافه می‌شوند. از این دوره از اکران هنروتجربه شکل جدیدی برای نمایش فیلم‌های داستانی تعریف شده است.

در شکل جدید اکران هنروتجربه که از نمایش موفق «سینما نیمکت» به صورت متمرکز الگو گرفته شده است، در هرکدام از سه سالن سینما فرهنگ، پردیس کورش و پردیس چارسو، هر فیلم سه سانس در یک روز نمایش دارد. به این ترتیب مخاطب هرکدام از فیلم‌های بلند داستانی می‌تواند با مراجعه به سینمای موردنظر در هرکدام از سانس‌های شب به تماشای فیلم مورد علاقه‌اش بنشیند.

از کیارستمی و کیمیایی تا خانه مجردی مفت‌آبادی‌ها

«۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی» مستندی از سیف‌الله صمدیان درباره دوست و همکارش عباس کیارستمی، مستند «قهرمان آخر» ساخته جواد طوسی درباره مسعود کیمیایی، فیلم بلند داستانی «والدراما» ساخته عباس امینی که دوسال پیش در بخش نسل نو جشنواره برلین شرکت داشت، «مفت‌آباد» ساخته پژمان تیمورتاش که یکی از شش انتخاب شورای سیاست‌گذاری هنروتجربه در جشنواره فیلم فجر سی‌وپنجم بود، «هفت معکوس» فیلمی به کارگردانی مهدی خسروی و تهیه‌کنندگی علی عطشانی، «خماری» ساخته داریوش غذبانی که فیلم‌نامه آن را فرهاد توحیدی نوشته است و بالاخره مستند «آوانتاژ» از محمد کارت که در جشنواره‌های سینماحقیقت و فجر از فیلم‌های موفق سال بود، هفت فیلم اکران نوروزی هنروتجربه هستند.

«۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با انجمن منتقدان ونویسندگان سینمایی ایران» مستندی است که سیف‌الله صمدیان به درخواست آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره ونیز و احمد کیارستمی پسر بزرگ آن مرحوم برای افتتاحیه جشنواره ونیز ساخته است. این فیلم پیش از این در روز ملی سینما در همه سانس‌های سینماهای گروه هنروتجربه به نمایش درآمده بود و در جشن تصویر سال و جشنواره سینماحقیقت نیز نمایش تک‌سانس داشت. فیلم در بیش از چهل جشنواره بین‌المللی به عنوان یادبودی برای عباس کیارستمی به نمایش درآمد که جشنواره ونیز و جشنواره بوسان کره‌جنوبی مهم‌ترین این جشنواره‌ها بودند.

از کیارستمی و کیمیایی تا خانه مجردی مفت‌آبادی‌ها

در این فیلم سیف‌الله صمدیان از بین ساعت‌ها تصویر که در طول دوران همکاری و رفاقت از عباس کیارستمی، ۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه تصویر انتخاب کرده است که به تعداد سال‌ها و روزهای زندگی عباس کیارستمی (۷۶ سال و ۱۵ روز) است. این تصویرها صمدیان و کیارستمی را در سفر عکاسی از جاده‌های برفی، ساخت فیلم «پنج روی پنج»، سفر برای یافتن لوکیشن، ساخت تیتراژ فیلم «سربازهای جمعه»، چیدمان هفت چنار در خانه هنرمندان، لحظات سفر و … نشان می‌دهد. فیلمی که یک دوست برای دوست ازدنیارفته‌اش ساخته است.

قهرمان اخر (5)

«قهرمان آخر» به کارگردانی جواد طوسی فیلم دیگری است که درباره مسعود کیمیایی از کارگردان نسل اول موج نوی سینمای ایران ساخته شده است. پیش از این با همین الگو فیلم «کارنامه چهل ساله داریوش مهرجویی» از مانی حقیقی و «موج نو» از احمد طالبی‌نژاد به نمایش درآمده است.

«مفت‌آباد» یکی از فیلم‌هایی بود که شورای سیاست‌گذاری هنروتجربه به هیات انتخاب جشنواره فجر پیشنهاد کرد اما به علت مشکلاتی در پروانه ساخت  امکان شرکت آن در جشنواره فجر وجود نداشت. فیلمی که در یک خانه مجردی می‌گذرد و عکس‌ها و خلاصه داستان آن مخاطب را به یاد خانه مجردی فیلم «بوتیک» می‌اندازد. فیلم از وجود بازیگران حرفه‌ای سینما مثل برزو ارجمند و تئاتر مثل سجاد افشاریان بهره‌ می‌برد.

«مفت‌آباد» روایتگر زندگی پنج جوان است که در یک خانه‌ مجردی شلوغ با شرایط سختی زندگی می‌کنند. یکی از آن‌ها معتاد است و در حال ترک اعتیاد، یکی لال است و یکی باید برای امتحانات دانشگاه درس بخواند و دیگری خانه‌ی پدری را در زد و بند با پیمانکار از دست داده است. صاحب اصلی خانه یک بی‌خیال تمام عیار است که برای کار به تهران مهاجرت کرده‌. خبر آمدن ناگهانی همسر رسول به تهران اما وضعیت خانه را از حالت عادی خارج می‌کند.

«خماری» فیلمی از داریوش غذبانی با بازی مهرداد صدیقیان، کاظم سیاحى، سوگل خلیق، نادر فلاح، لى‌لى فرهادپور و امید روحانى فیلم دیگری است که نوروز به هنروتجربه می‌آید. «خماری» روایت‌گر زندگى و چالش‌هاى یک دانشجوى موسیقى است که سخت مشغول تمرین براى امتحان بورسیه دانشجویى است اما درست روز امتحان اتفاقى عجیب براى او مى‌افتد که موضوع فیلم را تشکیل مى‌دهد.

والدراما

«والدراما» فیلمی درباره یک نوجوان آبادانی است که شناسنامه ندارد و به خاطر موهای بلند و فرفری به والدراما معروف است. این فیلم را عباس امینی با تهیه‌کنندگی مجید برزگر ساخته است و سال ۲۰۱۵ در بخش نسل‌نو جشنواره برلین حضور پیدا کرد. نوجوان فیلم «والدراما» خانواده‌ای ندارد. شناسنامه ندارد و حالا به دنبال هویت نامعلومش راهی تهران می‌شود و از اداره‌ای به اداره دیگر می‌رود. فیلم داستان هزاران نوجوان است که روزانه مورد اعتیاد، بی‌خانمانی، بیکاری و تهدید قرار دارند. والدراما از آبادان به امید زندگی بهتر خارج می‌شود و به تهران می‌رود و آن‌جا مشکلات بزرگ‌تری را به چشم می‌بیند.

در «هفت معکوس» جواد عزتی،نیوشا ضیغمی،حسام نواب صفوی،کامران تفتی،مهران رجبی بازی می‌کنند. فیلم را علی عطشانی تهیه کرده است و محصول سال ۱۳۹۴ است. در خلاصه داستان «هفت معکوس آمده است: «احساس می‌کنم همیشه توی زندگیم لبه یه پرتگاه وایسادم…دوست‌دارم بپرم پایین ولی هیچ‌وقت جراتشو نداشتم الانم ندارم…کاش می‌شد برگردم عقب تا یه چیزایی رو درست کنم ولی افسوس که غیرممکنه»

«آوانتاژ» برنده تندیس بهترین کارگردانی از جشنواره دهم سینماحقیقت فیلم دیگری است که روز چهارشنبه ۲۵ اسفندماه اکران آن آغاز می‌شود. مستند «آوانتاژ» روایت‌گر شرایط گذشته و حال تعدادی کارتن‌خواب تغییر وضعیت داده‌است که یک تیم فوتبال تشکیل داده‌اند و برای اثبات تیم خود باید در مسابقه با تیم پیشکسوتان استقلال تهران برنده بازی شوند.
محمد کارت پیش از این مستندهای «جایی که آدم‌ها درخت می‌شوند»، «خونمردگی»، «بختک» و «معلق» را کارگردانی کرده‌است.

پایان پیام

کد خبر : 37701 ساعت خبر : 3:09 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=37701
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات