واوخوان آمد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اپلیکیشن واوخوان شامل صدها کتاب صوتی که با مشارکت ناشران، نویسندگان، مترجمان و گویندگان نام آشنای کشور تولید شده، در دسترس عموم قرار گرفت.

اپلیکیشن واوخوان محل عرضه‌­ی کتاب‌های گویایی است که در بستر مشارکتی کمپین «واوبوک» تولید شده است. در واوبوک استودیوها، ناشرها، نویسنده‌ها و گوینده‌ها با هم مرتبط می‌شوند تا کتاب‌ها را به‌صورت صوتی و منتشر کنند. تا کنون بیش از پنج هزار نفر در این بستر مشارکتی ثبت نام کرده‌اند و بیش از دویست کتاب صوتی تولید شده است.

اسفندماه سال نود‌ و چهار رسانه‌­ها از آغاز به کار کمپینی خبر دادند که با همّت جمعی از اهالی فرهنگ کشور، اعم از نویسنده‌ها و گوینده‌ها، ناشران  و سینماگران سرشناس کشور، و با هدف تولید مشارکتی کتاب­‌های صوتی پا گرفت. این کمپین که با شعار “واو حرف ربط است” و با ثبت دامنه­‌ی  vavbook.com به‌عنوان بستر مشارکتی تولید کتاب‌­های گویا  کار خود را از ابتدای سال ٩۵ آغاز کرد، موفق شد ظرف مدت یک سال صدها عنوان کتاب صوتی تولید کند و اکنون در وب‌سایت و اپلیکیشنی با نام واوخوان این کتاب­‌ها را در دسترس همگان قرار دهد.

تمامی کتاب­‌های تولید شده در بستر مشارکتی واوبوک و عرضه شده در اپلیکیشن واوخوان، بدون دریافت دستمزد از سوی اهالی تولیدکننده و با مشارکت و همت شبانه­‌روزی تیم واوبوک تولید شده و همه‌ی کسانی که در تولید مشارکت داشته‌اند، اعم از ناشران، گوینده‌ها، نویسندگان، استودیوها و غیره، اکنون در ازای فروش هر نسخه از کتاب گویای تولید شده، سهم خود را از این مشارکت دریافت خواهند کرد.

از ویژگی­‌های اپلیکیشن واوخوان که زیر نظر موسسه­‌ی فرهنگ و هنر رها فیلم -که سابقه‌ای طولانی در زمینه‌ی دوبله و صدابرداری و  انتشار محصولات چندرسانه‌ای و کتاب صوتی دارد- ارایه شده است، به این نکته می‌توان اشاره کرد که کاربران با هر سلیقه و در هر گروه سنی‌­ای می­‌توانند کتاب صوتی مورد پسند خود را در دسته­‌بندی‌­های مختلف بیابند و ضمن گوش کردن به کتاب و حمایت از این حرکت فرهنگی، از امکان ارسال کتاب گویا به عنوان هدیه­‌ای به دیگران هم استفاده کنند. در این اپلیکیشن، ضمن این که در حال حاضر صدها عنوان کتاب گویا برای شنیدن وجود دارد، هر روز یک کتاب گویای تازه نیز به لیست کتاب‌­های موجود اضافه می­‌شود و با این روند، طی سال­‌های آینده به مرجعی کامل برای کتاب‌های گویا تبدیل خواهد شد.

ناشرانی نظیر: روزنه، ثالث، چشمه، افکار، بوتیمار، نگاه، پریان، شورآفرین، قطره، روشنگران و مطالعات زنان و مروارید از ناشرانی هستند که کتاب‌­هایشان را برای صوتی شدن در اختیار این بستر مشارکتی قرار داده­‌اند و در حال حاضر برای فروش روی اپلیکیشن واوخوان عرضه شده است. نویسنده‌ها و مترجمانی نظیر:  ع.پاشایی، احمد پوری، رضا رضایی، کاظم فرهادی، دلارا قهرمان، فرزاد فربد، سیناکمال‌آبادی، قاسم کشکولی، شیوا ارسطویی، احسان نوروزی، ابراهیم رها، پدرام ابراهیمی، یاسمن شکرگزار، میثم کیانی، مهسا ملک‌مرزبان، لادن نیکنام، پوریا عالمی، رهنما، هوشنگ چالنگی، مسعود احمدی، هرمز علیپور و جواد مجابی،  از جمله افرادی هستند که کتاب­‌هایشان را در حال حاضر یا به زودی با صدای گوینده‌های مختلف یا خود مؤلفان در اپلیکشن واوخوان می‌توان جست‌وجو کرد و به آن­ها گوش داد. همچنین  گویندگانی نظیر نصرالله مدقالچی، بهروز رضوی، ژرژ پطروسی، زهره شکوفنده، منوچهر زنده‌­دل، اردشیر منظم، کتایون اعظمی، مهرداداسکویی، ایوب آقاخانی، صدرالدین شجره، منوچهر صمصامی، ماندانا کریمی، نگار عابدی، محمد ژیان، بهاره افشاری، حمید محمدی، عرفان ابراهیمی، سبحان اکرامی، علیرضا ثانی‌فر، مریم رحیمی، فرید حامد، حسین سامی، صادق وفایی و  غیره از دیگر کسانی هستند که با احساس مسئولیت و همدلانه در این حرکت فرهنگی مشارکت  کرده‌­اند و به امر صوتی شدن کتاب­‌ها و ایجاد توازن میان نشر چاپی و نشر صوتی یاری رسانده­‌اند.

واوبوک همچنین در رونمایی از فروشگاه کتاب‌های صوتی خود، ویدئویی را منتشر کرده است که در آن افرادی نظیر بهروز رضوی، فرخ نعمتی، پرویز پورحسینی، کیومرث پوراحمد، بهزاد فراهانی و رضابابک مردم  را به شنیدن کتاب‌های صوتی دعوت کرده‌اند؛ تا ضمن حمایت از کسانی که در این مشارکت فرهنگی سهیم هستند، به پاگیری فرهنگ مطالعه شنیداری کمک کرده باشند.

کتاب صوتی پدیده­‌ای است که به تجربه در کشورهای دیگر نشان داده می­‌تواند به خوبی خلا مطالعه را در جامعه‌­های مدرن و صنعتی جبران کند. در اغلب کشورهای پیشرفته کتاب­‌های گویا به شیوه مشارکتی تولید می­‌شود و پاگرفتن این فرهنگ شنیداری و جدی شدن این شاخه از صنعت نشر، بی­‌گمان به پویایی بازار فرهنگ و استقبالِ خوب کاربران و خریداران محصولات فرهنگی نیاز دارد تا به بار نشیند. وب‌سایت واوخوان به نشانیvavkhan.com و همچنین اپلیکیشن‌های واوخوان اکنون در استورهای رایج اینترنتی نظیر گوگل پلی و کافه بازار برای دارندگان موبایل­‌ها و تبلت­‌های اندروید و اپل استور برای دارندگان گوشی و تبلت‌­های آیفون در دسترس عموم قرار دارد.

پایان پیام

کد خبر : 39406 ساعت خبر : 11:05 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=39406
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات