یادگار حکومت لری آل‌ حسنویه

به گزارش پایگاه خبری گلونی، پل کشکان یادگار حکومت آل‌ حسنویه در لرستان است. به گفته دکتر سکندر امان‌اللهی بهاروند آل‌ حسنویه از لرهای منطقه شام امروزی بودند که در قرن چهارم در لرستان حکومت تشکیل دادند.

متاسفانه درباره خاندان آل حسنویه اطلاعات غلط در برخی کتب و رسانه‌ها وجود دارد. دکتر بهاروند به درستی تبار این خاندان را مشخص کرده است. تبارشناسی آنها نه از روی گمان بلکه بر اساس مستندات تاریخی است.

لازم است روزنامه‌نگاران حتما در نام بردن از تبار خاندان آل حسنویه دقت کنند.

این پل در فاصله ۵۱ کیلومتری  غرب جاده خرم‌آباد به  کوهدشت در بخش چگنی برروی رودخانه‌ای به همین نام و در مسیر راه باستانی شاپورخواست به طرهان احداث شده است.

در متون تاریخی از آن به عنوان کژکی یاد شده است. طول پل حدود ۳۲۰ متر و عرض هریک از دو چشمه شرقی آن ۲۰/۲۳ متر است. ارتفاع آن در بالاترین قسمت ۲۶ متر و در کوتاهترین قسمت ۱۰ متر است از دوازده طاق پل فقط سه دهنه آن تخریب شده و بقیه هنور سالم هستند.

برخی از پایه‌های پل باسنگ‌های بزرگ و حجاری شده ساخته شده‌اند. مواد و مصالح این بنای سترگ از سنگ ، گچ و آجر تشکیل شده است. در کنار این پل بقایای سه پل دیگر از دوره‌های گذشته وجود دارد که با مشخصات پل‌های ساسانی قابل مقایسه هستند. بنای فعلی منسوب به آل‌ حسنویه و مربوط به قرن ۴  است که به شماره ۳۵۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید است.

پُل کَشکان یا به زبان لری کَشکُو (Kashkoo) نامیده می‌شود.

کشکو در متون تاریخی کژکی است. یعنی رودی که از کش کوه می‌رود. کش در زبان لکی و مینجایی به معنی پهلو است. کشکان در بستری سخت و کوهشتانی به سیمره می‌ریزد و کرخه را می‌سازند.

کرخه در لرستان است

پایان پیام

بالاخره کشکان فرو ریخت

کد خبر : 40215 ساعت خبر : 12:36 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=40215
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات