سامانه کار قالیباف ناامن است

روز گذشته سایت طرح سامانه ملی کارانه محمدباقر قالیباف، در جهت شناسایی و ایجاد اشتغال برای کارجویان کشور توسط هکرها مورد حمله قرار گرفت و این سایت برای مدتی از دسترس خارج شد. طبق گفته‌‌ منابع آگاه، مسئول امینت این سامانه هنوز معلوم نیست چرا که مدیر شرکت ارائه دهنده CDN این سامانه در گفتگو با خبرنگار ایلنا اعلام کرد که ما هیچ مسئولیتی در قبال امنیت اطلاعات این سامانه نداریم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سایت ملی کارانه به عنوان طرح اشتغال محمد باقر قالیباف، یکی از نامزدهای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در جهت شناسایی و ایجاد اشتغال برای کارجویان کشور و پرداخت ۲۵۰ هزار تومانی به این افراد تا زمان پیدا کردن شغل برای آنها، توسط تیمی از هکرهای مجرب و حرفه‌ای مورد حمله قرار گرفته است و اعلام شده که بعد از گذشت حدود ۳۰ دقیقه از آغاز فعالیت این سامانه ، هکرها طی حملاتی در تلاش برای ایجاد اختلال در سامانه بوده‌اند. همچنین طبق اطلاعات منتشر شده از سوی مسئولین سامانه کارانه، طی ۱۵ دقیقه اول بازگشایی این سامانه حدود دو هزار نفر در این سامانه ثبت نام کرده‌اند.

بعد از شروع به کار سایت کارانه و پیگیری مشخص شد که یک شرکت معتبر و بسیار حرفه‌ای، خدمات CDN و سامانه امنیت ابری را برای سامانه کارانه قالیباف انجام می‌دهد که نشان از مهم بودن این مسئله برای تبلیغات هر چه بیشتر این نامزد انتخاباتی دارد. این  درحالی است که اجرایی شدن آن به هر منظور و به خصوص استفاده از اطلاعات کاربرانی که در آن ثبت نام می‌کنند یک تخلف آشکار و بزرگ از نگاه فعالان حوزه امنیت سایبری و فناوری اطلاعات تلفی می‌شود.

طبق اطلاعات فوق، دامنه سامانه ملی کارانه به آدرس www.kar96.ir که طرحی در بحث اشتغال از سوی محمد باقر قالیباف، نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری است متعلق به فردی با نام “حامد فلاحی” است و در روز ۴ ماه مه سال ۲۰۱۷ میلادی مصادف با ۱۴ اردیبهشت ماه یعنی روز گذشته همزمان با معرفی و بالا آمدن این سایت  ثبت و به صورت یکساله تا تاریخ ۲۴ آوریل سال ۲۰۱۸ میلادی مصادف با ۴ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷  خریداری شده است. بسیار جالب است که این سامانه چطور در عرض یک روز معرفی، تبلیغ و راه‌اندازی شد و در نهایت بعد از حمله گروهی از هکرها و از دسترس خارج شدن صفحه اصلی و راه‌اندازی دوباره آن به دلیل ارتقا پیدا نکردن سرور و به دلیل مراجعه مردم برای ثبت نام به دلیل شعارهای جذاب و فریبنده این سایت در برخی از مواقع از دسترس خارج می‌شود و یا به اصطلاح دان می‌شود.

محمد جواد روح، روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی، گفت: ایراد کار آقای قالیباف آن بود که سعی کرد ژست پوپولیستی احمدی نژاد را تکرار کند؛ اما مشکل آن بود که ژست وی، اصالت نداشت و در نتیجه، برای درصد بالایی از رای دهندگان باورپذیر نبود. از طرفی پاسخ های دکتر جهانگیری و در ادامه روحانی به قالیباف، تاثیر وعده‌های او را کاهش داد. در ادامه هم، در موضوعات مختلف از قبیل وعده ۲/۵ برابر کردن منابع مالی کشور، چندبرابر کردن یارانه ها، سیستم کارانه، اشنغالزایی پتروشیمی، تولید برق از زباله و…  هم مورد انتقاد جدی کارشناسان و حتی مقاماتی در سطح ریاست مجلس قرار گرفت.

وی گفت: این موقعیت انفعالی، قالیباف را واداشت حداقل برای باورپذیری کردن ایده اصلی انتخاباتی خود (طرح کارانه) که کمتر هم مورد نقد قرار گرفته بود، کاری کند و آن کار، راه اندازی این سایت بود. به هر حال، آقای قالیباف با راه اندازی این سایت نشان داد که اگر برنامه مشخصی برای اتحاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری ندارد، اما ابتکار عمل‌هایی برای سرکار گذاشتن مردم پیدا کرده است. مثل طرح سهام عدالت یا صندوق امام رضا دولت احمدی نژاد…

آغاز به کار این سامانه این در حالی است که هنوز معلوم نیست که آیا فعالیت آن مجوزی دارد یا خیر؟ چرا پیش از آن که محمدباقر قالیباف رئیس جمهور شود، فعالیت این سامانه آغاز شده است؟!

یک کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات در گفتگو با ایلنا گفت: آغاز به کار سایت سامانه ملی کارانه قالیباف یک تخلف انتخاباتی روشن است که باید پیگیری شود. در بحث حریم خصوصی کاربران و اطلاعاتی که کاربران در آن وارد می‌کنند باید گفت که آقای قالیباف آیا مجوزی برای این کار دارد؟ آیا رئیس جمهور شده است؟ آیا پلیس فتا و نهادهای امنیتی در جریان هستند؟ چرا که مسئله استفاده از اطلاعات کاربران از جمله نام، شماره تلفن و کد ملی بسیار مهم است و باید مجوزهایی دریافت شود و از این اطلاعات در یک بستر ایمن نگهداری شود، در غیر این صورت ممکن است حتی سرویس‌های جاسوسی برای دریافت اطلاعات کاربران ایرانی این سایت را هک کنند و این خطرناک است.

این کارشناس در ادامه افزود: بهتر است مردم به جای شتابزدگی، منطقی و سنجیده عمل کنند تا اطلاعاتشان در اختیار افراد سودجو قرار نگیرد.

گفتنی است که طبق سامانه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، سایت‌هایی که بدون مجوزهای قبلی اقدام به دریافت، انتشار یا توزیع اطلاعات خصوصی کاربران بکنند، مجرم شناخته می‌شوند و باید با آن‌ها برخورد شود برای پیگیری بیشتر این مضوع می‌توان به سایت کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه به آدرس internet.ir مراجعه کرد.

پایان پیام

گزارش‌گر: مهدی فوقی – ایلنا

کد خبر : 42128 ساعت خبر : 4:07 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=42128
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات