آموزش ادب به روبات‌ها توسط محقق ایرانی

آموزش ادب به روبات‌ها توسط محقق ایرانی

.گروهی از محققان به سرپرستی دکتر رضا قنادان پروژه بی‌سابقه آموزش ادب و هنجارهای اجتماعی به روبات‌ها را دنبال می‌کنند

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از لایو ساینس، آموزش به روبات‌ها برای آنکه رفتاری مؤدبانه مشابه انسان‌ها داشته باشند موضوع یکی از پیچیده ترین پروژه هایی است که توسط گروهی از محققان مورد حمایت آژانس پروژه‌های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا موسوم به دارپا به سرپرستی دکتر رضا قنادان دنبال می‌شود.

آموزش ادب به روبات‌ها توسط محقق ایرانی

محققان بر این باورند که با آموزش مفاهیم اجتماعی به روبات‌ها می‌توانند این ماشین آلات مکانیکی را در مسیر تعامل هر چه بهتر با انسان‌ها قرار دهند.

این پروژه از چندی پیش کلید خورده و حتی مراحل اولیه آن نیز توسط گروهی از محققان که مورد حمایت «دارپا» هستند تکمیل شده است. دارپا شاخه ای از وزارت دفاع آمریکاست که در زمینه توسعه فناوری‌های نوین نظامی فعالیت دارد.

به گفته این محققان، سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در نهایت به این سطح از توانمندی می‌رسند که بتوانند درک درستی از چگونگی انجام یک رفتار خاص در موقعیتی ویژه داشته باشند، دقیقا مانند انسان‌ها.

رضا قنادان، از مدیران برنامه «دارپا» در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگر به دنبال نزدیکی هر چه بیشتر با روبات‌های آینده، خودروهای خودران و دستیارهای دیجیتالی مجازی در تلفن‌های همراه و خانه‌هایمان هستیم، باید آنها را طوری آموزش دهیم که از قواعدی پیروی کنند که ما انسان‌ها نیز دنبال می‌کنیم.

مثال بارزی در این زمینه به استفاده از این ماشین آلات در محیطی همچون کتابخانه باز می‌گردد. محققان می‌گویند سیستم هوش مصنوعی پاسخگویی به تلفن در کتابخانه که باید محیطی آرام داشته باشد قابلیت پاسخگویی با صدای کم به تلفن و یا ساکت کردن صدای آن را ندارد.

«دارپا» تاکنون توانسته چهارچوب کلی را برای یادگیری ماشینی ارایه کند اما هنوز همه چیز در ابتدای راه قرار دارد.

پایان پیام

کد خبر : 44536 ساعت خبر : 1:03 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=44536
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

باز هم ثابت شد ایرانی ها هم مثل باقی انسان ها تو کشور آزاد خیلی بیشتر رشد می کنند .