مراسم تحلیف رئیس‌جمهور دوازدهم برگزار شد

مراسم تحلیف رئیس‌جمهور دوازدهم برگزار شد

مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری امروز ۱۴ مرداد از ساعت ۱۷ در مجلس شورای اسلامی و با حضور شخصیت‌ها و مقامات داخلی و خارجی برگزار شد شد.

این مراسم  درحالی برگزار شد که دو روز پیش مراسم تنفیذ (تاریخ ۱۲ مرداد) در حضور رهبر انقلاب برگزار شد.

مراسم تحلیف به صورت مستقیم از شبکه‌های سیما به صورت زنده پخش شد.

مراسم تحلیف رئیس‌جمهور دوازدهم برگزار شد

در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برای نخستین بار تصمیم گرفته شد از مقامات کشورهای خارجی برای شرکت در مراسم تحلیف دعوت شود و این دومین دوره است که در مراسم تحلیف رییس‌جمهور، مقام‌های بین‌المللی حضور دارند.

بیش از ۸۰ هیات خارجی در مراسم تنفید و تحلیف به همراه مقامات ارشد کشور حضور دارند. همچنین حدود ۲۵۰ خبرنگار داخلی و خارجی مراسم را به صورت زنده پوشش خبری می‌دهند که از این تعداد ۱۳۱ خبرنگار خارجی از ۲۹ کشور جهان حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم پس از تلاوت ایاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران علی لاریجانی رئیس مجلس سخنرانی کرد.

رییس مجلس: مشارکت بیش از ۷۰ درصدی مردم در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نمایانگر مردم‌سالاری در ایران است        

علی لاریجانی با تبریک میلاد مسعود علی بن موسی الرضا و خوش آمد گویی به میهمانان خارجی و روسای جمهور و مجلس و سایر نمایندگان کشورهای خارجی و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای گفت: مقدم آقای روحانی و روسای قوه قضاییه و مجلس خبرگان و دفتر نهاد رهبری و اعضای شورای نگهبان و یادگار حضرت امام و بیت معزز امام و رییس ستاد کل و فرماندهان قرارگاه خاتم و ارتش و سپاه و نیروی انتظامی و هنرمندان و نخبگان و خانواده شهدا و ورزشکارها و سیاستمداران و مسئولان کشوری و لشکری و مدیران رسانه‌ها را گرامی می‌داریم.

او افزود: امروز سالگرد انقلاب مشروطه در بیش از ۱۱۰ سال قبل است. در  این مدت ملت ایران با همه دشمنی ملت‌های بزرگ نظام مشروطه نتوانست به معنای واقعی پیاده شود اما ملت ایران از پای ننشست تا با انقلاب اسلامی به بار نشست.

مراسم تحلیف رئیس‌جمهور دوازدهم برگزار شد

لاریجانی با بیان اینکه دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیش از ۷۰ درصد مشارکت نمایانگر مردمسالاری در نظام ایران است، اظهار داشت: از ابتدای انقلاب ملت در ۳۶ انتخابات شرکت کردند که اولین آن انتخاب نظام جمهوری اسلامی بود که در آن ۹۸ درصد رای به جمهوری اسلامی دادند و بعد انتخابات تایید قانون اساسی و پس از ده سال شرکت در انتخابات بازنگری در قانون اساسی و دوازده انتخابات ریاست جمهوری و ده انتخابات نمایندگان ملت در مجلس و پنج انتخابات مجلس خبرگان و پنج انتخابات شورای شهر نشاندهنده عمق مردمسالاری است.

رییس قوه‌مقننه با اشاره به مشارکت بالای مردم در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: شرکت ۷۳ درصدی مردم در انتخابات ریاست جمهوری تعلق خاطر جدی ملت به نظام اسلامی و دخالت در سرنوشت خویش را نشان می‌دهد که از دوراندیشی رهبر فقید انقلاب حکایت دارد که از استبداد در کشور جلوگیری و زمینه گردش نخبگان را فراهم کردند.

مراسم تحلیف رئیس‌جمهور دوازدهم برگزار شد

او افزود: در آستانه استقرار دولت دوازدهم و در فضای آشفته منطقه‌ای، ایران از امنیت پایدار برخوردار است. تلاش مسئولان و پایمردی ملت امنیت بیشتری را در سال‌های آینده نوید می‌دهد. همچنین رهنمودهای رهبری در رویارویی اقتصادی و همکاری قوای سه گانه در کشور زمینه مساعدی برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و توسعه همه جانبه فراهم کرده است.

رئیس مجلس با یادآوری کمک مجلس به دولت تصریح کرد: مجلس از هر گونه اهتمام دولت در این جهت و رفع موانع تولید و توسعه سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی و توسعه صادرات حمایت می‌کند و امیدوار است دولت آینده در مواجهه با چالش‌ها مجهز باشد و رویکرد توسعه‌ای در همه بخش‌ها حتی در سیاست خارحی تبلور عینی یابد.

لاریجانی اضافه کرد: مجلس در چارجوب وظایف خود هم مساعدت لازم را در این راستا به دولت می‌کند و هم نظارت خواهد کرد تا اقدامات دولت در چارچوب قانون به ویژه قانون برنامه ششم توسعه سامان یابد.

پس از آن آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه به سخنرانی پرداخت.

مراسم تحلیف رئیس‌جمهور دوازدهم برگزار شد

 رییس‌قوه‌قضاییه: ایران علیرغم تهدید، سکان‌دار مردم‌سالاری دینی در جهان است        

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در مراسم تحلیف رییس جمهور در صحن علنی مجلس، با یاد کردن از امام خمینی و ارواح طیبه شهدا و آرزوی طول عمر برای رهبری و تشکر از حضار و مهمانمان خارجی و سفرا که در این مراسم حضور یافتند، گفت: تولد امام رضا (ع) را تبریک و تهنیت می‌گویم و برخود لازم می‌دانم از حضور بیش از ۴۰ میلیون مردم در انتخابات ریاست جمهوری که جمهوریت نظام را به رخ جهانیان کشاندند و به دشمنان نشان دادند بعد ۴۰ سال پای آرمان ایستادند، تشکر کنم.

رییس قوه قضاییه خاطر نشان کرد: امروز جمهوری اسلامی علی رغم توطئه دشمنان به حیات خود ادامه می‌دهد. مسئولان بر اساس قانون اساسی مستقیم یا غیرمستقیم در مسند خدمت قرار می‌گیرند دولت مکلف است برای جلب حمایت و حضور مردم تمام امکانات خود را به کار گیرد.

او افزود: این جانب به عنوان رئیس قوه‌قضاییه ایران اعلام می‌کنم، ایران از جمله کشورهای بزرگ جهان است که علی رغم تهدید، سکان دار مردم سالاری دینی در جهان است. نظام مردم سالاری دینی مبتنی بر ارزش اخلاقی بوده و از آموزه‌های نظام لیبرال دموکراسی خالی است.

آملی لاریجانی با اشاره به متن سوگند رییس‌جمهور در مراسم تحلیف اظهار کرد: رییس‌جمهور از جمله اموری که سوگند می‌خورد پاسداری از مذهب و قانون اساسی است.

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: مراسم تحلیف، پاسداری از مذهب رسمی کشور و پاسداری از نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی است. اصول قانون اساسی جامع الاطراف است که با تصویب شورای نگهبان و رای قریب ۹۸ درصدی مردم به تصویب رسیده است.

او با بیان اینکه بنیادی‌ترین نگاه قانون اساسی توحیدی است، افزود: در اصل دوم تصریح شده است که نظام جمهوری اسلامی، نظام خدای یکتا و لزوم تصمیم بر امر خداست. نگاه توحیدی در سیاست خارجی می‌گوید از هیچ قدرتی جز خدا نترسید و این نگاه می‌گوید عزت را باید در نزد خدا جست.

لاریجانی افزود: نگاه توحیدی است که انسان را به عدالت فرا می‌خواند و همچنین بندهای گران را از جان انسان باز می‌دارد.

رئیس قوه قضائیه ضمن تبریک به رئیس جمهور بیان کرد: نیک بنگرید که تلاش و اقدامات شما در نگاه توحیدی چگونه است و هر قدمی که بر این اساس بردارید همه همکار شما خواهند بود.

او تاکید کرد:‌ اینجانب رئیس قوه قضائیه از هر کمکی که میسر باشد دریغ نخواهم کرد و خداوند در این طریق دشوار یار و مددکارتان باشد.

مراسم تحلیف رئیس‌جمهور دوازدهم برگزار شد

روحانی برای پاسداری از اسلام و قانون اساسی سوگند یاد کرد  

سپس حجت‌الاسلام حسن روحانی در حضور همه مهمانان حاضر در مراسم تحلیف سوگند یاد کرد و گفت:

بسم‏‌الله‏ الرحمن‏ الرحیم‏

من‏ به‏ عنوان‏ رئیس‏‌جمهور در پیشگاه‏ قرآن‏ کریم‏ و در برابر ملت‏ ایران‏ به‏ خداوند قادر متعال‏ سوگند یاد می‏‌کنم‏ که‏ پاسدار مذهب‏ رسمی‏ و نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ و قانون‏ اساسی‏ کشور باشم‏ و همه‏ استعداد و صلاحیت‏ خویش‏ را در راه‏ ایفای‏ مسئولیت‌هایی‏ که‏ برعهده‏ گرفته‏‌ام‏ به‏ کار گیرم‏ و خود را وقف‏ خدمت‏ به‏ مردم‏ و اعتلای‏ کشور، ترویج‏ دین‏ و اخلاق‏، پشتیبانی‏ از حق‏ و گسترش‏ عدالت‏ سازم‏ و از هرگونه‏ خودکامگی‏ بپرهیزم‏ و از آزادی‏ و حرمت‏ اشخاص‏ و حقوقی‏ که‏ قانون‏ اساسی‏ برای‏ ملت‏ شناخته‏ است‏، حمایت‏ کنم‏. در حراست‏ از مرزها و استقلال‏ سیاسی‏ و اقتصادی‏ و فرهنگی‏ کشور از هیچ‏ اقدامی‏ دریغ نورزم‏ و با استعانت‏ از خداوند و پیروی‏ از پیامبر اسلام‏ و ائمه‏ اطهار علیهم‏ السلام‏ قدرتی‏ را که‏ ملت‏ به‏ عنوان‏ امانتی‏ مقدس‏ به‏ من‏ سپرده‏ است‏ همچون‏ امینی‏ پارسا و فداکار نگاهدار باشم‏ و آن‏ را به‏ منتخب‏ ملت‏ پس‏ از خود بسپارم‏.

روحانی پس از آن به عنوان رییس‌جمهور دوازدهم به سخنرانی پرداخت.

رییس‌جمهور: دولت دوازدهم می‌خواهد معتدل باشد؛ نه با هر پرخاشی بترسد و نه با هر هیجانی برآشفته شود          

حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری عنوان کرد: ملت بزرگ و شریف ایران، میهمانان ارجمند، روسای جمهور، نخست وزیران، معاونان رییس‌جمهور، روسای مجالس، وزرای خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای دوست و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای نگهبان، روسای قوای مقننه و قضاییه، رییس و اعضای دفتر رهبری، یادگار امام و اعضای بیت امام و فرماندهان نیروهای مسلح و همه مسئولان کشوری و لشکری، خانم‌ها و آقایان؛ در آغاز سخن یاد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و همه شهدای عزیز و جانبازان و آزادگان عزیز را گرامی می‌دارم و برابر عظمت آنان سر تعظیم فرود می‌آورم که عزت شرف امروز ما مدیون ایثار آن عزیزان است.

او افزود: ایام ولادت ثامن‌الائمه را تبریک می‌گویم و از خدا می‌خواهم با توجهات حضرت ولیعصر و به برکت این ایام خجسته، دولت و ملت ما را مشمول برکات خود قرار دهد. امروز ۱۴ مرداد است؛ ۱۱۱ سال پیش در این روز ایران تازه‌ای از میان آشفتگی‌های فراوان سر برآورد و حماسه‌ای نو آفرید. نهظت مشروطیت ایران نخستین قیام خاورمیانه بود که پیروز شد و دو مفهوم حکومت قانون و مردم‌سالاری را به ارمغان آورد و نخستی قیام آسیا برای آزادی‌خواهی در این قاره کهن بود. گرچه مسئولیتم برخاسته از آرای اکثریت مردم است مکلف به استیفای حقوق و مصالح همه مردم هستم واین تکلیف بدون همراهی همه ارکان نظام و مردم ممکن نخواهد بود. این دولت می‌خواهد معتدل باشد نه با هر پرخاشی بترسد و تسلیم شود و نه با هر هیجانی برآشفته شود.

مراسم تحلیف رئیس‌جمهور دوازدهم برگزار شد

رییس‌جمهور در روزهای آینده با معرفی کابینه تازه نفس کارهای خود را پیش ببرد

علی لاریجانی در پایان مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس‌جمهور دوره دوازدهم جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه برای اولین بار است که این تعداد از روسا و نمایندگان کشورهای خارجی برای مراسم تحلیف حضور به عمل آورده‌‌اند، گفت: از همه مهمان‌های داخلی و خارجی تشکر می‌کنم. امروز برای فعالیت‌های اقتصادی ما این حضور شما ارزشمند است که نشانگر این است که علاقه‌مند به همکاری با جمهوری اسلامی ایران هستید.

او افزود: ما در آینده به این همکاری افتخار می‌کنیم و اعتقاد داریم که وسیله‌ساز صلح در منطقه هستیم. امیدواریم دولت آینده همکاری و توانایی این کار را داشته باشد و در روزهای آینده با معرفی کابینه و نفس جدید کارهای خود را پیش ببرد.

لاریجانی در انتها با اعلام اینکه جلسه رسمی خاتمه یافته است گفت: جلسه آینده علنی مجلس روز سه‌شنبه آتی است.

مراسم تحلیف در ساعت  پایان یافت و مهمانان خارجی حاضر در این مراسم با حجت‌الاسلام روحانی و روسای قوای مقننه و قضاییه عکس یادگاری گرفتند.

مراسم تحلیف رئیس‌جمهور دوازدهم برگزار شد

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 49412 ساعت خبر : 6:49 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=49412
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات