چند اثر جدید از نویسنده برنده نوبل در راه است

به گزارش پایگاه خبری گلونی، «مو یان» نویسنده چینی برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۲ ـ از انتشار چند داستان کوتاه، چند قطعه شعر و یک نمایشنامه اپرایی خبر داد.

روزنامه «چاینا» نوشت: «مو یان» داستان‌نویس سرشناس چینی که در سال ۲۰۱۲ موفق به دریافت نوبل ادبیات شد، چند اثر منثور و منظوم خود را در دو نشریه ادبی به چاپ می‌رساند.

نمایشنامه اپرایی به نام «لباس‌های رنگارنگ» و مجموعه شعری به نام «هفت ستاره بر من می‌تابند» از جمله این آثار هستند که در مجله ادبی «پیپل» به چاپ می‌رسند. سه داستان کوتاه از «مو یان» هم اواسط ماه سپتامبر در نشریه «هاروست» منتشر می‌شود.

اپرای «یان» دربردارنده شاخصه‌ها و مضامین فرهنگی شهر شاندونگ است اما به زمان و مکان خاصی محدود نمی‌شود. او برای نگارش این اثر از تخیل، ادبیات فولکلور و مفاهیم تاریخی کمک گرفته است.

«یان» که چند روز پیش در بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن حضور پیدا کرده بود، در این‌باره گفت: این‌بار زمانی که در زادگاهم گائومی در شاندونگ بودم، چند داستان کوتاه نوشتم. طولانی‌ترین آن‌ها بیش از ۱۰ هزار کلمه نیست. به زودی می‌توانید این داستان‌ها را در مجله ادبی «هاروست» بخوانید.

«یان» که تا مدتی پس از کسب جایزه نوبل به دلیل مصاحبه‌ها و جهت‌گیری‌های سیاسی‌اش حاشیه‌ساز شد،‌ چندی پیش گفت که با وجود میل شدید به نویسندگی، آن‌قدر سخت‌گیر شده که دیگر تقریبا چیزی ننوشته است.

او در مصاحبه اخیر خود اظهار کرد: وقتی نوشتن را دوباره شروع کردم، احساس کردم ایده‌های جدیدی دارم. همه چیز در حال تغییر است و همه تغییر می‌کنند، شخصیت‌هایی که قبلا خلق کرده بودم، از صحنه خارج شده‌اند؛ حالا نوبت چهره‌های جدید است.

این داستان‌نویس چینی سپس اشاره کرد که پس از کسب جایزه نوبل فشار زیادی را تحمل کرده و حالا بهتر است موقع نوشتن خوانندگان را فراموش کند چرا که استاندارد رمان خوب برای هر کسی متفاوت است. او ادامه داد: اگر نویسنده‌ای زیادی به راضی کردن سلیقه خواننده‌گانش فکر کند، دیگر نمی‌داند چطور باید بنویسد.

«گوان مویه» که بیشتر با نام مستعار «مو یان» شهرت دارد، ‌پنج سال پیش به عنوان اولین نویسنده چینی موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد. «گائو شینگ‌جیان» نویسنده متولد چین هم در سال ۲۰۰۰ این جایزه را برد اما او دو سال پیش از این اتفاق، به شهروندی فرانسه درآمده بود و نماینده چین حساب نمی‌شد.

در حال حاضر «مو یان» سرشناس‌ترین نویسنده‌ چینی است که آثارش ماهانه میلیون‌ها جلد فروش دارد. این نویسنده‌ تا کنون ده‌ها رمان و داستان‌ کوتاه به نگارش درآورده است. او از سال ۱۹۸۷ با انتشار «ذرت سرخ» به شهرت رسید. رئالیسم جادویی، سبک بیشتر کارهای ادبی «مو یان» است که بسیار مورد توجه اعضای آکادمی جایزه‌ نوبل ادبیات قرار گرفت. مشهورترین اثر او «ذرت سرخ» در سال ۲۰۰۳ توسط «ژانگ ییمو»، کارگردان صاحب‌نام سینما، به فیلمی سینمایی تبدیل شد و جایزه‌ خرس طلای جشنواره‌ فیلم برلین را از آن خود کرد.

پایان پیام

کد خبر : 52377 ساعت خبر : 1:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=52377
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات