حلقه کمک گروه‌های خون نادر

حلقه کمک گروه‌های خون نادر

به گزارش پایگاه خبری گلونی، دکتر بشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: «بیشترین میزان گروه خونی اهدا شده در کشور مربوط به گروه خونی O مثبت بوده که ۳۴ درصد از واحدهای خونی را به خود اختصاص داده است. از طرفی کمترین میزان گروه خونی اهدا شده در کشور مربوط به گروه AB منفی با ۰.۸ درصد بوده است.»

البته از گروه‌های خونی نادر هم نباید در کشور گذشت، افرادی که این گروه‌های خونی را دارند خونشان با هیچیک از گروه‌های خونی شناخته‌شده سازگاری ندارد، این گروه‌های خونی را گروه‌خونی بمبئی می‌نامند چون اولین بار در بمبئی هند کشف و آزمایشات روی آنها انجام شد. طی چند سال گذشته نمونه خون ۳۵ هزار اهداکننده آزمایش شد. همچنین در بانک اطلاعاتی برنامه ملی خون نادر هم نزدیک به هزار نفر اهداکننده که صاحب گروه‌های خونی نادر متفاوت هستند وجود دارد. سازمان انتقال خون برای رفع مشکلات احتمالی افرادی که گروه خونی نادر دارند، بانک ملی خون‌های نادر را ایجاد کرده است. در کشورمان بیش از ۷۰۰ نفر عضو این بانک شده‌اند. گروه‌های خونی نادر باید به داد هم برسند، آن‌ها با عضویت در بانک سازمان انتقال خون، همدیگر را پوشش می‌دهند. شناسایی این گروه‌های خونی حائر اهمیت است، زنان باردار که سقط مکرر جنین دارند هم باید از این جهت مورد بررسی قرار بگیرند. برای شناسایی افرادی که گروه خونی نادر دارند، سازمان انتقال خون روش‌های متفاوتی دارد.

حلقه کمک گروه‌های خون نادر

یکی از این روش‌ها، آزمایش تصادفی خون افرادی است که برای اهدای خون به سازمان انتقال خون مراجعه می‌کنند. به این شکل هر سال خون حدود ۵ تا ده هزار نفر تحت آزمایش قرار می‌گیرد.

راز گروه خونی عده‌ای دیگر نیز کاملاً اتفاقی فاش می‌شود؛ به عنوان مثال، مدتی قبل در اتاق عمل مشخص شد، گروه خونی مرد جوانی بمبئی است، زیرا پزشکان در حال عمل آپاندیس او بودند که مرد جوان به خون نیاز پیدا کرد، اما پزشکان نتوانستند خون سازگار برایش پیدا کنند. در نتیجه پس از انجام آزمایش‌های تخصصی، گروه خونی واقعی او مشخص شد. فراوانی گروه‌های خونی نادر در جامعه زیاد نیست اما نمی‌شود منکر نیاز آنها به حضور در جامعه آماری کوچکشان برای بقا شد.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 53205 ساعت خبر : 1:30 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=53205
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات