با دام‌های کشتار پرندگان در فریدونکنار آشنا شوید

با دام‌های کشتار پرندگان در فریدونکنار آشنا شوید

پایگاه خبری گلونی، محمدعلی یکتانیک: تورهوایی یا شب‌ دام از ابزار صید گروهى انواع پرندگان در شهر فریدونکنار است که از بدو ابداع، با عنوان یک روش غیرقانونى صید و شکار معرفى شده است.

مکانیزم صید با این روش مبتنى بر برقرارى امنیت، پخش دانه و برپایى تور در محل‌هاى مشخص است. زمان صید پرندگان با تورهاى هوایى در تاریکى شب است. دام‌هاى هوایى شباهت زیادى به تورهاى والیبال دارند و متشکل از چهار نوع تور هوایى هستند که با اندازه پایه‌ها و چشمه‌هاى تور از هم متفاوت هستند:

با دام‌های کشتار پرندگان در فریدونکنار آشنا شوید

١- غاز دام

دامى بسیار بزرگ با ارتفاع پایه ٢۴ متر و فاصله بین دو پایه ۴٠ الى ٨٠ متر. در مواردى در این نوع تورهوایى، دو ردیف تور هوایى به صورت موازى با یکدیگر قرار می‌گیرند.

با این روش در بدو ورود غازهاى وحشى به منطقه فریدونکنار، اِزباران و سرخرود تا ٣ هزار غاز از پنج گونه در هر شب صید می‌شود. چشمه تور ویژه صید غاز بزرگتر از سایر تورهاى هوایی است و پرندگانى از قبیل قوها نیز به سادگى در این تورها گرفتار می‌شوند.

غاز دام
غاز دام

 

٢- تور هوایى ویژه صید چَنگَر

این نوع تور هوایى با ارتفاع کم از سطح آب، عمدتا داخل تالاب و آب‌بندان‌هاى فریدونکنار با عمق آب زیاد نصب می‌شود و پرندگانى شامل انواع اردک‌هاى غواص، باکلان‌ها، بوتیمارها و سایر پرندگان ماهیخوار توأم با چنگرها در این نوع تورها اسیر و صید می‌شوند.

تور هوایى ویژه صید چَنگَر
تور هوایى ویژه صید چَنگَر

۳- تور هوایى ویژه صید مرغابى‌ها

این تورها در زمین‌هاى کشاورزى و مناطق آبگیر فریدونکنار با عمق آب کم برپا می‌شوند و قابلیت صید گروهى انواع مختلف پرندگان شامل پرندگان شکارى، جغدها، حواصیل‌ها، گنجشک‌سانان، پرندگان کنارآبزى را توأمان با انواع مختلف مرغابى‌ها دارند.

صید مرغابى‌ها
صید مرغابى‌ها

۴- تور هوایى گِذِر

در این روش پایه‌هاى تورها به صورت ثابت و فیکس شده با سیمان با ارتفاع زیاد در بین درختان واقع در محیط دامگاه‌های فریدونکنار قرار می‌‌گیرد. تور هوایى گذر صرفا در غروب و طلوع آفتاب در زمان جابجایى پرندگان به خارج و داخل دامگاه‌ها کارایى دارد.

در روش صید گذر، پرندگان بیش از انواع دیگر دام‌هاى هوایى غافلگیر و صید می‌شوند در نتیجه پرندگان مسن و مولد که براى بقاء جمعیت‌ها اهمیت زیادى نسبت به سایر پرندگان غیر مولد دارند در این روش خاص بیش از سایر روش‌ها صید شده و این ویژگى خاص، گذر را به یکى از مخرب‌ترین روش‌هاى صید پرندگان مبدل کرده است.

تور هوایى گِذِر
تور هوایى گِذِر

۵- صید سنتى پرندگان یا دوماچال

مهم‌ترین ویژگى این روش صید در این است که پخش دانه به منظور جذب و صید پرندگان در آن کاربردى ندارد. در این روش صید که تنها روش قانونى و قدیمى صید پرندگان مهاجر است.

صیاد با پرواز دادن اردک‌هاى دست‌آموز و جذب توجه پرندگان وحشى به سمت دامى با نام دوما، بدون نیاز به استفاده از دانه تعداد مشخصى از مرغابى‌ها را خواهد گرفت.

براى اجراى روش سنتى صید، صیادان با شروع فصل سرما و کوچ پرندگان ابتدا با زهکشى و نگهدارى آب در محدوده هایى از شالیزارهاى منطقه، به واقع یک اکوسیستم دست‌ساز براى تجمع پرندگان فراهم نموده و سپس امنیت محل‌هاى تجمع پرندگان را با حفظ پوشش درختان در اطراف این عرصه ها و برقرارى سکوت کامل و جلوگیرى از آمد و شد، تأمین می‌کند.

در این روش صرفا اردک سرسبز و به ندرت اردک خوتکا صید می‌شود و این برداشت از گونه‌هاى مذکور تهدیدى براى جمعیت این پرندگان را در پى نخواهد داشت. صید پرندگان با این روش در طى روز انجام می‌شود.

ِکرِس،‌ روش اصلى و مخرب صید گروهى پرندگان

‎در کمتر از دو دهه گذشته روش صید دیگرى که کاملا مبتنى بر دانه‌ریزی جهت صید پرندگان بود توسط صیادان دامگاه ازباران ابداع و به سرعت به چهار دامگاه دیگر (فریدونکنار و سه دامگاه در سرخرود) سرایت نمود و در حال حاضر روش اصلى صید و زنده‌گیرى پرندگان مهاجر در این منطقه است.

‎در این روش تمامی گونه‌های پرنده‌ها در تعداد بالا در هر نوبت قابل صید هستند. ‎در روش صید کرس صیادان به شکل روزانه اقدام به دانه‌ریزى در ورودى دام کرس و داخل محدوده تجمع پرندگان می‌کنند.

صید پرندگان با این روش در طى روز انجام می‌شود. کِرِس متشکل از قفسى تونل مانند است و چند مرد با جثه عادى می‌توانند داخل این دام تردد کنند. دستکم ۵٠٠ دام کِرِس در دامگاه‌هاى فریدونکنار، ازبازان ر سرخرود فعال هستند. با ابداع این روش غیرقانونى صید، تقریبا روش سنتى و قانونى صید پرندگان منسوخ شده است.

کرس
کرس

صید محميه یک نوع كشتار وسیع پرندگان مهاجر است

پایان پیام

کد خبر : 56953 ساعت خبر : 1:12 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=56953
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات