ضریب نفوذ تلفن‌های ثابت در کشور

ضریب نفوذ تلفن‌های ثابت در کشور

به گزارش پایگاه خبری گلونی، تلفن دومین فنّاوری ارتباطی پس از تلگراف است که در سال‌های ابتدایی اختراع، پایش به کشور ما نیز باز شد.

در ۱۴ فوریه ۱۸۷۶ گراهام بل تلفن اختراعی خود را به ثبت رساند اما در سال ۱۸۷۷ ادیسون تلفن بل را تکمیل کرد که اساس تلفن امروزی محسوب می‌شود.  یازده یا دوازده سال پس از اختراع آن، تلفن به ایران وارد شد. ناصرالدین شاه در یادداشت‌های شخصی خود،  به تلفنی اشاره می‌کند که ره‌آورد سفر فرنگ معین الملک (سفیر ایران در عثمانی) بوده و از آن برای برقراری تماس از شمس‌‌العماره تا باغ سپهسالار استفاده می‌شده و ظاهراً این نخستین تماس تلفنی در ایران بوده است.

ضریب نفوذ تلفن‌های ثابت در کشور

طی سالیان بعد تلفن روزگاری پر فراز و نشیب را در کشور ما پشت سرنهاد در این مطلب نگاهی کوتاه به وضعیت تلفن ثابت در سطح کشور خواهیم داشت.

بر اساس آمار و اطلاعات سالنامه آماری کشور تلفن‌های ثابت در سطح کشور طی روندی قریب به ۵۰ ساله، بیش از ۱۳۵ برابر افزایش یافته‌اند در واقع تعداد تلفن‌های ثابت فعال کشور از حدود ۲۲۴ هزار تلفن در سال ۱۳۴۶ به ۳۰۲۶۲۱۵۷ تلفن فعال افزایش یافته است. جهش اصلی در این افزایش از سال ۱۳۷۰ به بعد آغاز شده است و در دهه اخیر به نوعی در بین خانوارهای ایرانی همه‌گیر شده است.

بر همین اساس ضریب نفوذ تلفن ثابت در میان خانوارهای ایرانی نیز مرتبا افزایش یافته است تا جائیکه ضریب نفوذ تلفن ثابت در میان خانوارهای ایرانی در سال ۱۳۹۴ به بیش از ۹۸ درصد رسیده است. همه‌گیری تلفن ثابت در بین خانوارهای ایرانی به نوعی در سراسر کشور رخ داده است در واقع همانطور که در نقشه ضریب نفوذ تلفن ثابت در خانوارهای کشور به تفکیک استان در سال ۱۳۹۴ نیز مشخص است پایین‌ترین ضریب نفوذ تلفن ثابت در سطح کشور مربوط به استان ایلام با ۹۳٫۵ درصد است و استان قم با ۹۹٫۹ درصد بالاترین ضریب نفوذ تلفن ثابت در سطح کشور را به خود اختصاص داده است.

پایان پیام

کد خبر : 57065 ساعت خبر : 11:11 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=57065
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات