مصدوم شدن ۱۵نفر بر اثر زلزله امروز در کوهدشت

مصدوم شدن ۱۵نفر بر اثر زلزله امروز در کوهدشت

فرماندار شهرستان کوهدشت گفت: ۱۵نفر بر اثر زلزله امروز در کوهدشت مصدوم شدند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی فرماندار کوهدشت گفت: بر اثر وقوع ۳ زمین لرزه امروز ۱۵  نفر در شهرستان کوهدشت راهی بیمارستان شد.

نورمحمد فردی بیرانوند فرماندار کوهدشت گفت: ۱۵ نفر مصدومت حادثه‌دیدگان زلزله سطحی بود و به صورت سرپایی مداوا شدند.

صبح امروز سه زلزله به بزرگی ۴٫۳، ۴ و ۲٫۲ ریشتر شهرستان کوهدشت را لرزاند. به گفته فرماندار شهرستان کوهدشت، ازدیروز تاکنون ۱۲ زمین‌لرزه  در شهرستان کوهدشت به وقوع پیوسته که بر اثر این زمین‌لرزه‌ها به تعدادی از ساختمان‌های شهری و روستایی خسارت وارد شد.

مصدوم شدن ۱۵نفر بر اثر زلزله امروز در کوهدشت

زمین‌لرزه یا زلزله لرزش و جنبش زمین است که به علّت آزاد شدن انرژی ناشی از گسیختگی سریع در گسلهای پوستهٔ زمین در مدّتی کوتاه روی می‌دهد. محلّی که منشأ زمین‌لرزه است و انرژی از آنجا خارج می‌شود را کانون ژرفی، و نقطهٔ بالای کانون در سطح زمین را مرکز سطحی زمین‌لرزهمی‌گویند. پیش از وقوع زمین‌لرزهٔ اصلی معمولاً زلزله‌های نسبتاً خفیف‌تری در منطقه روی می‌دهد که به پیش‌لرزه معروف‌اند. به لرزش‌های بعدی زمین‌لرزه نیز پس‌لرزه می‌گویند که با شدّت کمتر و با فاصلهٔ زمانی گوناگون میان چند دقیقه تا چند ماه رخ می‌دهند.

زمین لرزه نتیجهٔ رهایی ناگهانی انرژی از داخل پوسته زمین است که امواج ارتعاشی را ایجاد می‌کند. زمین‌لرزه‌ها توسط دستگاه زلزله‌سنج یالرزه‌نگار ثبت می‌شوند. مقدار بزرگی یک زلزله متناسب با انرژی آزاد شده زلزله است. زلزله‌های کوچک‌تر از بزرگی ۳ ریشتر اغلب غیر محسوس و بزرگ‌تر از ۶ ریشتر خسارت‌های جدی را به بار می‌آورند، البته ریشتر که هر واحد اضافه آن حدوداً ده برابر قبلی است (مثلاً ۵ نسبت به ۶) فقط واحد اندازه و شدت انرژی تخلیه شده‌است اما عوامل متعدد دیگری از فاصله گرفته (عمق بیشتر تأثیر کمتر از زیر ده کیلومتر تا ۷۰۰ کیلومتر همین‌طور فاصله بیشتر افقی از رومرکز) تا جهت لرزش (عمودی یا ضربه‌ای) و نوع طول موج لرزش[نیازمند منبع] (فاصله جابجایی مکانی رفتی و برگشتی در هر لرزش) در میزان تخریب تأثیر دارند.

پایان پیام

کد خبر : 57342 ساعت خبر : 2:35 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=57342
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات