صنعت چاپ در کشور رو به رشد است

به گزارشپایگاه خبری گلونی، محمودرضا برازش در حاشیه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی مشهد در جمع خبرنگاران افزود: فناوری، صنعت چاپ کشور را از حالت سنتی و چاپ مختص کتاب، نوشته‌ها و نشریات خارج و وارد عرصه صنعت بسته‌بندی متناسب با نیاز روز کرده است.

وی بیان کرد: در مجموع۲۰ درصد گردش مالی صنعت چاپ در کشور متعلق به چاپ کتاب و نشریات است و باقی آن مربوط به شاخه‌های متنوع و گسترده‌ای از چاپ در بخش تبلیغات، کارت‌های هویتی، هولوگرام، نقش روی فلزات و لوازم پلاستیکی و… می‌شود.

برازش اظهار کرد: دهه اخیر در عرصه چاپ کتاب نیز پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای همسو با دنیا در کشورمان ایجاد شده اما رشد بخش بسته‌بندی بیشتر بوده و حجم قابل توجهی از صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و… را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه نظارت بر عملکرد و محتوای چاپی ماشین‌آلات و دستگاه‌های چاپ را برعهده دارد که طیف بسیار گسترده‌ای است اما در بخش فنی صنعت چاپ هر دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت معدن و تجارت مسئولیت دارند که قرار است طی مذاکراتی این وظایف بین دو وزارتخانه تفکیک شود.

این مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اظهار کرد: عقب‌ماندگی در حوزه ماشین‌آلات چاپ وجود ندارد و این بخش توانسته خود را با آخرین فناوری‌های جهان همسو سازد اما طی چند سال اخیر به دلیل کمبود منابع مالی در کشور و تحریم‌های اقتصادی واردات ماشین آلات به نحو مطلوب انجام نگرفته است.

وی افزود: با این حال تولیدکنندگان توانمندی در عرصه ساخت ماشین‌آلات صنعت چاپ و اجزای آن در کشور وجود دارد که دستاوردهای خود را در همین نمایشگاه در معرض بازدید عموم قرار داده‌اند و باید نسبت به جذب آنها و تامین ماشین‌آلات مورد نیاز با بهره‌گیری از سرمایه‌های داخلی چاره‌اندیشی شود.

برازش با بیان اینکه در تامین مواد اولیه صنعت چاپ هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد، افزود: پارسال ثبات قیمتی در کاغذ بوجود آمد و روند تولید آن رضایت‌بخش بود اما برای تامین باقی مواد لازم در صنعت چاپ نیاز به توسعه صنایع پتروشیمی در کشور داریم.

وی خواستار حمایت دولت در تامین نقدینگی فعالان صنعت چاپ شد و گفت: کمبود نقدینگی بانک‌ها و رکود اقتصادی همه صنایع کشور را دربرگرفته اما دولت باید صنعت چاپ را در اولویت حمایت‌های خود قرار دهد.

برازش اظهار کرد: چاپخانه‌ها و چاپگر‌ها در کشور طیف گسترده‌ای را تشکیل می‌دهند که در بخش‌های خانگی، اداری، تایپ و تکثیر، لارج فرمت، واحدهای صنفی و واحدهای صنعتی نمود پیدا کرده‌اند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت برای واحدهای صنفی و صنعتی و لارج فرمت‌ها را صادر می‌کند.

وی گفت: بیش از پنج هزار چاپخانه دارای مجوز در کشور فعالیت دارد که ابعاد آن‌ها با یکدیگر بسیار متفاوت است به طوری که دستگاه‌های چاپ در واحدهای صنعتی غیرچاپی فعالیت دارد لذا در این وزارتخانه درصدد دسته‌بندی و سازماندهی چاپخانه‌ها و چاپگر‌ها هستیم.

مدیر کل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر راه‌اندازی شهرک صنعتی چاپ و بسته بندی در مشهد گفت: اکنون زمین‌های مورد نظر برای راه‌اندازی این شهرک آماده تحویل به صاحبان شرکت‌ها شده و دولت درصدد است ضمن فراهم کردن بستر لازم برای فعالیت این شرکت‌ها از طریق بانک‌ها تسهیلاتی به آن‌ها اختصاص دهد.

برازش صنعت چاپ خراسان رضوی را در بخش فرهنگی توانمند اما در بخش چاپ صنعتی ضعیف دانست و گفت: رتبه این استان در بخش چاپ صنعتی و بسته‌بندی در کشور پنجم یا بیشتر است و از شش چاپخانه بزرگ ایران مربوط به چاپ کارت‌های هویتی و امنیتی سهمی ندارد.

وی افزود: با این حال خراسان رضوی در بخش چاپ نشریات و امکانات چاپ کتاب در جایگاه بر‌تر کشور قرار دارد به طوری که یکی از سه واحد فعال در زمینه چاپ جلد سخت کتاب‌ها در این استان واقع شده است.

چهارمین نمایشگاه صنعت چاپ و بسته‌بندی در مشهد از ۲۳ تا ۲۶ مهرماه در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برپاست.

کد خبر : 6609 ساعت خبر : 2:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=6609
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات