سرشماری وحوش لرستان در آذر ماه

مروری بر خبرهای روز استان که هر روز به طور ویژه در پایگاه خبری گلونی منتشر می‌شود:

خبر اول روزنامه از مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان است که مهر نوشت. مهرداد فتحی بیرانوند، با اشاره به اینکه لرستان با شرایط مساعد آب و هوایی زیستگاه گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری است اظهار داشت: سرشماری وحوش فرصتی مغتنم برای معرفی این ظرفیت‌های زیست محیطی است. وی به سرشماری دو گونه شاخص جانوری یعنی کل و بز و قوچ و میش در آذرماه اشاره کرد و افزود: این سرشماری آذر ماه در سطح ۴۲۰ هزار هکتار از زیستگاه‌های لرستان آغاز می‌شود. ما هر ساله سرشماری وحوش را در یک مرحله انجام می‌دادیم که امسال بر اساس دستورالعمل ارسالی از سازمان آن را در دو مرحله و به صورت مشاهده مستقیم به فاصله ۱۰ روز انجام خواهیم داد. فتحی بیرانوند با بیان اینکه سال گذشته حدود ۸۵۰ گونه کل و بز و قوچ و میش در زیستگاه‌های حساس استان مورد سرشماری قرار گرفت اظهار داشت: در طی سال برای همه گونه‌های شاخص لرستان همچنین گونه‌های در معرض انقراض بحث نمونه برداری و آمار برداری در دستور کار داریم.

معاون عمرانی استانداری لرستان از اختصاص اعتبارات لازم برای ساماندهی کشتارگاه‌های سنتی این استان خبر داد. وی با بیان اینکه عدم ساماندهی کشتارگاه‌های سنتی استان موجب به خطر افتادن سلامت مردم و همچنین ایجاد مشکلات زیست محیطی می‌شود عنوان کرد: در این راستا ضرورت دارد که هر چه زودتر موضوع ساماندهی این کشتارگاه‌ها در سطح استان عملیاتی ود. وی با بیان اینکه برای ساماندهی کشتارگاه‌های سنتی استان اعتبارات لازم تخصیص داده خواهد شد گفت: این اعتبارات از سوی استانداری لرستان و همچنین شهرداری‌ها تامین خواهد شد.

مهر همچنین نوشت رضا آریایی با اشاره به جزئیات بارندگی‌ها در لرستان اظهار داشت: میزان بارندگی‌ها در مرکز لرستان ۲۸ میلی متر بوده است. وی همچنین از بارش برف در ارتفاعات و گردنه‌های لرستان خبر داد و گفت: با تمهیدات صورت گرفته در سطح شهرستان‌ها با محوریت فرمانداران خوشبختانه تا این ساعت مشکل خاصی در سطح استان بر اثر این بارندگی‌ها گزارش نشده است.

امروز فارس خبری از افتتاح نمایشگاه عکس و پوستر عاشورایی در خرم‌آباد داشت. عصر امروز نمایشگاه آثار برگزیده نخستین سوگواره عکس و پوستر عاشورایی در نگارخانه مهر حوزه هنری خرم‌آباد افتتاح شد. در این نمایشگاه یک هزار و ۳۰ هنرمند در زمینه عکس و پوستر هیئتی اثرات خود را به این حوزه ارسال کرده‌اند. این نمایشگاه تا ۳۰ آبان برگزار و بازدید برای عموم آزاد است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دورود عصر امروز با اعلام خبر کشف دو راس کل و بز در شهرستان دورود اظهار داشت: به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر انجام شکار غیرمجاز توسط یکی ازاهالی روستای‌های شهرستان دورود، نیروهای یگان محیط زیست به تحقیق در این زمینه پرداختند. ماموران در جریان تحقیقات خود منزل فرد مظنون را شناسایی و پس از اطمینان از بروز تخلف طی هماهنگی با دادستان و اخذ نیابت قضایی بصورت غافلگیرانه وارد خانه مربوطه شدند و در این بازرسی دو رأس کل و بز از این متخلف کشف و ضبط شده و با تشکیل پرونده قضایی شکارچی متخلف به دادسرا معرفی شد.

تسنیم نوشت جشنواره سراسری قلم در مدارس آموزش از راه دور استان لرستان برگزار می‌شود. این جشنواره باهدف توسعه، تعمیق خلاقیت و نوآوری در مدارس آموزش از راه دور، ارزش بخشیدن به دستاوردهای علمی و عملی دانش آموزان، ایجاد نشاط فرهنگی و روحیه خودباوری، آماده‌سازی نسل جوان برای ورود به میدان رقابت‌های شغلی و کارآفرین، شناسایی توانمندی‌ها و استعدادها، غنی‌سازی سطح کیفی آموزش‌وپرورش در مدارس برگزار می‌شود.

تسنیم امروز خبری هم از خسارت سیلاب داشت. رضا آریایی در اینباره گفت: بارندگی‌های اخیر در استان لرستان سبب آب‌گرفتگی معابر شهری و روستایی و تعدادی از واحدهای مسکونی شده است. سیلاب به روستاهای واقع در مسیل و آبراهه‌ها، راه‌ها و پل‌های موقت احداثی در مناطق روستایی خسارت زده است.

پایان پیام

گزارش‌گر: آرشین ساکی

کد خبر : 7922 ساعت خبر : 8:48 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=7922
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات