تئاتر «تجربه‌»ای‌ها بودجه ندارند

تئاتر «تجربه‌»ای‌ها بودجه ندارند

دبیر هجدهمین جشنواره تئاتر «تجربه» از برگزاری سه بزرگداشت در مراسم اختتامیه این جشنواره خبر داد و با انتقاد از وضعیت مالی این جشنواره گفت: تاکنون که به زمان آغاز این جشنواره رسیدیم، هنوز بودجه‌ای به ما داده نشده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی جواد کاوندی دبیر هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه در نشستی که دوشنبه هفتم اسفندماه در پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به اینکه “امسال ما برای برگزاری این جشنواره یک فرآیند تعریف کردیم و بر این اساس ۲۲ مهرماه نشست خبری برگزار شد و سپس ۲۳ مهرماه افتتاحیه و در ادامه نشست‌ها و کارگاها آغاز شد.

او گفت: ما سعی کردیم در این تعداد کارگاهی که برگزار می‌کنیم، موضوعات بنیادینی درباره تئاترهای دانشجویی مطرح کنیم و به طور مثال این پرسش را مطرح کردیم که آیا تئاتر در ایران جواب می‌دهد یا نه؟!

کاوندی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه “هنوز بودجه‌ این جشنواره به ما داده نشده است”، افزود: تاکنون فقط از پردیس هنرهای زیبا بودجه‌ای به ما داده شد و تنها دوره‌ای که به مرکز تئاتر تجربی پول داده‌اند، دوره‌ای بوده که خود آقای سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، دبیر بودند و ۲ میلیون تومان بودجه پرداخت شد.

دبیر جشنواره‌ی تئاتر تجربه تصریح کرد: ما در این دوره با کارگاه‌هایی که برگزار کردیم تا حدودی بودجه‌یمان را تامین کردیم. امسال بلیت فروشی نداریم‌ و تماشای نمایش‌ها رایگان است و فقط باید نمایش‌ها را از طریق سایت رزرو کنند. نکته دیگر این است که جشنواره هیچ گاه کمک هزینه نمی‌داد اما اگر امسال بودجه را به ما بدهند ما کمک هزینه نیز پرداخت خواهیم داد، ما می‌خواهیم جشنواره‌ها را به سمت کیفیت ببریم و نه کمیت.

کارهای برگزیده به صورت رپرتوار اجرا می‌شوند

کاوندی درباره بازبینی آثار هم گفت: بازبینی این دوره جشنواره به این صورت بود که ما فقط اجراهای شرکت کنندگان را دیدیم و از آنها پروپوزال یا نمایش نامه‌ نخواستیم. ما امسال به تئاترهای اقلیت هم توجه ویژه‌ای داشتیم. در نهایت ۳۱۰ اثر ثبت نام کردند،۱۶۷ اثر در بخش صحنه‌ای بازبینی شدند و ۱۹ اثر در بخش رقابتی حضور پیدا کردند.

او در حالی که جشنواره‌ی تئاتر تجربه آغاز شده است،گفت: البته هنوز داوران این دوره جشنواره هم به طور دقیق مشخص نشده‌اند.

تئاتر «تجربه‌»ای‌ها بودجه ندارند

دبیر این دوره جشنواره اضافه کرد: ۸۳ نفر در کارگاه‌ها ثبت نام کردند و از بین آنها ۲۸ نفر انتخاب شدند و نمایشنامه‌های خود را تولید کردند و قرار است ۹ و ۱۰ اسفند در تیاتر مولوی نمایشنامه خوانی آنها صورت بگیرد. نمایشگاه بخش پوستر و عکس هم را هم در پردیس هنرهای نمایشی برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: از دیگر تفاوتهای این دوره جشنواره با سالهای قبل مکان برگزاری آن است که قبلا فقط منحصر به پردیس هنرهای زییا بود اما امسال “عمارت روبرو” را هم اضافه کردیم و همچنین “خانه فرهنگ مانا” که برای ستاره اسکندری است و از ما حمایت کردند.

دبیر جشنواره‌ی تئاتر تجربه از مذاکره مناطق آزاد خبر داد و افزود: قرار است کارهای برگزیده به صورت رپرتوار اجرا شوند و قرار است تالار مولوی هم نمایشهای برگزیده را بعد از جشنواره به همین صورت امکان اجرایشان را فراهم کند.

کاوندی با بیان اینکه همه تیاترها زیر ۳۵ دقیقه است گفت: ما می‌خواستیم ببینیم هنرجویان در این محدودیت زمانی چه توانایی از خودشان نشان می‌دهند. درنهایت از این ۱۹ اثری که در بخش رقابتی حضور دارند ۱۴ اثر به طور قطعی و ۵ اثر با مشاوره و همراهی و کمک بالا آمده‌اند تا تجربه جدیدی به انها داده شود. از ۱۲ اسفند ماه هم هر شب ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه کارهایی که همان روز اجرا شدند، نشست خبری خواهند داشت تا از این طریق نمایش‌ها بیشتر دیده شود.

دبیر این دوره جشنواره با اشاره به اینکه امروز ۷ اسفند ماه زنگ افتتاح جشنواره به صدا درآمد،درباره‌ی برنامه توضیحاتی داد.

کاکاوند در پایان گفت: سه بزرگداشت برای هما جدی‌کار، سعید پورصمیمی و پرویز پورحسینی در اختتامیه این دوره جشنواره خواهیم داشت و همچنین از یک دانشجوی فعال هنری هم تقدیر خواهد شد ولی هنوز فرد مورد نظر انتخاب نشده است.

جدول اجراهای تئاتر تجربه

پایان پیام

کد خبر : 83987 ساعت خبر : 6:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=83987
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات