اگر می‌خواهید روزنامه‌ شما با بن‌بست مواجه نشود

یک فعال رسانه‌ای با اشاره به اهمیت ایجاد امنیت شغلی برای خبرنگاران بیان کرد: راه‌اندازی یک رسانه به مطالعه اقتصادی نیاز دارد و هر فردی که می‌خواهد آن را راه بیاندازد باید این مطالعه را انجام دهد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، عبدالرسول وصال درباره وضعیت خبرنگاران گفت: این حرفه باید جای اصحاب حرفه‌ای روزنامه‌نگاری باشد؛ یعنی اگر این افراد در روزنامه‌ای نتوانند کار کنند از آن‌ها دعوت می‌شود به روزنامه دیگری بروند و مشغول فعالیت شوند. همچنین اگر در تحریریه روزنامه‌ها بسته شود و حوزه رسانه مکتوب هم تعطیل شود، خبرنگاران می‌توانند در حوزه‌های ابزارهای نوین کار کنند که کارایی فوق‌العاده‌ای هم دارند. بسیاری از خبرنگاران می‌توانند در بخش رسانه‌های نوین صاحب سبک و خلاقیت شوند و رسانه‌های نوین را تاسیس کنند؛ برای مثال ما امروز کانال‌های شخصی داریم که دنبال‌کننده‌های زیادی هم دارند.

او با بیان اینکه هر طرحی باید یک مطالعه اقتصادی داشته باشد، اظهار کرد: زمانی که می‌خواهی کاری را شروع کنی باید محاسبه‌ اقتصادی داشته باشی تا پروژه روی پای خود بایستد. راه‌اندازی یک رسانه هم به مطالعه اقتصادی نیاز دارد و هر فردی که می‌خواهد آن را راه بیاندازد باید این مطالعه را انجام دهد. اما متاسفانه در جامعه ما اتفاقات، قابل پیش‌بینی نیستند و اگر فردی در حال حاضر در حوزه روزنامه و رسانه‌های مکتوب دست به انتشار روزنامه بزند، نباید انتظار کار اقتصادی و خودچرخان را داشته باشد بلکه باید خود را آماده کند تا حداقل پنج یا شش سال سوبسید بدهد و دولت هم در این زمینه یارانه‌ای نمی‌دهد.

مدیر مسوول سابق روزنامه «شهروند» ادامه داد: فردی که بخواهد ۵ یا ۶ سال سوبسید بدهد باید منابع دیگری داشته باشد تا بتواند این پول را تامین کند وگرنه نمی‌توانند تامین منابع کنند و روزنامه با بن بست مواجه می‌شود.

وصال به انتظارات برخی مدیران مسوول از نشریه‌ای که راه می‌اندازد، اشاره کرد و گفت: تعدادی هستند که انتظارات سیاسی از رسانه دارند و یا فکر می‌کنند که می‌توانند سهمی از اقتصاد یا سیاست را با ایجاد یک روزنامه به دست بیاورند. در واقع این افراد عجول‌تر هستند و ممکن است بدون محاسبه بیایند روزنامه‌ای را راه بیاندازد و بعد با مشکل مواجه شوند. همچنین ممکن است ظرفیت‌هایی که فکر می‌کردند در یک رسانه می‌تواند به عنوان یک ابزار سیاسی و اقتصادی استفاده شود، دیگر کارآمد نباشد. بخصوص در عرصه حاضر، اینکه با رسانه‌ای بتوان کارهای دیگر انجام داد دیگر جواب نمی‌دهد؛ بنابراین افرادی که از خاستگاه حرفه‌ای برمی‌خیزند و اقدامی برای تاسیس رسانه می‌کنند، باید کارهای حرفه‌ای را انجام دهند.

او با اشاره به رسانه‌های دیگر در کشور اضافه کرد: البته معتقدم نباید همیشه رسانه‌های مکتوب باشد بلکه رسانه‌های دیگری هم وجود دارد که آن‌ها هم می‌توانند بیشتر از مکتوب سودآور باشند به دلیل اینکه رسانه مکتوب بخش چاپ، کاغذ و توزیع دارد که این سه بخش برای مدیر مطبوعاتی فلج‌کننده است بنابراین برخی نشریات محاسبه و مطالعه اقتصادی درستی انجام نمی‌دهند و دچار مشکل می‌شوند.

وصال ادامه داد: زمانی می‌توانید یک رسانه را منتشر کنید که یک بنگاه اقتصادی باشد که محصول رسانه‌ای داشته باشد؛ یعنی درون خود ساز و کاری دارد که تامین اقتصادی می‌کند. رویکرد تبلیغات در حال حاضر به سمت ابزار نوین رفته و فرم‌های تبلیغات از رسانه مکتوب تقریبا رخت بسته و به جاهای دیگری که ارزان‌تر است و دیده می‌شود سوق پیدا کرده است.

این فعال رسانه‌ای به بیمه خبرنگاران اشاره کرد و گفت: هر فردی که رسانه دارد باید خبرنگاران را بیمه کند به دلیل اینکه قانون جاری مملکت است و حداقل انتظار کسی که کار می‌کند این است که بیمه شود. معاونت مطبوعاتی در دوران حسین انتظامی سازوکاری برای بیمه خبرنگاران داشت و تشویقی به وجود آورد که بخشی از سهم بیمه کارفرما را معاونت مطبوعاتی به صورت یارانه می‌داد. بنابراین بیمه باید به درستی انجام بگیرد و نباید خللی داشته باشد.

وصال در پایان اظهار کرد: تا به حال فردی برای صندوق آتیه خبرنگاران گامی برنداشته، خوب است که دولت یارانه‌ای که در این زمینه هدفمند کرده است را به سمت صندوق تامین آتیه خبرنگاران ببرد تا خبرنگار حداقل بعد از سال‌ها خدمت، به انجام کارهای بی‌ربط با تخصصش مجبور نشود.

پایان پیام

کد خبر : 84114 ساعت خبر : 11:12 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=84114
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات