اکبر اکسیر: کتاب‌سازی همان کتاب‌سوزی است

 

اکبر اکسیر، طنزپرداز برجسته کشورمان با حضور در غرفه برنامه‌های جنبی یازدهمین نمایشگاه کتاب گیلان اظهار کرد: «نمایشگاه‌های کتاب بوی شاعر، نویسنده، اصحاب عشق و معرفت را می‌دهد.»

به گزارش گلونی به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، «اکبر اکسیر» طنزپرداز آستارایی برجسته کشورمان و پدر شعر فرانو ایران که به عنوان میهمان ویژه سومین روز برپایی یازدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان در غرفه برنامه‌های جنبی نمایشگاه حضور پیدا کرده بود، روزی زیبا و خاطره‌انگیز را برای همه دوستداران کتاب و شعر طنز رقم زد.

اکسیر در ابتدای سخنرانی خود که در جمع کثیری از علاقمندان به شعر و ادب برگزار شد، گفت: «همیشه از مراسم‌های جدی گریزان بودم، اما احساس می‌کنم امروز در جمعی صمیمی حضور دارم.»

طنزپرداز برجسته کشورمان در ادامه گفت: «طنز عنصر حقیقت‌یاب و طنزپرداز فرشته‌ای است که کمی خورده شیشه دارد. یک طنزپرداز هیچ‌وقت باج نمی‌دهد و همواره با پلشتی‌ها و فساد در جنگ است و سخنان جدی مردم عادی را با زبان طنز بیان می‌کند.»

اکبر اکسیر بر لزوم توجه طنزپردازان به موضوع محیط‌زیست تاکید کرد و گفت: «طنز آمده تا از حیثیت فرهنگ، شان انسان و میراث فرهنگی بشر دفاع کند؛ از چندی پیش از حوزه میراث فرهنگی بیرون آمده‌ام و به محیط زیست توجه زیادی دارم.»

دبیر بازنشسته دبیرستان‌های آستارا ادامه داد: «هرگز عادت نداشته‌ام سخنان بزرگان را حفظ کنم و همیشه گفته‌ام که باید خودتان تصمیم بگیرید. هیچ‌چیز را چشم بسته قبول نکنید/ حتی سخنان بزرگان را/ بزرگمهر که می‌گفت/ سحرخیز باش تا کامروا شوی/ دروغ می‌گفت باور نکنید/ دور و بر ما، سحر خیزها/ یا کله‌پز شدند یا نانوا!»

طنزپرداز برجسته کشورمان در ادامه با انتقاد شدید از کتاب‌سازی و عدم چاپ کتاب‌های مفید، گفت: «تعداد کتاب‌هایی که به معنای واقعی کتاب هستند کم است و بقیه بیشتر مربوط به آشپزی، رمالی و جن‌گیری است. مسئولان حوزه کتاب در گیلان باید بدانند که در استان‌مان ناشرانی داریم که هم‌اکنون هم‌پای ناشران برجسته کشوری مشغول چاپ و نشر کتاب هستند.»

اکسیر ادامه داد: «یادم می‌آید زمانی گفتم به خاطر معضل کتاب‌سازی لطفا کتاب نخوانید. وقتی با کتاب، شانه تخم‌مرغ درست می‌کنند، نتیجه آن می‌شود که تخم‌مرغ‌ها هم می‌شکند. از نظر من کتاب‌سازی همان کتاب‌سوزی است.»

پدر شعر فرانو ایران در ادامه گفت: «طنز می‌گوید که باید به داشته‌های‌مان افتخار کنیم. در ژاپن صحبت از صنعت می‌شود، اما در ایران باید از فرهنگ صحبت کنیم.»

اکبر اکسیر در ادامه یادی از زنده‌یاد کیومرث صابری فومنی کرد و گفت: «آقای صابری انسان معتقدی بود و به همین خاطر بعد از اینکه خانه‌نشین شد دق کرد. کار یک طنزپرداز همانند پیامبران، ارشاد و هدایت است. اگر توانست در این راه موفق شود وگرنه لال می‌شود برای آن دسته از انسان‌هایی که فقط طالب لبخندند.»

وی شعرهای عاشقانه را طی چندصد سال گذشته سبب به قهقهرا رفتن شعر ایران دانست و در ادامه از شاعران و طنزپردازان خواست به مساله محیط زیست نگاه جامع‌تری داشته باشند. اکسیر با بیان اینکه ما به دور از زمختی هم می‌توانیم از زیر پای خود سوژه‌های انسانی داشته باشیم، گفت: «مردم ما درخت را بیشتر از کتاب دوست دارند، پس محیط زیست می‌تواند همیشه بین نوشته‌ها و شعرهای ما باشد.» طنزپرداز برجسته کشورمان افزود: «هرگز شعرهای فله‌ای نگفته‌ام. شعر باید در ذهن شاعر نقش ببندد و آماده شود و در خود حرفی برای گفتن داشته باشد. در حال حاضر در تدارک گزینه اشعارم هستم تا بتوانم گزیده شش کتابم را در یک کتاب داشته باشم.»

گفتنی است اکبر اکسیر در بخشی از سخنان خود به معرفی جدیدترین کتابش که با عنوان «ما کو تا اونا شیم» که توسط نشر مروارید به چاپ رسیده است پرداخت.

یازدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان از ٢۵ آبان تا یکم آذرماه ٩۴ در محل دایمی نمایشگاه‌های بین المللی استان واقع در کیلومتر پنج جاده رشت به تهران دایر است.

پایان پیام

کد خبر : 8601 ساعت خبر : 0:20 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=8601
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات