یادی از اسطوره موسیقی لرستان

یادی از اسطوره موسیقی لرستان

رضا سقایی خواننده نامدار موسیقی لری (۲۰ فروردین ۱۳۱۸ خرم‌آباد – ۲۷ تیر ۱۳۸۹ تهران . ترانه ” دایه دایه وقت جنگه “که زمان جنگ آن را سر صف مدرسه می خواندیم باعث آشنایی نسل ما با او شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از فصلنامه پریسک زاگرس، رضا سقایی به عبارتی مشهور ترین خواننده لری است که آوازه او به همه ایران رسید . صدای او زیر و چپ کوک بود و سرشار از مهارت و تکنیک های آوازی . سقایی بعد از ۱۳۴۴ بسیار معروف شد و به خواننده‌ای شناخته شده تبدیل شد و تا ۱۳۵۷ آواز می‌خواند، او در مراسم بازدید فرح پهلوی از لرستان نیز خواننده مراسم بود. اما بعد انقلاب تقریباً خواندن را کنار گذاشت. در زمان جنگ در بمباران شهر ازنا مجروح شد و تارهای صوتی‌اش آسیب دید و خواهرش از وی نگهداری می‌کرد و البته در تمام عمرش ازدواج نکرد و مجرد زیست. سقایی دوست و همدوره شجریان بود. او که بر اثر اصابت ترکش یک بمب مجروح شده بود تا پایان عمر به خاطر عوارض آن بیمار بود.

یادی از اسطوره موسیقی لرستان

بر سر رضا سقایی همان بلایی آمد که بر سر حاج قربان سلیمانی و دیگران. از سال ۵۷ که تقریبا دیگر خوانندگی را کنار گذاشت در تنهایی فرو رفت و دیگر کسی سراغ او را نگرفت. در حقیقت بی توجهی به او و رفتن در انزوا بود که باعث مرگ او شد و مردم دوباره نشان دادند جز در حد گوش دادن به چند آهنگ در طول هفته و ماه رابطه جدی با موسیقی و اهل هنر ندارند.

رضا سقایی در تاریخ ۲۷ تیر ۱۳۸۹ به دلیل نارسایی تنفسی در پی سکته مغزی در بیمارستان ساسان تهران درگذشت. روحش شاد.

پایان پیام

کد خبر : 87928 ساعت خبر : 1:30 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=87928
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات