تاکید محیط زیست قزوین بر مدیریت منابع آبی

مهم‌ترین چالش در استان قزوین بحران کاهش منابع آبی زیرزمینی است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین از برگزاری دوره آموزشی «آشنائی با مبانی و اصول تغییر نگرش و رفتار کارشناسان با رویکرد مشارکتی» محیط زیست خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین حسن پسندیده مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در افتتاحیه این دوره آمورشی اظهار داشت: دشت قزوین زمانی دشت بسیار حاصلخیزی بوده که منابع غذایی این استان و دیگر نقاط کشور را تأمین می‌کرد که اکنون بخش‌هایی از آن مستعد انتشار گرد و غبار شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در ادامه تصریح کرد: امروز محیط زیست کشور دچار چالش‌هایی است که مهم‌ترین چالش در استان قزوین بحران کاهش منابع آبی زیرزمینی است که خوشبختانه برای مدیریت آب استان، شورای مدیریت منابع آب با مدیریت عالی استان تشکیل و برنامه‌های عملیاتی نیز برای آن تدوین شده است.

پسندیده سپس به وضعیت هوای استان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه استان قزوین در غالب اوقات هوای سالمی داشته است. اما با این حال برنامه جامع پیشگیری از آلودگی هوای استان تدوین شده است و کارگروه آن در استان فعال و ۳۶ برنامه و مصوبه برای آن تدوین گردیده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان افزود: استان قزوین دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی است که از جمله آنها وجود باغستان‌های سنتی اطراف شهر قزوین می‌باشد که دارای وسعت ۲۵۰۰ هکتار بوده و ۱۰۰۰ سال قدمت به عنوان میراث جهانی ثبت شده است و به عنوان یک منبع زیستی حیاتی مهم مورد توجه شهروندان قزوین قرار گرفته است.

مشارکت‌های مردمی

پسندیده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین سپس به بحث مشارکت‌های مردمی در امور آموزش پرداخت و افزود: بحث مشارکت در امر آمورش بسیار جدی است، چرا که آموزش بدون مشارکت و مشارکت بدون آموزش اثر بخش نخواهد بود و دو محور لازم و ملزوم یکدیگر می‌باشند.

حسن پسندیده اظهار داشت: ابعاد آموزش و فرهنگ‌سازی برای محیط زیست بسیار فراگیر است و شامل آحاد جامعه می‌شود، لذا به همین جهت اجرای برنامه و امر آموزش از عهده یک نهاد به تنهایی بر نمی‌آید و باید بصورت فراگیر و با استفاده از کلیه ظرفیت‌های آموزشی از جمله آموزش و پرورش، آموزش عالی، سازمان‌های دولتی و غیردولتی، رسانه‌ها، اصحاب فرهنگ و هنر و ترویج اعتقادات دینی، به آن توجه شود.

پسندیده از اصل ۵۰ قانون اساسی نیز که حفاظت از محیط زیست را وظیفه همگانی می‌شمارد، به عنوان نقطه عطف و تاکیدی بر اهمیت موضوع مشارکت همگانی و عمومی در جهت حفاظت محیط زیست که لازمه آن عزم ملی برای آموزش و بالا بردن اطلاعات و آگاهی بخشی جامعه است، یاد کرد.

وی در خاتمه اظهار امیدواری کرد تا در این نشست، بحث و تبادل نظرها منجر به تصمیم‌گیری مناسب، سیاستگزاری و تدوین بیانیه و برنامه‌ای شود تا به عنوان یک نقشه راه برای تلفیق نمودن امر ترویج و توسعه آموزش و تغییر نگرش و رویکرد مشارکتی بهینه برای حفاظت هرچه بهتر محیط زیست کشور مورد استفاده قرار گیرد.

گفتنی است دوره آموزشی آشنایی با مبانی و اصول تغییر نگرش و رفتار کارشناسان با رویکرد مشارکتی به مدت دو روز برای رؤسای ادارات آموزش و پژوهش محیط زیست کشور با حضور مدیر کل دفترآموزش، مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی، معاونین و کارشناسان آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست و رؤسای ادارات آموزش و پژوهش ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌های کشور، در شهر قزوین در حال برگزاری است.

پایان پیام

کد خبر : 95429 ساعت خبر : 10:20 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=95429
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات