۹ میلیارد نفر انسان چگونه سیر خواهند شد؟

۹ میلیارد نفر انسان چگونه سیر خواهند شد؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در کتاب ۲۰ تغییر بزرگ جهان در سال ۲۰۵۰ آمده است: برای بسیاری از افراد پرسش‌های اصلی و مهم در زمینه جمعیت مربوط به آن عدد کل می‌شود. آیا دنیا این توانایی را دارد که ۹ میلیارد نفر انسان را در سال ۲۰۵۰، سیر کند؟

آیا این جمعیت از ظرفیت کره زمین تجاوز نمی‌کند؟ آیا منجر به مشکلات زیست‌محیطی و آب و هوایی نمی‌شود؟ آیا ازدیاد جمعیت منجر به بروز خشونت، تنش و جنگ‌های بیشتر در جهان نمی‌شود؟ این پرسش‌ها همان نگرانی‌های مالتوسی هستند؛ او معتقد است هرچه جمعیت بیشتر می‌شود، وضعیت جهان هم بیشتر رو به وخامت می‌رود.

۹ میلیارد نفر انسان چگونه سیر خواهند شد؟

نکته اصلی این است که این قبیل نگرانی‌های مالتوسی بیشتر نوعی حواس‌پرستی ایجاد می‌کنند، چرا که روند افزایش جمعیت انسان تاثیارت متفاوتی بر جای می‌گذارد.

بیایید ارتباط میان افزایش جمعیت و افزایش خشونت‌های سیاسی را در نظر بگیریم. به نظر می‌رسد که هرچه جمعیت بیشتر شود، میزان تنش‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. این مسئله به‌ویژه می‌تواند با رشد گروه مذکر جوان یا در مناطقی که گروه‌ها تنش‌هایی دائمی بر سر مسائلی نظیر آب دارند، تشدید شود و به صورت برجسته نمود پیدا کند.

در برخی نواحی که جمعیت با سرعت در حال افزایش است، شاهد این مسئله هستیم؛ برای نمونه آفریقای جنوبی یکی از این نواحی است. پاکستان یکی دیگر از آن نواحی است که چنین مشکلی دارد.

جمعیت پاکستان از ۱۷۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۰ به ۲۷۵ میلیون نفر در سال ۲۰۵۰ خواهد رسید؛ این افزایش جمعیت می‌تواند مشکلات را در منطقه کشاورزی پنجاب بر سر آب تشدید کند.

اما واقعیت این است که تفاوتی عمده میان این قبیل نگرانی‌ها در مورد تنش‌های محلی و منطقه‌ای با آن‌چه در مقیاس جهانی در حال رخ‌دادن است، وجود دارد.

جمعیت جهان در عرضه ۵۰ سال از ۳۰ میلیارد نفر به ۷ میلیارد نفر در سال ۲۰۱۰ رسید اما تعداد جنگ‌ها و درگیری‌ها در این دوره به میزان چشمگیری کاهش یافت.

تعداد جنگ‌های داخلی آمریکا افزایش و سپس کاهش یافتند؛ تعداد کشته‌شدگان در جنگ‌ها نیز از ۲۰ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در سال در اواخر دهه ۴۰ میلادی به تنها ۷/۰ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در سال در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ کاهش یافت. این تعداد از نرخ خودکشی در جوامع در زمان صلح نیز کمتر است.

به نظر می‌رسد الگوی خشونت چندان از فشار جمعیت تاثیر نمی‌گیرد. علاوه بر آن تعداد مهاجران که آسیب‌پذیرترین قشر در برابر خشونت هستند، در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ نصف شد که این امر روی سطح خشونت‌های جهانی تاثیر بسیاری دارد.

محیط زیست و افزایش جمعیت

درباره آسیب‌های محیط‌زیستی می‌توان چیز دیگری گفت. تقریبا همه دانشمندان بر این باورند که تغییرات اساسی در زمینه آب و هوا، تنوع زیستی، سطح اسیدی بودن اقیانوس‌ها و چرخه نیتروژن در طول زمان رخ داده است.

در همه این موارد فعالیت‌های انسان از همه بیشتر مورد توجه و سرزنش واقع شده است. البته نمی‌توان به راحتی اینطور نتیجه گرفت که هرچه جمعیت افراد یک منطقه بیشتر شود، میزان تخریب محیط زیست در آن منطقه بیشتر خواهد شد؛ این مسئله وابسته به آن مکان و نحوه زندگی مردم است.

کتاب ۲۰ تغییر بزرگ جهان در سال ۲۰۵۰ را نشر آینده‌نگر منتشر کرده است. این کتاب را اکونومیست با عنوان «تغییرات بزرگ جهان در ۲۰۵۰» منتشر کرده است و جمعی از روزنامه‌نگاران ارشد مجله اکونومیست در آن مقاله نوشته‌اند. 

تغییرات بزرگ جهان در ۲۰۵۰
تغییرات بزرگ جهان در ۲۰۵۰

پایان پیام

کد خبر : 96347 ساعت خبر : 9:05 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=96347
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات