بوستان مفرغ خرم‌آباد را ببینید

مردم جهان لرستان و خرم‌آباد را با نام مفرغ و تمدن کاسیان می‌شناسد. شهرت لرستان به مفرغ بیش از همه آثار باستانی این سرزمین است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، با نصب دو مجسمه دیگر در بوستان مفرغ خرم‌آباد، تعداد مجسمه‌های این بوستان به شش عدد رسید و قرار است تا پایان سال به عدد ۱۰ برسد. بوستان مفرغ خرم‌آباد در میدان استانداری این شهر و در نزدیکی قلعه فلک‌الافلاک قرار دارد که خودش یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های آثار مفرغی جهان است.

امیدواریم شهرداری خرم‌آباد تابلوی بزرگی که دربرگیرنده اطلاعات کافی درباره کاسیت‌ها و مفرغ باشد در این بوستان نصب کند تا گردشگران بیشتر با این آثار آشنا شوند.

پایان پیام

کاسیان

کاسیان یا کاسی‌ها مردمانی باستانی بوده‌اند که منشا آنها در زاگرس بوده و در فاصله سده‌های ۱۲ تا ۱۶ پیش از میلاد بر بابل فرمانروایی کردند. محل سکونت دقیق شان مشخص نیست ولی بیشتر پژوهشگران بر این باورند که ریشه و منشاء این مردمان در رشته کوه‌های زاگرس در شرق بابل بوده است. بعضی از پژوهشگران چون ارنست هرتسفلد کاسیان و کاسپی‌ها را همریشه قلمداد کرده‌اند. بنابر جلد دوم کتاب تاریخ ایران کمبریج کاسیان در سده ۱۸ پیش از میلاد در منطقه لرستان امروزی زیست می‌کردند و بازماندگانی از این مردم تا دوره اسکندر مقدونی با نام کاسایی (Cossaei) در منطقه حضور داشتند.

گواه منشأ قومی کاسیان قریب پنجاه کلمه و نام خاص است که با ترجمه اکدی در متون آشوری و بابلی محفوظ است و همچنین مقداری اسامی خاص که در اسناد تجاری و اقتصادی بابلی باقی مانده و کتیبه‌های شاهان کاسی مانند آگوم دوم مربوط به هزارهٔ دوّم پ.م. است. اصالت لرها ممکن است به ایلامیان و کاسی‌ها برسد.

کاسیان در هنر فلزکاری که آهن هم در ردیف آن‌ها بود، مهارت بسیار داشتند و نیز در سوارکاری از اقوام دیگر چالاک‌تر و ماهرتر بودند و همین قوم «کاسی» بود که نژاد اصیل اسب را به میانرودان آورد و این نژاد اسب از آنچه سومری‌ها داشتند، برتری یافت و نیز نوشته‌ها و دستورهایی دربارهٔ تعلیم و نگهداری اسب از آنان باقی مانده‌است که نشانهٔ عشق و علاقهٔ آنان به اسب و سوارکاری است.

کد خبر : 1323 ساعت خبر : 3:49 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1323
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات