«تیان»، چشمه‌ای بی‌نظیر

پایگاه خبری گلونی – به گزارش «دیده‌بان محیط‌زیست و حیات‌وحش ایران» به نقل از روابط عمومی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ازنا، «تیان» نام دهکده ای زیبا و خوش آب و هوا در ۲۲ کیلومتری غرب شهرستان ازنا و در شمال غربی دامنه شمالی اشترانکوه است که در مسیر جاده ازنا – دورود واقع شده است.

سراب تیان یکی از پدیده‌های جالب زمین شناسی است. ارتفاع چاه تیـان از سطح دریا ۲۲۰۰ متر و دهانه آن تقریبا به قطر ۳ الی ۴ متر و عمق ۵ متر می باشد که بستری سنگی دارد.

این سراب یا چشمه در اوایل بهار به طور ناگهانی و به یکباره پرآب می‌‌شود. دراین زمان از سال آبدهی سراب زیاد بوده و تا ماه‌ها ادامه می‌یابد و پس از مدتی در اواخر تابستان و اوایل پاییز به همان نحو به یکباره خشک شده و تا سال آینده و دوره جدید بی آب باقی می‌ماند.

کارشناسان احتمال داده‌اند، این امر ناشی از ذوب شدن برف های اشترانکوه و جریان آب از دهلیزهای زیرزمینی است و آب برف‌ها در این محل از زمین فوران کرده و تشکیل چشمه می‌دهند.

زیبایی این سراب آن را به تفرجگاهی منحصر به فرد جهت بازدید عموم و مشاهده جلوه های ویژه آن تبدیل کرده است.

پایان پیام

اشترانکوه

اُشْتُرانْ‌کوه مشهور به آلپ ایران، بلندترین نقطه استان لرستان، رشته‌کوهی در شرق استان لرستان، واقع در جنوب شرقی دورود تا شمال غربی الیگودرز و یکی از بلندترین رشته‌کوه‌های زاگرس است. بلندترین قله این رشته‌کوه به نام سن‌بران به ارتفاع ۴۱۵۰ متر است و یکی از ۱۵۱۵ قله بسیار برجسته جهان به‌شمار می‌رود. این رشته‌کوه سرچشمه یکی از سرشاخه‌های اصلی رود دز به نام ماربره است که در دوره کوهزایی آلپی جدید ایجاد شده‌است. این کوه از جمله کوه‌های جوان می‌باشد که در حدود ۳۰ میلیون سال پیش ایجاد شده‌است.

قله‌های بلند و پر برف، دره‌های ژرف و طولانی، رودهای دائمی، پوشش گیاهی و جانوری بسیار متنوع، روستاهای کوهپایه‌ای از جمله ویژگی‌های اشترانکوه می‌باشد که به سبب بلندی در شعاع ۱۰۰ کیلومتری به خوبی پیدا است.

کد خبر : 1080 ساعت خبر : 7:30 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1080
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات