دو هزار و ۳۰۰ قاتل در لرستان

روز گذشته یک تانکر حمل سوخت در محور پلدختر واژگون شد و ۲۴هزار لیتر نفت‌سیاه را وارد رودخانه کشکان کرد. روزانه به طور متوسط دو هزار و ۳۰۰ تریلر از محورهای جنوبی لرستان تردد می‌کنند و همیشه خبرهایی مبنی بر واژگون شدن آنها در این محور به گوش می‌‌رسد.

محسن تیزهوش کارشناس ارشد محیط‌زیست در این باره به پایگاه خبری گلونی گفت: تا وقتی که تریلی‌ها و کامیون‌های حمل سوخت و مواد نفتی از جاده قدیم پلدختر تردد می‌کنند اوضاع به همین منوال است. جاده قدیم پلدختر پرپیج‌وخم است و حتی افراد محلی هم که سال‌هاست در این جاده تردد می‌کنند گاه دچار سانحه می‌شوند.

راننده‌های عراقی و ناآشنا که اغلب ماشین‌های قدیمی هم دارند جای خود دارند. این کامیون‌ها باید از جاده جدید یعنی آزاده‌راه پلدختر به اندیمشک تردد کنند اما چون نمی‌خواهند عوارض بدهند جاده قدیم را انتخاب می‌کنند. باید کاری کنیم که این ماشین‌‌ها از جاده جدید تردد کنند. حالا یا با سیاست‌های تشویقی و یا بستن جاده قدیم بر روی آنها.

نکته بعدی بحث بیمه‌هاست. این تریلی‌ها و نفت‌کش‌ها بیمه نیستند و بیمه‌ها هم برای بیمه آنها همکاری نمی‌کنند. تا وزارت‌نفت به طور رسمی نپذیرد متولی این اتفاق‌هاست کاری نمی‌شود انجام داد.

تیزهوش اضافه کرد: تردد زیاد ماشین‌های سنگین در جاده قدیم پلدختر باعث شده است که کارواش‌های زیادی در منطقه ایجاد بشود که خود این کارواش‌ها آلوده‌کننده محیط‌زیست لرستان هستند. یعنی هم منابع آب شهری را برای شستن کامیون‌ها استفاده می‌کنند و هم با شستن این تریلی‌ها حجم زیادی از فلزات سنگین را وارد طبیعت و منابع آبی می‌کنند.

پایان پیام

پلدختر کجاست

شهری است در جنوب استان لرستان و بر سر راه قدیم تهران – جنوب قرار داشت اما اکنون جادهٔ تهران – جنوب از شهر خرم‌آباد به واسطهٔ آزادراه خرم زال، به جنوب متصل شده‌است. این شهر مرکز شهرستان پلدختر است. شهرت این شهر به خاطر وجود پل‌های باستانی و اهمیت ارتباطی آن است. شهر پلدختر ۱۰۰ کیلومتری جنوب باختری خرم‌آباد واقع شده‌است.

کد خبر : 930 ساعت خبر : 3:51 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=930
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات