نام‌گذاری یک بنا در ناصرخسروی خرم‌آباد

روز ۲۴ خرداد بنایی در خیابان ناصرخسرو خرم‌آباد افتتاح شد که خبرگزاری‌ها به آن لقب «میدان» دادند. در سایت شهرداری خرم‌آباد هم آمده است: «میدان ناصرخسرو افتتاح و به بهره برداری رسید». اما آیا این بنا یک میدان است؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در معماری و شهرسازی میان «میدان» و «فلکه» تفاوت است. مهدی آرتی کارشناس شهرسازی در «اعتماد» می‌نویسد:

«سال‌ها قبل در طراحی شهرهای مدرن در غرب برای عبور و مرور وسایل نقلیه‌ی موتوری فلکه طراحی شد که بعد ها شهرسازان به معایب آن پی برده و چون فلکه ها عموماً ایجاد گره ترافیکی بسته می‌کنند از دستور طراحی شبکه‌های ترافیکی شهری حذف شدند و جای خود را به تقاطع های هندسی و غیرهم‌سطح دارد. لیکن هنوز در شهرهای ایران فلکه به غلط میدان خوانده می‌شود و شهرداری‌ها به اجرای آن علاقه‌مندانه مبادرت می‌کنند و خوشحال از اینکه فلکه به زیبایی شهرها می‌افزاید و در وسط آن می‌توان تندیسی، آب‌نمایی و فضای سبزی ایجاد کرد. و اما میدان: توررفتگی یا فرورفتگی یا فضای حاشیه و کناری خیابان‌ها است که اوقات فراغت و کسب و کار مردم در آن شکل می‌گیرد و معنا پیدا می‌کند. به درستی فلکه همان است که بر گرد آن می‌چرخند و اطلاق لفظ میدان به آن نادرست است اگرچه در وسط آن نیمکت بگذارند و بر فرش سبز چمن و آب‌نمای آن مردم را دعوت به اقامت کنند…»

محمد خندان کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری در گفت‌وگو با گلونی با تاکید بر تفاوت فلکه و میدان می‌گوید: فلکه بیشتر جنبه ترافیکی دارد. این بنا در خیابان ناصرخسرو فلکه است و فضای مکث ندارد. کاشی‌کاری‌هایش هم باید بسیار برجسته‌تر کار می‌شد و فضای سبزش هم کم‌رمق است.

از سویی شهردار خرم‌آباد در مراسم افتتاح این بنا اظهار کرده است: این میدان قبلاً بسیار ساده بود اما اکنون بنای آن توسط یکی از هنرمندان شهر با استفاده از الگوی معماری ایرانی‌اسلامی طراحی و با مساحت ۱۵۰ متر مربع و هزینه‌ای حدود ۱۰۰ میلیون تومان است، بازسازی شده است.

اما سهیل طاهری کارشناس معماری به گلونی می‌گوید: چطور ممکن است یک بنا به عنوان یک فضای شهری‌، المان، عناصر‌ خاطرساز و حتی مبلمان و فضای عملکردی و ارتباطی نداشته باشد؟ این بنا خاطره‌ساز نیست و می‌خواهد مفهوم باغ ایرانی را به صرف اختلاط ناهمگون آب و تعدادی درخت و مقداری نقاشی کاشی تعریف کند که به نظر موفق نشده است.

محمد فراهانی، کارشناس معماری هم عقیده دارد: میدان تعریف دارد. این میدان نیست. می‌شود گفت فلکه است. میدان نقش جهان یک میدان است. با کاربری های تعریف شده در اطرافش. او به گلونی می‌گوید: عناصری که در این فلکه وجود دارد ربط چندانی به هم ندارد. حاشیه دور آب‌نما یادآور قوس رومی است. همین طور کاشی‌کاری‌ها ارتباطی با هم ندارند. اگر بنا بر استفاده از فضای سبز بود، می‌شد از گیاهانی با ارتفاع کمتر استفاده کرد.

علی آبادی در سایت خبری «یزد فردا» درباره‌ی میدان شهر یزد می‌نویسد: بر خلاف میدان‌‌ها که از آنها به عنوان محلی برای تجمع عنصر پیاده نام بردیم فلکه خاصیت تفرق‌پذیری دارد و نه تجمع‌پذیری. آگاه نبودن برخی مدیران شهری از تفاوت‌های میان میدان و فلکه امروز باعث شده است که نه میادین ما به واقع میدان باشند و نه اصول فنی و ترافیکی در فلکه‌ها رعایت شود در حال حاضر اکثر فلکه‌های درون شهری به دلیل سیاست‌های آشفته ترافیکی خاصیت توزیع شتاب‌ناک خودرو‌ها را از دست داده‌اند. فلکه‌ها که در حقیقت برای به فراموشی سپردن چراغ‌های راهنمایی در تقاطع‌ها خلق شده‌اند اینک بر گونه‌های خود رد چراغ‌های سبز و قرمز و زرد را نیز شاهدند.

پایان پیام

کد خبر : 1392 ساعت خبر : 0:29 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1392
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات