اختصاصی/ دکتر مخدوم: کارم شده جلوگیری کردن از خراب‌کاری‌‌ها

یکصد و شصت‌وپنجمین گفتمان هنر و معماری از سوی انجمن مفاخر ایران برگزار شد. این نشست به موضوع آب اختصاص داشت. به گزارش پایگاه خبری گلونی، دکتر مجید مختوم رئیس انجمن ارزیابی محیط زیست ایران در این نشست گفت:

من را در ۱۶ شهریور سال ۱۳۸۹ بازنشسته کردند اما از آن زمان به بعد به جرات می­‌گویم که فعالیتم در زمینه‌­های جلوگیری از تخریب محیط زیست بیشتر شد. از سال ۱۳۸۹ به بعد تعداد مقالات من از انگشتان دست فراتر نمی‌­رود و فقط یک کتاب نوشتم اما ۷۵ درصد انرژی من صرف این می‌­شود که بتوانم جلوی خرابکاری‌­ها را بگیرم. این وظیفه‌ای که خودم برای خودم قائل شده‌­­ام در این برهه زمانی خیلی مهمتر از این است که بخواهم خلاقیت به خرج دهم و کتاب و مقاله بنویسم. ما خبرهای ناگواری از خودمان می­‌شنویم و همین “از ماست که بر ماست” ما را به اینجا رسانده است.

دوست مهندس مشاوری به من می­‌گفت ما ۵ کارشناس ارشد محیط زیست داریم که فارغ‌­التحصیل دانشگاه تهران هستند اما مدیر عامل ما گزارشات توسعه را به کسی می‌­دهد که از یک دانشگاه غیر دولتی است چون ایشون آنها را به تثبیت می‌­رساند. چرا پول این قدر مهم شده است؟ یا مثلا یکی از مشاورین ما می­‌خواهد طرح بدهد برای ساخت‌وساز در آشوراده.

من چند با ر در رادیو و  یا رسانه­‌های کاغذی با ادله علمی گفتم که آشوراده را نمی‌­شود تفرجگاه کرد. در پناهگاه نمی­‌توانید بروید ساخت‌وساز کنید. حیوانات را آنجا جمع کرده‌ایم و در واقع حیوانات پناه آورده­‌اند به آنجا. حالا یک مهندس مشاوری مهندسی قبول کرده است که در آنجا ساخت‌وساز کند.

در حال حاضر یکی از خراب‌کاری‌هایی که دارم جلویش را می‌­گیرم سد خرسان ۳ است. این سد روی کارون در حال بسته شدن است. در مورد سد گتوند خودم را بیرون کشیدم چون خیلی سیاسی برخورد شد. سد گتوند سد بشو نیست. و در خرسان ۳ هم اساسا نمی­‌دانند، نه مشاور می‌­داند و نه کارفرما. هیچکدام نمی­‌دانند چکار می­‌کنند. می­‌خواهند برق تولید کنند. این سد در جایی ساخته می­‌شود که سنگ زمین آن آهک آسماری است که من گفتم یکی از دلایلی که الان در تهران کم‌آبی است این است که در سد لاری که قرار بود ۱۸ متر مکعب آب بدهد در ثانیه آب جمع نمی‌­شود و دلیلش هم همین سنگ آهک آسماری است. در سد لار آب جمع نمی­‌شود چون درست مثل این است که الک را زیر شیر آب بگیرید و انتظار داشته باشید که در آن آب جمع بشود.

 خب آن چهل سال پیش بود پس عبرت بگیرید. نمونه سدی که آنجا سنگ آهک آسماری است را دارید که. ولی در جواب گفتند آنجا آهک آسماری البرز است! مثل این است که پزشک به شما بگوید به خاطر چربی­تان چلو کباب نخور و شما بگویید من چلو کباب نایب می­‌خورم نه رفتاری. خب چه فرقی دارد؟

سنگ اهک خیلی قابل نفوذی است و به گفته خانم دکتر فیضیان سنگ آهک آسماری زاگرس سه برابر بدتر از آهک آسماری  البرز است. حالا باید یک ستاد مردمی دیگر درست کنیم برای جلوگیری از ساخت سد خرسان ۳٫

من چندین بار رشت رفتم. خبرنگار ایرنا در رشت با من روی شفا‌رود مصاحبه کرد بعد برای من ایمیلی فرستاد و نوشته بود مصاحبه‌­ای را که آماده کرده‌­ام چاپ نمی‌­کنند، که دلیلش چیست که در جنگل­‌های هیرکانی نباید سد بزنند؟

عرض می‌­کنم خدمت‌تان. به این دلیل نبایستی در جنگل‌های هیرکانی سد زد ما دنبال این هستیم که بتوانیم بخشی از جنگل‌های هیرکانی را به عنوان میراث طبیعی جهانی به ثبت یونسکو برسانیم. و خود یونسکو فشار می‌­آ‌ورد برای این کار که برای نسل آینده هم بماند.

در جاهایی می‌­شود گفت سدسازی در جنگل برای تولید برق مناسب است که شش ماه در سال یخبندان است. سوئد را مثال می­زنم. ولی در ایران ما نمی­‌توانیم و دلیل علمی‌­اش این است:

اول از همه ایجاد اختلال در آبخان‌­های داخل و پایین‌دست جنگل و از همه مهم‌­تر افزایش فرسایش و رسوب است در حالیکه جنگل کارش کاهش این فرسایش است.  دوم زیر آب رفتن جنگل است. آن هم شمشاد، شمشاد ما در جنگل‌­های شمال کشور به دلیل وجود نوعی قارچ خشک می­‌شود. یعنی ما داریم شمشادی را که فقط بومی ایران است از دست می­‌دهیم اما در شفارود هنوز نفوذ نکرده این قارچ و اگر ما ۳۰۰ هکتار جنگل را ببریم زیر آب یعنی عملا داریم باقیمانده­‌ها را هم از دست می‌­دهیم.

در سطح کوچک عرض کنم اگر حیاتوحش در محیط زیست ما نباشد چرخه زندگی دچار اختلال می­‌شود و تبعاتش بعدا مشخص می‌­شود. این موجودات خداوندی هستند.

این را به عنوان یک عبرت می­‌پرسم؟ آیا تا به حال وزارت نیرو جایی سدسازی کرده و مردم بعد از مهاجرت از آن منطقه راضی باشند؟ اگر پیدا کردید به من هم نشان بدهید. همین تجربه بسیار تلخ را سازمان جنگل‌­ها، مراتع و آبخیزداری هم داشت که جنگل­‌نشینان را آواره کرد وبعد برگرداند. چون نشد. آن هم با این هجوم به شهرنشینی، الان شهرنشینی متاسفانه به ۷۰ درصد رسیده و نباید روی آن فشار آورد و بیشترش کرد.

کاهش تنوع زیستی که کاملا مشخص است وقتی اتفاق بیفتد این موضوع تاثیر منفی روی تفرجگاه‌­های جنگلی می­‌گذارد. در این منطقه خرسان ۲۴ روستا وجود دارد که ۲۳ روستا زیر آب می‌­رود و یک تفرجگاه دارد که آتشگاه معروفی دارد و راه دسترسی به این تفرجگاه قطع می‌­شود.

نکته دیگر این است که اگر این اتفاق بیفتد و سد ساخته شود ویلاسازی شروع می­‌شود و به آن روستا‌نشین چیزی نمی­‌ر‌سد دیگر. آخرین پدیده تخریبی سدسازی در جنگل اتفاق می‌­افتد و آن هجوم جمعیت شهرنشین به منطقه نیمه بکر جنگلی است. و از بین رفتن پدیده‌­های طبیعی. چرا ۹۰ درصد روستاهای شمال آلوده است؟ به خاطر هجوم شهرنشینان به آنجا که این هجوم آنها مناظر طبیعی را هم از بین می‌­رود. حتی من به یکی از روستاییان مازندران گفتم با این فروش زمین­‌های شما به تهرانی‌­ها و یا اصفهانی‌­ها و… شمال کشور به اسرائیل ایران تبدیل شده است.

پایان پیام

کد خبر : 1718 ساعت خبر : 9:45 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1718
اشتراک در نظرات
اطلاع از
4 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

وقتی مدیریت محیط زیست دست کاردانش نباشد میشه همین وقتی شما که استاد بودید این رفتار را با شما کردند پس به ما برسه میشه واویللا !!

آقای فولادی. اینا همشون همینجورن. تخصص دارن تو زدن زنگ و فرار کردن. میگن تو آمریکا دارن همه سد ها رو خراب می کنن، اما عاجزند از نام بردن ۵ تا از این سدهای خراب شده. عاجز یعنی عجز دارنده. پاسخی هم ندارند. میگن بختگان رو سدها خشک کرده، میریم بررسی می کنیم می بینیم تو حوزه آبریز بختگان حتی یک بند هم نیست، چه برسه به یه سد. میپرسیم چرا دروغ میگین؟ میگن باید جلوی مافیا رو گرفت. میگیم با دروغ؟ میگن به ای نحو کان. میگیم یعنی چی؟ میگن: شوما، سن و سالت واسه این حرفا قانونی نیست. مزه هم می پرونن. میگن: شوما، وقت شوهرته. بعد اینا می شن مدعی محیط زیست و تو دانشگاه درس می دن و همفکرای متوهم شون رو با پارتی بازی می کنن عضو هیات علمی و هزار بدبختی دیگه. همینه که وقتی از طرف می پرسی: چی خوندی؟ مثل معتادا روش رو میکنه به دیوار میگه: محیط زیست دیگه. با همچین پیش نمازایی . . . .. راستی، از سد فوق عظیم در دست اجرای کانادا چه خبر؟

آقای مخدوم
سد گتوند، سد شده است، بیا و بنگر. جلوی سیلی را در روز دوم فروردین امسال گرفت که اگر نبود و نمی گرفت، دولت محترم می باید، حداقل ۱۵ درصد حقوق پرستاران و معلمان را از حلقومشان بیرون می کشید و به ستاد حوادث غیرمترقبه خوزستان اختصاص می داد. مشکل شما چیست که هیچگاه در برابر سوالات ما پاسخگو نیستید؟ برای ده هزارمین بار می پرسیم: اگر سد گتوند، رودخانه کارون را شور کرده است، پس چگونه است که تولید نیشکر (به عنوان حساس ترین گیاه عالم گیتی به شوری آب) در سالهای پس از آبگیری سد (که مدعی شورابه بودن آن هستید) رکوردهای بی سابقه ای را ثبت کرده است؟ چیه؟ سوال نپرسیم؟ خفه شویم؟ مشکلتان کجاست که برای این دست سوالات، هیچ پاسخی ندارید؟ با خفه شدن ما، مشکل حل نمی شود ها.

استاد ارجمند جناب آقای دکتر مخدوم
اگر به شما بر نمی خورد بهتر نیست هر کسی در محدوده تخصص خود داد سخن دهد
جهت اطلاع عرض کنم که سدهای کارون ۳، کارون ۴، سد شهیدعباسپور و بسیاری از سدهای دیگر کشور و بسیاری از سدهای جهان در آهک آسماری ساخته شده اند. خواهشمندم بدون تعصب در ارتباط با این مطلب جستجو نمایید. آهک آسماری سازند اصلی رشته کوههای زاگرس است و اکثر سدهایی که در زاگرس ساخته شده اند در سازند آهک آسماری قرار دارند
محض اطلاعتان عرض کنم در خون هم دو نوع چربی داریم چربی خوب و بد، اگر چربی خون خوبتان HDL بالا باشد هم می توانید چلوکباب رفتاری بخورید هم نایب
جناب استاد فکر نمی کنم وزارت نیرو این همه نادان باشد و یا جزو دشمنان این کشور باشد و بخواهد روی سنگی که نمی شناسد سد بسازد چون قطعا شما با این همه سن و تجربه دیگر به هیاهو برای معروفیت نیاز ندارید امید این است که موضوعات را با عمق بیشتری بررسی کنید و لحظه ای هم به این فکر کنید که نکند دراشتباه باشید و دیگران هم شاید نه بهتر از شما که به اندازه شما در حرفه شان متخصص باشند. یک لحظه بیاندیشید شاید تنها به پیش قاضی رفته اید و خانم دکتر جمله ای را که دوست داشتید بشنوید برایتان گفته است.
جناب آقای دکتر مخدوم ، آمریکایی ها وقتی در دهه ۱۹۷۰ با چندین و چند حادثه سد سازی مواجه شدند اصلا بجان سدها و سد سازانشان نیفتادند و بکل سد سازی را تعطیل نکردند همانگونه که بعکس تصور معمول هنوز نیز تعطیل نکرده اند. بلکه از تجاربشان درس گرفتند و استاندادهایشان را ارتقا دادند. امروز که معمای گتوند حل شده همه می گویند ما می دانستیم بنظر شما کدام گناهکارترند شماها که می دانستید و هیچ نگفتید یا مسئولان وزارت نیرو که نمی دانستند و سد را ساختند. الان چه کسی مظلوم تر است مسئولان وزارت نیرو که با مشکل دست و پنجه نرم می کنند و در چند سال اخیر بدون مشکل از سد بهره برداری کرده اند یا شما که در برج عاج خود فقط نق می زنید. آیا دیده اید که یکی از دلواپسان سد گتوند این روزها حتی یک جمله راه حل نشان دهند.
ارادتمند
کسی که از استاد سابقش بیش از اینها انتظار داشت