درمان چنار خشک در شاهرود

در این مراسم که در تاریخ دوم تیر ماه با حضور شهردار شاهرود و رئیس سازمان پارک‌ها و شهرداری و اداره محیط زیست در پارک شهدای محراب این شهر برگزار شد از کار یک محقق شاهرودی عضو جمعیت دیده‌بان طبیعت رو نمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مهندس حنیف‌رضا گلزار مجری اجرای طرح گفت: براساس یک سری تحقیقات و پژوهش‌هایی که در داخل کشور و خارج کشور انجام شده و با توجه به اطلاعاتی که از آب و خاک و اقلیم منطقه و ظاهر گیاه داریم توانستیم راهکاری را برای درمان خشکیدگی درخت چنار پیدا کنیم. سال ۸۸ اولین بار این کار را با همکاری سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرستان شاهرود شروع کردیم. روی چندین نمونه امتحان کردیم ولی به نتیجه مطلوب و قابل قبولی نرسید.

درختی که در تصویر می‌بینید آخرین نمونه ماست که خوشبختانه بعد از گذشت یک سال به نتیجه رسیدیم. مهندس حنیف‌رضا گلزار در مورد علت این عارضه گفت: زرد شدن برگ درختان یا رنگ پریدگی برگهای چنار ناشی از عارضه کلروز آهک هست چرا که وجود آهک فراوان در خاک از جذب آهن جلوگیری می‌کند، ما با بررسی لایه‌های خاک تا عمق دو متری مشاهده کردیم که هر چه از سطح خاک به طرف عمق پیش می‌رویم درصد بی‌کربنات سدیم یا همان آهک افزایش پیدا می‌کند که این مقدار در سطح خاک حدود ۳۲درصد و در عمق به ۴۲درصد می‌رسید که رقم بسیار بالایی است و حضور آهک عاملی است که در سیستم جذب آهن در گیاه اختلال ایجاد می‌کند.

عامل دیگری که از جذب آهن جلوگیری می‌کند حضور یون بی‌کربنات و کربنات در آب آبیاری است که در نهایت همه این عوامل و از همه مهمتر تغییرات اقلیمی باعث ایجاد زوال یا رنگ پریدگی در درختان چنار شده است. تحقیقی که در این باره انجام دادیم نقش کربنات و بی‌کربنات را در خاک خنثی می‌کند و با تحریک رشد ریشه گیاه قابلیت جذب آهن را افزایش می‌دهد.

پایان پیام

کد خبر : 1577 ساعت خبر : 9:50 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1577
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات