شناسایی ۲۰ ژئوسایت در لرستان

 پایتخت ژئوتوریسم کشور آماده ثبت جهانی ۳ ژئوسایت خود می‌شود تا گردشگری اسرارآمیز ایران با جاذبه‌هایی از دره رؤیایی گرفته تا آلپ ایران و بزرگ‌ترین زمین لغزش دنیا جهانی شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از مهر، استان لرستان با قابلیت‌های منحصر به فرد در حوزه‌ی زمین‌شناسی یکی از استان‌های مطرح در این بخش است، استانی که به دلیل توپوگرافی خاص می‌تواند گردشگران زیادی را به خود جذب کند.

سال گذشته پنج استان کشور کاندیدای انتخاب به عنوان پایتخت ژئوتوریسم ایران بودند که در این میان لرستان موفق شد با توجه به پتانسیل‌های موجود این عنوان را به خود اختصاص دهد. وجود ژئوپارک‌های طبیعی از جمله دره «شیرز» و بزرگ‌ترین زمین لغزش دنیا با قدمت ۱۱ هزار سال از لرستان استانی منحصربه‌فرد در حوزه ژئوتوریسم ساخته که طی ماه گذشته شاهد ثبت ملی دره رؤیایی شیرز بودیم.

ظهیر حیدری نژاد مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی لرستان اظهارداشت: ژئوتوریسم یکی از رشته‌های گردشگری وابسته به طبیعت است که به معرفی پدیده‌های زمین‌شناسی به گردشگران و علاقه‌مندان با حفظ هویت مکانی آنها می‌پردازد.

وی با بیان اینکه ژئوتوریسم امروزه مخاطبان بسیاری پیدا کرده است، عنوان کرد: در جریان فعالیت‌های زمین‌گردشگری بازدیدکنندگان ضمن بازدید از پدیدههای زیبا و ویژه زمینشناختی، با مبانی پیدایش آنها آشنا شده و اهمیت و ضرورت وجودی آنها را درک می‌کنند. مدیرکل زمینشناسی و اکتشافات معدنی لرستان ادامه داد: یکی از ویژگیهای منحصربهفرد پدیدههای ژئوتوریسمی و برتری نسبی آنها بر پدیدههای اکوتوریسم، اسرار آمیز و پیچیده بودن مباحث مرتبط با زمین برای افراد عادی است.
حیدری نژاد با اشاره به اینکه لرستان دارای پتانسیلهای بسیاری در زمینه ژئوتوریسم است، تصریح کرد: در سال ۹۲ طی مصوبهای از سوی سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی لرستان در بین سایر استان‌ها به عنوان پایتخت ژئوتوریسم کشور انتخاب شد.

وی افزود: گرچه این تعابیر و الفاظ می‌تواند سهم بسزایی در تلطیف فضای روانی جامعه و افزایش رغبت کنشگران به فعالیت در لرستان ایجاد کند اما اگر این موضوع از روی کاغذ وارد میدان عمل نشود با وجود مشغلههای مردم امروز در اذهان به فراموشی سپرده خواهد شد. مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان یادآور شد: پس از انتخاب لرستان به عنوان پایتخت ژئوتوریسم کشور با تخصیص اعتبارات لازم فاز اول مطالعات مقدماتی و نیمه تفصیلی ژئوسایت‌ها از طریق شرکت مهندسین مشاور در استان آغاز شد.

حیدری نژاد به گذشت هفت ماه از آغاز مطالعات اشاره کرد و یادآور شد: طی این مدت حدود ۲۰ ژئوسایت با توزیع مناسب شهرستانی و با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته شناسایی و تمام مدارک و مستندات برای ثبت ملی آنها جمعآوری شده و روند ثبت آنها در حال انجام و پیگیری است.

وی با بیان اینکه سه منطقه در استان به عنوان ژئوپارک معرفی شده‌اند، عنوان کرد: دره شیرز در شهرستان کوهدشت، منطقه اشترانکوه با محوریت دریاچه گهر در دورود و زمین لغزش سیمره و تالابهای پلدختر در شهرستان پلدختر به عنوان پتانسیلهای ژئوپارک شناسایی شده و فرآیند ثبت جهانی آنها در حال انجام است که دستاورد بزرگ و درخور توجهی هستند.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان با اشاره به اینکه ژئوتوریسم امروز به برندی برای معرفی استان تبدیل شده است، ادامه داد: در جریان عملیاتی‌سازی ژئوتوریسم موضوع آموزش و اطلاعرسانی جوامع هدف بسیار مهم است. حیدری نژاد تصریح کرد: هدف از آشنایی همگان به خصوص کودکان و نوجوان و گردشگران و علاقه مندان به میراث زمینشناختی، جلب همکاری عمومی در حفظ این آثار و استفاده صحیح و بهینه از این منابع خدادادی است. وی به مزایای ژئوتوریسم در درآمدزایی مستقیم و غیرمستقیم به واسطه جذب گردشگر اشاره کرد و افزود: همچنین ژئوتوریسم در ایجاد اشتغال بین دانش‌آموختگان علوم زمین و همچنین ساکنان مناطق هدف مؤثر است.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان به ایجاد مشاغل جدید توسط ژئوتوریسم اشاره کرد و گفت: ایجاد مشاغلی چون راهنمایان زمین‌شناسی یا ژئوگاید و نگهبانان میراث زمین‌شناختی یا ژئوگارد همچنین برای کسانی که در زمینه تجاری سازی کالاهای فرهنگی مناطق بومی فعالیت می‌کنند از مزیت های ژئوتوریسم در یک منطقه است.

حیدری نژاد بیان داشت: در این راستا اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی بر پایه یک برنامه جامع و هدفمند اقدام به تهیه و تدوین پیوست ژئوتوریسم در لرستان کرده که تمامی جوانب فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی این مقوله به طور دقیق و در راستای گسترش و نهادینه سازی این مهم به کار گرفته خواهد شد. وی به فعالیت های انجام شده در سال گذشته اشاره کرد و افزود: برگزاری تورهای زمین گردشگری با همکاری مجموعه جهاد دانشگاهی استان و همچنین آژانس های گردشگری از جمله کارهای سال گذشته است.

پایان پیام

کد خبر : 1669 ساعت خبر : 9:37 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1669
اشتراک در نظرات
اطلاع از
4 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

بسیار هم عالی.در صورت امکان معنی کلمه ژئوتوریسم هم بفرمایید .سپاس از گلونی.

ممنون می شم اگر یک توضیح کلی در باره ژئوتوریسم بدهید.خود همین کلمه هم واقعا معنی می خواهد.تشکر.

ژئوتوریسم یعین زمین گردی یعنی استفاده از وقایع و اتفاقات بی نظیر زمین شناسی در امر توسعه توریست