مردم سپیددشت آب خوردن ندارد

مشکل قطعی آب شهر سپیددشت در استان لرستان و پنج روستای حاشیه «بیشه» موجب گلایه‌های مکرر مردم و تقاضا برای رفع مشکل شده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از مهر، با شروع فصل گرما و خشک شدن یکی از چاه‌های آب شهر سپیددشت تامین آب مورد نیاز در این شهر با مشکلاتی مواجه شده به طوری که این شهر هر روز با قطعی آب مواجه است.

ماجرا از آنجا شروع می‌شود که سال‌ها پیش خط انتقال آب شرکت آب و فاضلاب در حوالی چند روستای اطراف منطقه بیشه دچار مشکل می‌شود و اهالی روستا از این شرکت می‌خواهند خود نسبت به بازسازی این خط اقدام کنند، حال پس از گذشت چند سال از این ماجرا اهالی این روستاها خود را صاحب خط انتقالی می‌دانند.

حال که شهر سپیددشت با مشکل کمبود آب مواجه شده است اهالی این روستاها به شرکت آب و فاضلاب اجازه نمی‌دهند از این خط انتقال برای تامین بخشی از آب شهر سپیددشت استفاده کنند و علاوه بر این خط انتقال مورد نظر نیز دچار مشکل بوده و به بازسازی نیاز دارد.

آب مورد نیاز بیشه از خط انتقال راه آهن تامین شود

بخشدار سپید دشت به قطعی هر روزه آب در شهر سپیددشت و در ساعات پنج صبح تا ۱۰ اشاره کرد و در این باره گفت: شرکت راه‌آهن در منطقه بیشه دارای یک خط انتقال آب به موازات خط انتقال شرکت آب و فاضلاب بوده و ۶۰ سال پیش این خط انتقال را برای ایستگاه سپیددشت از آب بیشه احداث کرده است.

محمدرضا فرشادی با بیان اینکه در محل ایستگاه راه‌آهن حدود ۷۰ منزل مسکونی وجود دارد که آب آنها از خط انتقال شرکت راه‌آهن تامین می‌شود افزود: با توجه به اینکه خط انتقال آب مربوط شرکت راه‌آهن دارای حجم زیادی است شرکت آب و فاضلاب می‌تواند با راه‌آهن به توافق رسیده و موقتا آب مورد نیاز برای سپیددشت را از راه آهن بخرد تا مشکل مردم حل شود.

لزوم چاره اندیشی برای رفع مشکل آب پنج روستا

وی اضافه کرد: همچنین پنج روستا در حوالی منطقه بیشه قرار دارند که با مشکل آب مواجه بوده و برای تامین آب مورد نیاز آن ها نیز بایستی چاره اندیشی شود.

بخشدار سپید دشت اظهار داشت: بهترین راه برای تامین آب این مناطق این است که شرکت آب و فاضلاب با شرکت راه‌آهن از طریق خریداری آب به توافق برسد.

زمان بر بودن احداث خط انتقال جدید از بیشه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان در این باره گفت: مردم سپیددشت از آب بیشه حق آبه دارند لذا دولت باید حاکمیتی را اعمال کرده و شرایط را برای استفاده از خطوط انتقال آب شرکت راه آهن فراهم کنند.

محمدرضا کرم‌و‌ند اظهار داشت: بهداشت بایستی در منطقه ای که راه‌آهن آب را بین مشترکین خود توزیع می‌کند حضور یافته و از آب نمونه بگیرد.

وی عنوان کرد: اگر شرکت آب و فاضلاب استان بخواهد برای تامین آب سپیددشت از بیشه لوله‌گذاری کند علاوه بر زمانبر بودن این پروسه به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با توجه به شرایط بحرانی این شهر بایستی موقتا چاره ای دیگر اندیشید.

پیگیری برای تامین آب سپیددشت از محل خط انتقال راه آهن

مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب شرکت آبفا لرستان با اشاره به اینکه از لحاظ قانونی آب‌فروشی جرم است و شرکت راه‌آهن نمی توان این کار را انجام دهد گفت: از نظر قانون حاکمیت بخش آب با شرکت آب و فاضلاب است لذا اگر قانونی در رابطه اجازه استفاده از خط انتقال راه‌آهن وجود داشته باشد ما این موضوع را پی‌گیری می‌کنیم.

سجادی افزود: شورای عالی آب اختیارات زیادی دارد و می‌توان یک جلسه شورای حفاظت با حضور مدیرعامل ‌شرکت راه‌آهن برگزار و مصوب کرد که در کوتاه مدت از شبکه انتقال این شرکت استفاده شود.

وی خواستار استفاده از ابزارهای قانونی برای تامین بخشی از آب مناطق بی‌آب سپیددشت از محل خط انتقال آب راه آهن شد.

تامین آب روستاها از خط انتقال آبفا

فرماندار خرم‌آباد نیز در این باره گفت: اگر شرکت آبفا و آبفار موافقت کنند می‌توان از خط لوله‌ای که به تعمیر نیاز دارد و با کنتورگذاری، آب پنج روستای مورد نظر تامین شود و در صورت کمبود می‌توان از خط انتقال شرکت راه‌آهن استفاده کرد.

حبیب‌الله خجسته‌پور افزود: آبفای لرستان بایستی ظرف دو هفته خط لوله آسیب دیده را اصلاح کند و بخشداری‌ها نیز بایستی روستاییان را به استفاده از کنتور ملزم کنند.

وی افزود: در این راستا مقرر شد هفته جاری جلسه‌ای در خصوص تعیین تکلیف وضعیت آبرسانی به شهر سپیددشت و چند روستای این منطقه با حضور مدیرعامل راه‌آهن، نمایندگان شرکت آبفا و آبفار لرستان، بخشدار سپیددشت و فرماندار خرم آباد برگزار شود.

فرماندار خرم آباد در بخش دیگری از سخنان خود از مراجعه هر روزه مردم برای گلایه از قطعی آب خبر داد و گفت: بحران آب در استان یک مشکل جدی است لذا بایستی استفاده بهینه از منابع آبی در دستور کار مردم قرار گیرد.

خجسته‌پور یکی از مشکلات موجود در استان را هدر رفت آب دانست و افزود: لازم است کار بهسازی و تعمیر شبکه‌های آبرسانی در دستور کار متولیان قرار گیرد.

وی گفت: بایستی بحث بحران کم آبی در استان به سرعت پیگیری شود چرا که تاخیر در این رابطه خسارات جبران ناپذیری به بار می‌آورد.

پایان پیام

کد خبر : 1950 ساعت خبر : 1:31 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1950
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات